Waarom je Twitter Moet Gebruiken voor je Onlinemarketing

Het valt me de laatste tijd op dat er veel horecapersoneel op Twitter te vinden is. Naar mijn mening terecht want het is een krachtigWaarom Twitter middel om snel een netwerk op te bouwen en te onderhouden.

Eigenlijk is dit maar het topje van de ijsberg. Er zijn nog veel horecaondernemers die geen Twitter of zelfs social media gebruiken. Terwijl iedere horecaondernemer op Twitter te vinden moeten zijn. Daarom schrijf ik een artikel over wat Twitter is en waarom en hoe je het zou moeten gebruiken.

Wat is Twitter

Twitter is een social media kanaal waar je berichten van 140 tekens kan plaatsen. Twitter wordt ook wel microblog genoemd. Mensen delen er kennis, ideeën informatie en activiteiten.

De kracht van dit social mediakanaal is de snelheid. Berichten, ook wel Tweets genoemd zijn ongeveer 2,5 uur van kracht. Daarnaast kun je met Twitter snel en eenvoudig een netwerk opbouwen.

Twitter is een open kanaal wat inhoud dat iedereen je berichten kan lezen behalve wanneer je een beperking hebt ingesteld.

Voorbeelden uit de Praktijk

Eerder in het artikel vertelde ik dat er veel chefs Twitter gebruiken. Hieronder vijf bekende Chefs die Twitter actief gebruiken. Onder actief versta ik meerdere keren per week versturen van Tweetsberichten. Naast de naam van de chef staat ook het aantal volgers. Dit aantal bereiken de chefs wanneer er een Tweet wordt verstuurd.

  1. Niven Kunz 7300 volgers
  2. Joop Braakhekke 8200 volgers
  3. Sergio Herman ongeveer 17000 volgers.
  4. Herman den Blijker ongeveer 25000 volgers
  5. Jonnie Boer ongeveer 18000 volgers
Hoe te Starten met Twitter?

Voordat je gaat starten met Twitter is het van belang dat je bedenkt wat je doelen zijn.

Doelen kunnen zijn:

  1. Contact leggen met je gasten, collega’s, leveranciers;
  2. Op de hoogte blijven van het laatste horecanieuws;
  3. Delen van kennis;
  4. Verkeer genereren voor je website/blog;
  5. Er achter komen wat je concurrenten doen.

(Bron: #Twitter werkt!)

Special voor jou heb ik heb een 5 stappenplan gemaakt waarmee je een account aanmaakt. En kunt gaan starten met Twitteren.

(Bron: Socialmediaexaminer.com)

1.Presenteren aan de Buitenwereld.

Het is belangrijk dat je gaat bedenken hoe je gaat Twitteren, onder je persoonlijke naam of onder de naam van je restaurant. Als je onder de naam van je restaurant gaat Twitteren zorg er dan voor dat je dezelfde uitstraling gebruikt als die van de rest van je online activiteiten.

Dus zoals je website of Facebook kanaal. Dit zorgt voor herkenning bij bezoekers. Hoe kun je dit nu het beste doen?

  • Waarom je Twitter moet gebruiken voor je onlinemarketing

    Profielfoto en header

    Pasfoto, deze verschijnt naast elk bericht dat je verstuurd. Kies hier voor een foto van je bedrijfslogo of plaats er een foto van je zelf op.

  • Profiel header: hier kun je in 140 tekens je verhaal vertellen. Als achtergrond kun je ook een foto plaatsen.
  • Achtergrond van je Twitterprofiel ter ondersteuning van het uitstralen van je huisstijl.
2.Vertel je Verhaal

Dit doe je door je Twitterprofiel zo goed mogelijk in te vullen dus er voor zorgen dat het compleet is. Maar daarvoor een bedrijfs verhaal. Dit doe je door het invullen waar je bedrijf te vinden is, waar bezoekers je online kunnen vinden (website) en door het invullen van je Bio(=Biografie). In je Bio vertel je wie je bent en wat je doet en dat in 140 tekens.

3. Netwerk Opbouwen

Nu je je profiel helemaal compleet is is het tijd om een netwerk op te bouwen. Het is tijd om mensen te gaan volgen. Dit doe je omdat je wilt weten wat die mensen doen en je wilt ook dat ze jou gaan volgen. Kies de mensen die je volgt zorgvuldig uit zodat je ook de informatie krijgt die je wilt hebben.

Wie kun je gaan volgen?

  • Gasten
  • Leveranciers
  • Concurrenten
  • Bedrijven uit dezelfde plaats.
4. Beginnen met Twitteren

Wanneer je gaat starten met Twitteren is het handig om eerst een tijdje mee te lezen voordat je zelf berichten de wereld in gaat sturen.  Als je denkt dat je er klaar voor bent dan kun je zelf berichten gaan versturen.

Er zijn verschillende soorten berichten die je kunt versturen;

  1. Tweet = bericht op Twitter.
  2. Reply = Antwoord op een Tweet van iemand anders
  3. Mention = Je wordt vermeld in een Tweet of iemand vermeld jou
  4. Direct message = Privé bericht op Twitter ontvangen of sturen naar iemand.
  5. Retweet = Tweet van iemand die je deelt met je eigen volgers.
5.Meer Bezoekers Naar je Website Trekken met Twitter.

Publiceer je artikelen waarvan je denkt dat dit interessant is voor je volgers?

Dan kun je Twitter inzetten om meer bezoekers naar je website te krijgen.

Maak een Tweet waarvan je volgers denken, “daar moet ik op klikken” en vermeld daarin de link naar je website. Wanneer je een link hebt die te lang is, dan kun je deze verkorten met bitly.com.

Aan de Slag!

Je kunt nu eenvoudig een account opzetten en gebruiken!

Laat me hieronder weten hoe je Twitteravontuur verloopt. Ik ben zeer benieuwd

 

 

About Erik van Dullemen

Schrijft over wat er nodig is om een succesvol restaurant te starten en te runnen.