Restaurant starten: Restaurant eigenaren over hun valkuilen (2024)

Restaurant starten: Restaurant eigenaren over hun valkuilen

Je hebt altijd een droom gehad om een eigen restaurant te starten. Nu jaren later is je droom uitgekomen en ben je trots eigenaar van een restaurant.

Zou je met de kennis die je nu hebt jaren later nog steeds een restaurant openen. En waarvoor zou je mensen willen waarschuwen die nu dezelfde droom hebben als jij ooit had?

Ik ben voor de startende horecaondernemers op onderzoek uitgegaan! Ik heb uitgezocht welke obstakels ze tegen kunnen komen bij het starten van een restaurant. Wie kan je dat nu beter vertellen dan de horecaondernemers zelf.

Ik heb 300 horecaondernemers de vraag gesteld:

Wat had je willen weten voordat je ging starten met jouw restaurant?

Leerzame, leuke en helaas ook treurige ervaringen kwamen mijn mailbox binnenstromen. Maar goed een restaurant starten is dan ook niet makkelijk.

https://twitter.com/Erikvandullemen/status/1636328450829983745

1.Elgar Demmers restaurant Eemlust Baarn

Hetgeen wat ik had willen weten is; dat een duidelijk beeld en visie van wat je wilt bieden en waar je naar toe wilt met je restaurant de toekomst een stuk makkelijker maakt.

2.Mart Scherp restaurant Scherp Middelburg

Wat we niet wisten maar waar we ondertussen achter gekomen zijn; is dat je als (startende) ondernemer een redelijke buffer moet hebben om de verloren tijd te overbruggen wanneer je een vergunningstraject ingaat.

Wij hadden een veel soepelere samenwerking met instanties verwacht.

3.Jennifer Silvius restaurant Rantrée Maastricht

Wat wij als beginnende ondernemers hadden willen weten; is hoe om te gaan
met mensen die ons van alles wilden verkopen. Als beginnende ondernemer,
waren wij enorm gevoelig voor prikkels en opmerkingen die onze
vindbaarheid vergrootte op internet. Wij hebben twee grote bedragen
betaald, voor lucht, omdat deze bedrijven uiteindelijk niets extra’s opleverden.

4.Annaline Doelen restaurant Mes Amis Maastricht

Dat als je een klein bedrijf start, je “altijd aan het werken bent”.

Dit is natuurlijk een open doel, snap ik, maar in Nederland het land van de regeltjes…….. ben je ook iedere minuut van de dag bezig met dingen regelen, terwijl je eigenlijk gewoon met je gasten bezig wilt zijn!

Nu is het natuurlijk de kunst om met een klein bedrijf groot te worden, zodat je je kosten (lees omzet behalen) kunt betalen en ook nog een leven kunt hebben!

5.Ad en Maureen Liebregts restaurant Anno54 Riethoven

Slaat jouw bedrijfsformule wel aan op de locatie waar jij je wil vestigen? Je hebt een bepaalde doelgroep voor ogen maar lukt dat daar ook en sluit jouw formule aan op die doelgroep?

Dat zijn de onzekerheden als je een eigen restaurant start. Bij de één lukt het wel na verloop van tijd de formule aan te passen, bij de ander niet.

6.Richard Merks restaurant Ries eten s’Hertogenbosch

In ieder geval had ik willen weten wie mijn doelgroep wordt, is en zijn en hoe hou ik deze gasten in mijn zaak!

7.Karin Smits restaurant De Luytervelde Eindhoven

Ik was erg jong toen ik het restaurant overnam. Ik had een faillissement afgekocht dus er zat niet veel omzet meer in de zaak. Heb nooit een doel voor ogen gehad. Het enige doel was tevreden gasten en leren van je gasten.

Maar ik praat nu wel over 23 jaar geleden. De tijden zijn enorm veranderd. Blijf geloven in jezelf maar houd wel je ogen en oren open. Horeca zoals ik heb kun je niet op kantoor doen, alleen op de werkvloer.

8.Ingrid van Eeghem restaurant de Karpedonkse Hoeve Eindhoven

Ik had graag willen weten hoeveel risico je loopt als ondernemer en dan denkende aan bijvoorbeeld langdurige zieke medewerkers met alle consequenties van dien, debiteurenbeleid, veiligheidsrisico’s en dus maatregelen.

9. Ton Gimbrère Bonheur Horeca Groep Tilburg

Wat ik graag had willen weten:

‘wie van de dames heeft de wens om in de komende 5 jaar moeder te worden en gaat minder werken’?

10.Marcel Swaghoven Hotel restaurant Valuas Venlo

We hebben het bedrijf overgenomen van de familie. De overname en begeleiding is toen heel slecht gedaan waardoor het veel tijd en te veel geld heeft gekost. Het is moeilijk om in de horeca een lang termijn beleid te maken omdat je heel kwetsbaar bent.

11.Natasja Jakobs De Witte Brug Boxmeer

Ik ben toevallig de horeca ingerold, dank zij mijn man. Ik heb dus niet echt bewust nagedacht over het starten van een horeca onderneming. Het leven liep gewoon zo. Echter wel naar alle tevredenheid. Ik ben erg gelukkig in mijn huidige vak. Een antwoord op je vraag heb ik daarom niet. Het belangrijkste is dat je iets met passie doet en je realiseert dat het hard werken is.

12.Dennis Middeldorp, restaurant Sense ‘s Hertogenbosch

Tja, dat is een goeie maar ook een lastige vraag. Doordat de markt continu in beweging is betekent dat je als ondernemer hierop moet anticiperen.

Ik ben ook van mening dat je goed moet luisteren naar de consument, in ons geval de gast. Deze geluiden zijn van belang om je zaak succesvol te maken.

Eigenwijs zijn is een goede eigenschap, maar als een gast een bepaalde vorm van kritiek uit is het wel van belang dat je dit in overweging neemt ja of nee.

Daarnaast moet je geloof hebben in je eigen concept. Je hebt een visie en een verhaal en dat verhaal heb je zelf geschreven. Wees hierin ook duidelijk naar je gast maar vooral ook naar jezelf.

Maar wat voor mij in het begin erg verbaasde (soms tegenviel), is het personeel. Ik heb een bepaalde drive en visie en leef dit na kosten wat het kost. Zo heb ik altijd gewerkt zelfs toen ik in loondienst was.

Dit verwachtingspatroon had ik in het begin ook bij mijn personeel. Alleen hadden deze een hele andere mentaliteit dan dat ik had. Niets is logisch, normaal of van zelf sprekend!

Het belangrijkste is dat je reëel kijkt naar de taken die je personeel dient te verrichten. Verwacht het uiterste maar geen wonderen dan voorkom je teleurstelling. Maar trigger de mensen om te denken.

Waarom doe je dit, hoe doe je dit en voor wie die je dit. Creëer kaders waarin deze mensen zich kunnen bewegen wees duidelijk in wat hun taken zijn en beloon deze op gepaste wijzen.

Zo voorkom je teleurstellingen en creëer je mogelijkheden dat ze boven zichzelf kunnen uitstijgen, buiten hun kaders,”out of de box” denken.

Nu heb ik dan ook een team staan die mij precies aanvoelt wat ik wil, ze denken mee, maar doen ook wat ik ze vraag. Ik weet ook dat mensen die dezelfde denkwijze hebben ooit zelf de stap maken om dit avontuur te beleven.

Dus weet dat deze investering in mensen niet eeuwig zal duren.

13.Sven Vandewall restaurant Haselderhof Valkenburg

Het aller-moeilijkste was het vergunningen aanvragen. En dan niet de drank en horeca vergunning, maar de omgevingsvergunning (Milieuzaken etc)

Hiervoor moet je namelijk bij een commercieel!!! bedrijf een identificatie kopen om in te loggen op een site van de overheid. En daarna krijg je een gigantische hoeveelheid vragen die je moet beantwoorden. Dat viel wel even tegen

14.Roland van de Gevel restaurant In de Bergsche Tuin Eindhoven

Ik heb er over nagedacht maar vindt het eigenlijk best een moeilijke vraag. Ik ben er vrij ervaren erin gestapt dus was goed voorbereid. Ik denk wel dat ik mij beter had kunnen voorbereiden in duurzaam bouwen van het restaurant en dan meer met het oogpunt naar subsidies en dergelijke. Het had mij in het begin veel geld kunnen schelen om te kijken naar wat voor subsidie regelingen er zijn voor isolatie en stroom besparing etc. Dat is eigenlijk het enige punt wat ik zou kunnen bedenken.

15.Bas Strijbosch 1910 Restaurant Eindhoven

Dat je moet investeren in een goed online reserveringssysteem. Niet gekoppeld aan een restaurant site, maar eentje die je in eigen hand hebt!!!!

16.Hans Koomen restaurant Westenwind Egmond aan Zee

Ik heb het geluk dat ik ben opgegroeid in een horecabedrijf, en er van kinds af aan ben in gegroeid.

Dat is voor mij een groot voordeel, ik heb niet alles op school hoeven leren, en stond als 12 jarige al in de afwas en de koude keuken.

Ik wil aspirant ondernemers meegeven dat “Horeca-ondernemer” een specifiek vak is!

Een goede gastvrouw of kok heeft in eerste aanleg te weinig basis voor Horeca-ondernemerschap.

Zorg dat je een brede basis hebt, kennis = macht. Beheers alle mogelijke kennisgebieden van je bedrijf.

Wees het gezicht van de zaak en de spin in het web!

17.Inge Galema restaurant Nelis Amsterdam

Het enige wat we zouden kunnen bedenken, is dat het heel prettig is om te weten het regelen van een aantal dingen veel tijd kost, dus wanneer je snel een restaurant wilt starten of overnemen, moet je niet vergeten om daar rekening mee te houden..

Wij hebben op 2 januari de sleutel gekregen en wilden een maand later open, maar bijvoorbeeld het bestellen van nieuw meubilair, het aanleggen van internet, het bekijken van allerlei offertes voor verzekeringen, leveranciers e.d. kost veel tijd. Het is wel raadzaam om dat goed te regelen voordat je open gaat, want als je eenmaal (goed) draait, dan heb je daar geen tijd meer voor. In ons geval, was de gemeente heel erg makkelijk, maar ik heb ook wel gehoord dat het (bureaucratische) traject lang kan duren!

18.Klaas Dekker De Fortuna Edam

Mijn ouders hadden een goed bezocht hotel-garni opgezet met 23 kamers. Mijn vader werd ernstig ziek en overleed. Dat was 22 jaar geleden.
Ik wilde eigenlijk een heel andere richting opgaan, maar mijn moeder en mijn broers haalden mij over om samen met hun dit mooie bedrijf voort te zetten en uit te breiden met een restaurant. Ik was een groentje op horecagebied, maar ben er wel voor gegaan.

Mijn grootste fout waar ik in het begin tegen aanliep was mijn onvermogen om werkzaamheden uit handen te geven en te delegeren. Ik wilde bijvoorbeeld ieder bord dat uit de keuken kwam persoonlijk controleren en onderhoud en reparaties uitsluitend zelf doen.

Ik dacht altijd dat niemand het zo goed kon als ik. Daar ben ik door schade en schande uiteindelijk op terug gekomen.

Als je je medewerkers mede verantwoordelijk maakt en serieus naar hun ideeën luistert dan merk je dat hun enthousiasme als vanzelf aanwakkert en kun je veel zaken met een gerust hart aan ze over laten.
Bovendien moet je ze faciliteren. Hoe gemakkelijker en plezieriger zij hun werk kunnen verrichten, hoe meer omzet zij kunnen genereren. Handhelds en mobiele pinapparatuur zijn hiervan voorbeelden.

Verder moet je denken aan handige keukenapparatuur.

En zeer belangrijk: als jezelf geen tijd of inzicht hebt in je cijfers laat dan een ter zake kundige regelmatig over je schouder meekijken!

Tenslotte, vooral als je maar een beperkt marktgebied hebt, wees flexibel in je aanbod. Dan houd je het heel lang vol!

19.Eric Fernhout restaurant Heren van Houten

Het lijkt een eenvoudige vraag om te beantwoorden, maar dat is toch nog lastig, deels omdat ik vind dat ik goed voorbereid ben begonnen aan dit project in Houten. Om de vraag te beantwoorden, kijk ik terug op wat ik voor mijn gevoel fout heb gedaan of over het hoofd heb gezien en dan moet ik tot het volgende antwoord komen:

  • Beter inzicht verkrijgen in de samenstelling van het Houtens publiek. Ik wist bijvoorbeeld niet dat een groot aantal inwoners van Houten vrij religieus is en dat heeft invloed gehad op de aanloop op zondag en de sfeer in het restaurant; later heb ik door het aantrekken van nieuw/ander publiek dan de vorige eigenaar hier minder “last” van gehad en nu zie je een verschuiving in de gasten (en aantallen) die ons restaurant bezoeken. Ook kan het gemiddeld inkomen en de WOZ-waarde van de huizen in Houten wel relatief hoog zijn. Als de financiële lasten ook hoog zijn, betekent dit dat het besteedbaar inkomen laag is en dat blijkt/lijkt op basis van het bestedingspatroon dat ik nu zie het geval.
  • Ik ben er te makkelijk vanuit gegaan dat Het Rond met z’n grote plein het centrum zou zijn voor Houtense activiteiten, maar dat blijkt veel minder het geval te zijn en er wordt ook niet goed gecommuniceerd vanuit Het Rond m.b.t. de activiteiten die dan wél worden georganiseerd. Het Oude Dorp is veel meer de plek waar de gemeente en bijvoorbeeld de oranje vereniging zaken organiseren dan gedacht.
20.Lisja Hu restaurant Beulings Amsterdam

In principe denk ik dat we eigenlijk wel goed op de hoogte waren van onze branche, en we zijn niet verrast door zaken waar we niet van op de hoogte waren. Misschien wat ik het meest had willen weten van tevoren is wat de huurprijzen van restaurant locaties zijn in Amsterdam. We zitten nu op een prachtige locatie, maar wat verborgen. Ik ben benieuwd hoeveel beter onze zaken zouden gaan als we op een AA locatie zouden zitten.

21.Jan van Arkel restaurant De eetkamer in Scheveningen

Ik had wel graag willen weten wat de energiekosten ongeveer zouden zijn ( beetje in vergist na veel schattingsopnames van de fijne energiemaatschappijen ).

22.Marije Dekker restaurant De overburen Amersfoort.

Wij zijn gestart in een geheel casco pand (na brand van een voorganger).

Verbouwen / inrichten was zeer heftig omdat wij de kennis (bouwtechnisch) zelf niet in huis hadden. We hebben geïnvesteerd in expertise die ons daarbij zou ondersteunen. Een bouwbegeleider / hoofdaannemer die het gehele bouwtraject van tekening tot oplevering heeft begeleid.

Achteraf bleek dat dit project hem ver boven zijn pet ging. Daardoor bleven wij zitten met forse overinvesteringen en slecht afgeleverd werk.

Wat ik dus vooraf had willen weten is;

Hebben alle experts die ik inhuur voor expertise die ik zelf niet in huis heb, daadwerkelijk de kennis om mij hierin bij te staan? Ofwel, zijn het mooie verkooppraatjes om een klus binnen te halen, of kan men echt wat men zegt!

Als ik dit in mijn geval had geweten, had mijn start er heel anders uitgezien…

23.Estee Strooker restaurant Amusement Arnhem

Wat ik graag had willen weten of had willen kunnen voor ik begon is; hoe ik goed mijn medewerkers kan managen en vooral dingen kan delegeren. Dit is mijn grootste struikelpunt. Dingen uit handen geven. Ik kan moeilijk hard optreden en heb af en toe de teugels iets te veel laten vieren. Dit nu stukje bij beetje terugdraaien is moeilijker dan wanneer ik het van het begin af aan een duidelijker kader had gegeven.

24.Sonja Kloppers restaurant Pestengasthuys Zwolle

Dat je in de horeca door allerlei wettelijke regels soms enorm wordt benadeeld als zelfstandige ondernemer. Je steekt als bedrijf je nek uit, Moet “overal verstand van hebben” voorziet mensen van een baan, houd alles draaiende maar aan het einde van de rit toch elke keer de afrekening.

25.Svetlana Skulj restaurant Ivo’s Kitchen Amsterdam

Zoals belooft stuur ik u onze verhaaltje over wat wij wilden weten voordat wij met ons restaurant gingen beginnen:

  • bevolking samenstelling van de buurt bijvoorbeeld hoeveel alleenstaanden, hoeveel gezinnen met kinderen etc, maar ook inkomsten indicatie ed;
  • alle regels waar wij ons aan moesten houden als de restaurateurs. De meeste vragen kregen wij van de gemeente maar dat ging niet zo soepel;
  • wat voor soort restaurants al allemaal in Amsterdam bestaan en hoe ze presteren;
  • welke verplichtingen wij als werkgever hebben – voor ons was dit iets nieuws omdat het ons eerste restaurant is daarvoor ging ik ook de cursus volgen bij KHN waar wij de lid van zijn;
  • algemene statistieken over horeca van de laatste jaren
26.Rutger van Loon Floc Restaurant Den Haag

Het is moeilijk om nog te benoemen wat ik per se had willen weten. Wel weet ik nu: Als ik alles al had geweten, had ik dan de stap naar een eigen onderneming nog durven nemen? Maar kijk waar ik nu na twee jaar sta. Ik heb een prachtig restaurant met positieve feedback en nog volop kansen om te groeien.

27.Mike Vrijdag Strandlodge Winterswijk

Het enige waar ik tegen aan ben gelopen zijn de oplichters die een site vermelding verkochten. Ben er 1 x in getrapt met erg vervelende gevolgen.

Dan heb ik het over de telefoongids en dat soort bedrijven. Daar had iemand me wel voor mogen waarschuwen….

28.Nancy Kroon restaurant De gelagkamer Nijmegen

Dat je beter een wat hogere financiering kan nemen voor onvoorziene uitgaven. De eerste week gingen er van allerlei apparaten kapot in de keuken, die hadden het bij de vorige eigenaar nog net volgehouden. Dus ook beter checken in welke staat de spullen zijn, die je overneemt. Achteraf gezien hebben wij te veel betaald voor de zaak, omdat je alles rooskleurig bekijkt en te graag wilt. En personeel overnemen van de vorige eigenaar is ons niet goed bevallen. Bij wijziging van de bedrijfsleiding is het erg lastig om een bestaand team mee te krijgen in de nieuwe ideeën en opvattingen van de nieuwe eigenaren.

29.Felix Aaldering Bistro Wilde Zwijnen Nijmegen

Contractuele verplichtingen met brouwer en of verhuurder.

Met name verplichte drankafname.

Gemeentelijke regels en wetten, zoals:

  • Vergunningen;
  • Onroerend goed belastingen;
  • Monumentaal pand( gemeentelijk of Rijksmonumenten
  • Buren leren kennen, vaak een probleem met ( over) last
  • Heffingen en andere lasten, zoals milieuheffingen

Sociaal verantwoord ondernemen, bv additionele werknemers, Wajong en herintreders (kortingen op loonlasten)

Zorg voor een bekwame accountant die je op al deze voorgaande punten kan ondersteunen en zoek een adviseur die bekend is met de horecaomgeving

30.Wouter Beek restaurant WAUD Nijmegen

Waarschijnlijk: Wat de ontwikkelingen zouden zijn op het gebied van
horeca in Nijmegen, gezien het aantal horeca zaken in detailhandel
winkels en oude fabriekspanden aanzienlijk stijgt.

31.Pim Serné restaurant Parels Haarlem

Ik had eigenlijk achteraf gezien bijna alles anders gedaan. Uiteindelijk hebben we te veel moeten investeren in het restaurant om het draaiende te houden. Het volledige inventaris was niks waard en het achterstallige onderhoud heeft ons tientallen duizenden euro’s gekost. Daar zou ik nu veel oplettender in zijn.

32.Tamara Gijzen restaurant de Wacht Etten-Leur

Het eerste wat in me op kwam is de onvoorziene kosten die bij een horeca onderneming komen kijken.

Bijvoorbeeld verplichte lidmaatschap van diverse organisaties zoals Buma Stemra, maandelijkse betaling pensioenen, kosten reclame borden boven gemeentelijke grond, WOZ kosten enz.

33.Joshua Jaring restaurant Ratatouille Food & Wine Haarlem

Voordat ik ging starten met mijn eigen restaurant heb ik me goed voorbereid wat me te wachten stond. Daardoor ben ik niet voor verassingen komen te staan. Het enige wat ik had willen weten voordat ik begon was hoeveel omzet ik per dag, maand of per jaar ging maken.

34.Jeroen Raes restaurant Rozemarijn Maastricht

Een behoorlijk brede vraag die alle kanten op kan..
Er zijn natuurlijk verschillende zaken die je van te voren niet bedacht had.. dat kan gaan om bijvoorbeeld vergunningen bij gemeente, verplichte cursussen voor personeel en ga maar door.
Zo ook, wat de beweegredenen zijn van gasten om bij jou wel of niet naar binnen te lopen. En wanneer komen ze wel, en wanneer komen ze niet.., op deze vraag hebben wij nog lang niet alle antwoorden, daar er meerdere antwoorden mogelijk zijn.
Wij draaien nu toch al een aantal jaar mee en toch blijft het lastig om in het hoofd van de gast te kijken. Wij streven naar perfectie en houden heel veel rekening met onze gasten en vinden het erg plezierig om elke keer weer bekende gezichten te mogen ontvangen, een teken dat je iets goed doet. Elk bedrijf laat steken vallen maar het is de manier hoe je het oppakt en wat je eraan doet om een probleem of uitdaging op te lossen.
En geloof mij, elke dag is anders, voor jou, voor de gast, voor je collega, noem maar op.

Ik geloof dat je sommige vragen niet altijd beantwoord krijgt en dat je zelf moet ervaren.
En hoe mooi is het om in je nieuwe zaak alle dingen uit te vinden en van al je fouten te leren.. dat maakt de zaak!!

35.Nikolien Verstraelen Restaurant Vesters Nijmegen
Wat je je misschien in het begin niet zo realiseert is dat het hebben van een eigen zaak zo allesomvattend is. Je moet zoveel verschillende dingen doen, ondernemen, organiseren, vanaf weten…. Het hebben van een restaurant betekend niet alleen het goed draaien van de lunch of het diner (het servies op zich); dat is slechts 1/3 van de dag! Voorbeelden van andere activiteiten zijn:
  • mail beantwoorden
  • personeelszaken (urenlijsten, ziekmeldingen. contracten maken – up to date houden)
  • het restaurant / terras onderhouden (veel opruimen / poetsen)
  • marketingacties bedenken (website aanpassen / organiseren van evenementen /mailing maken / Facebook beheren)
  • reparaties aan je pand/ machines plannen of zelf doen
  • prijsvergelijkingen doen voor: verzekering/ telefonie/ energie/ afval etc
  • facturen versturen en betalen
  • inboeken van administratie
  • inkopen doen
  • met vertegenwoordigers praten
  • naar bijeenkomsten/ netwerken/ wijnproeverijen
  • leerlingen begeleiden
  • personeelsgesprekken
 
etc. etc. En daarmee heb ik meteen nog een antwoord op je vraag: je maakt ontzettend lange dagen!!
 
En oja; horeca en kinderen. Het is te doen….maar makkelijk is anders.
 
Om positief af te sluiten; het hebben van een eigen restaurant geeft heel veel voldoening en veel plezier. Met een leuk team om je heen is het vaak ontzettend gezellig!

Tot slot

Nog dagelijks komen er reacties van horecaondernemers binnen via de mail. Deze reacties zullen nog worden toegevoegd aan het artikel. Heb je een waarschuwing of best practice gemist in dit artikel? Of heb je zelf een antwoord op de vraag; Wat had je willen weten voordat je ging starten met je restaurant. Laat het me weten.

Ben je nu een aspirant horecaondernemer laat me dan weten wat de belangrijkste vraag is die je op dit moment hebt. Zo kunnen we samen de inhoud van de artikelen bepalen en een horecaplatform bouwen waar alle horecaprofessionals terecht kunnen.

Je kunt met me in contact komen via e-mail.

Erik

About Erik van Dullemen

Schrijft over wat er nodig is om een succesvol restaurant te starten en te runnen.