De financiën 01: Een verkoopvoorspelling maken

Een Verkoopvoorspelling maken

Welkom bij alweer het 11e artikel in de serie “hoe start je een restaurant”. Je bent al aardig op weg in het proces om een restaurant te starten. Vandaag ga ik je laten zien hoe je een verkoopvoorspelling maakt.
 
Deze verkoopvoorspelling is weer een onderdeel van een financieel haalbaarheidsonderzoek. Dit onderzoek is noodzakelijk om te achterhalen of je droomrestaurant financieel haalbaar is.
 
Het haalbaarheidsonderzoek is belangrijk en vormt de ruggengraat van je ondernemingsplan.
 
Wanneer je voorgaande artikelen gelezen hebt en de bijbehorende onderzoeken uitgevoerd zijn. Dan kan het zijn dat je erachter bent gekomen dat je een uniek concept hebt dat vrijwel zeker goed gaat lopen.
 
Dan nog is het raadzaam om tijd in een haalbaarheidsonderzoek te steken. Omdat je wellicht nog met investeerders om de tafel moet.
 
Tevens is dit haalbaarheidsonderzoek een uitstekend hulpmiddel.
 
Je kunt het gebruiken om de voortgang tijdens de openingsweken te meten en zo nodig bij te sturen.
 
Je hoeft geen financieel expert te zijn om dit financiële haalbaarheidsonderzoek te kunnen opstellen.
 
Het enige dat je nodig hebt is kennis van de markt die je gaat betreden.
 
Het gaat namelijk om aannames en verwachtingen! Je gebruikt de onderzoeksresultaten die je in de voorgaande artikelen hebt verzameld.

Ik zal je in het kort uitleggen wat een financieel haalbaarheidsonderzoek is.

Wat is een Financieel haalbaarheidsonderzoek?

Een financieel haalbaarheidsonderzoek is een onderzoek waaruit de winstgevendheid van een restaurant naar voren komt.
 
Ook krijg je inzicht in hoeveel geld je moet investeren, zodat je weet hoeveel geld je nodig hebt. Tenslotte laat het zien wanneer het geïnvesteerde of geleende kapitaal er weer uit komt.
 
Daarnaast helpt het plan je om in te zien of de verkoopvoorspellingen kloppen met de werkelijke verkopen. Zijn de verkoopvoorspellingen slechter dan is er de mogelijkheid (en vaak de noodzaak) om bij te sturen.
 
Nu je weet wat een financieel haalbaarheidsonderzoek is, kunnen we gaan kijken naar verwachte omzet.

Verwachte omzet in kaart brengen

De informatie die je nodig hebt, komt van je marktonderzoek, die we in het artikel een concurrentieanalyse maken in 7 stappen hebben uitgevoerd.
 
Het is een lastige taak om je verwachte omzet in kaart te brengen want je weet niet hoeveel gasten er zullen komen.
 
Daarnaast zie je vaak dat ondernemers de zaken rooskleuriger voorstellen dan ze daadwerkelijk zijn. En uiteindelijk wordt het droomrestaurant een nachtmerrie.
 
Je kunt de voorspelling beter laag houden dan veel te hoog.
Een verkoopvoorspelling maken
We gaan beginnen met het maken van een verkoopvoorspelling! Hiervoor heb je informatie nodig uit de voorgaande artikelen:
 
Concurrentie onderzoek: Prijzen concurrentie, vergelijkbare restaurantconcepten
 
  • Je USP;
  • Doelgroep: uitgavenpatroon;
  • Aantal verwachte couverts.
 
Als je deze informatie bij de hand hebt, dan kunnen we door naar de volgende vragen.
 
  • Hoeveel dagen in de week gaat je restaurant open? Deze vraag kun je misschien nog niet beantwoorden. Het is dus raadzaam om te kijken naar de openingstijden van een concurrent;