Wat voor berichten plaats je op je Facebookpagina?

Wat voor berichten plaats je op je FacebookpaginaWanneer ik horecagelegenheden bezoek en het onderwerp social media ter sprake komt dan krijg ik regelmatig de vraag: “Wat moet ik in hemelsnaam plaatsen op mijn Facebookpagina?”

Daarom heb ik een artikel geschreven over welke berichten je kunt plaatsen op je Facebookpagina.

Vergeet niet dat Facebook een krachtig middel is om je restaurant (gratis) te promoten. Stel je hebt 100 fans en die fans hebben 50 vrienden die jouw berichten zien, dan is het bereik toch aardig groot.

Ik vermeld er wel bij dat  je organische groei  van het aantal Facebookfans pas bereikt als je regelmatig berichten plaatst.

Alleen dan groeit het aantal likes.

Met regelmatig bedoel ik: steeds op dezelfde dagen.

En onthoud: Niet te veel verkopen! Je houdt er zelf ook niet van als bedrijven dat doen, jouw Facebookfans ook niet.

Benodigdheden: Smartphone met een camera, die heeft tegenwoordig iedereen.

Als je berichten plaatst, graag met foto. En het liefst ook met een persoon er op.

Ideeën voor Facebook berichten

Over je restaurant 

  • Leg uit waarom je een restaurant begonnen bent;
  • Vertel over de weg die je hebt afgelegd om ondernemer te worden;
  • Vertel over de geschiedenis van het restaurant;
  • Laat zien welke activiteiten je voor je omgeving doet. Dit kan bijvoorbeeld sponsoring van een lokaal sportteam zijn;
  • Vertel met welke leveranciers je samenwerkt;
  • Plaats uitslagen van lokale sportteams of sporters;
  • Vraag je fans waar jouw restaurant bekend om staat;
  • Vraag aan je fans in welk dorp/stad ze wonen;
  • Wat vinden de fans van de ambiance?
  • Vraag of je gasten nog verbeteringen hebben voor je restaurant;
  • Maak een foto van je vergaderruimte, trouwlocatie, feestzaal om je gasten eraan te herinneren dat je deze faciliteiten hebt;
  • Gun de mensen een kijkje achter de schermen;
  • Als je verbouwt, plaats een foto van de verbouwing;
  • Plaats een artikel of foto als je genomineerd bent voor een prijs en als je een prijs hebt gewonnen, bijvoorbeeld nominatie/winnen Michelin-ster;
  • Actueel nieuws van horecavakbladen delen.

Keuken

  • Laat de gasten kennismaken met je chef en zijn signatuurgerechten;
  • Leg het verhaal achter de signatuurgerechten uit. Waarom zijn dit de signatuur- gerechten;
  • Laat zien met welke producten je werkt en waar je producten vandaan komen;
  • Plaats berichten over de seizoensproducten waarmee je werkt, zoals bijvoorbeeld de asperge;
  • Promoot dag/week gerechten;
  • Plaats recepten van populaire gerechten. Vraag fans van welke gerechten ze de receptuur willen hebben;
  • Plaats recepten van gerechten die de gasten thuis eenvoudig kunnen bereiden. (Dit hoeft geen gerecht van de kaart te zijn);
  • Vraag je fans welke gerechten ze op de menukaart (terug) willen hebben;
  • Plaats foto’s van gerechten;
  • Vertel aan welke nieuwe gerechten je aan het werken bent;
  • Plaats interessante feiten over eten en drinken;
  • Welke merken gebruik je in de keuken? Het is leuk voor de gasten dat jij dezelfde producten gebruikt als de mensen thuis;
  • Geef mensen tips over hoe ze de kooktijd van bepaalde producten kunnen verkorten;
  • Plaats berichten over kookworkshops.

Medewerkers

  • Plaats vacatures bediening en keukenpersoneel;
  • Kies een medewerker van de maand en leg uit waarom je deze medewerker kiest;
  • Stel je (nieuwe) medewerkers voor. Wie zijn ze? Hoe oud zijn ze? Wat is hun ervaring, welke interesses hebben ze?
  • Verjaardagen van medewerkers;
  • Vertel iets over de wijnen die je serveert. Tip van de sommelier, wijn van de maand;
  • Zelfde geldt als je bijzondere biersoorten hebt. Waar komen ze vandaan?

Promotie

  • Verjaardagmarketing: op vertoon van een ID-kaart of paspoort krijgt de gast korting;
  • Organiseer een evenement voor alleen Facebook fans;
  • Organiseer een evenement voor de buurt. Voor sommige restaurantconcepten zijn dit de vaste gasten;
  • Wanneer je ook aan catering doet maak dan een foto van de laatste klus;
  • Facebook Fan van de maand: Facebook fans moeten plaatsen wat ze het leukste vinden aan jouw restaurant;
  • Vertel welke acties je nu hebt;
  • Organiseer kookwedstrijden.

Conclusie

Ik heb je een hoop tips voor het plaatsen van Facebook berichten gegeven. Niet ieder idee is geschikt voor jouw restaurantconcept. Voor sommige ideeën moet je je ook kwetsbaar opstellen zoals bij de vraag “wat vinden mensen van jouw restaurantambiance” en dat is ook moeilijk om te doen.

Maar je weet dan wel wat de gasten van je restaurant vinden en wat er verbeterd moet worden. Dat is wel het overwegen waard.

Bedankt voor het lezen van dit artikel! Ik wens je nog een fijne dag toe.

Heb jij nog ideeën die ik op deze lijst kan plaatsen?

Erik

Afbeelding via Flickr

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren