Wat Horecaondernemers Moeten Weten Over Instagram

promoot-je-restaurant-lokaal-met-instagram

Mensen zijn tegenwoordig steeds met hun telefoon bezig. Van elke belevenis worden foto’s geschoten en online gedeeld. Instagram is het medium dat hiervoor steeds vaker wordt gebruikt.

En dat daardoor steeds harder groeit.

Wanneer je op Instagram actief bent, dan zie je veel foto’s van eten voorbij komen. Want gezond en lekker eten is een hype.

Daarnaast kun je met Instagram lokaal Fans bereiken.

De belangrijkste reden voor een horecaondernemer om Instagram te gebruiken. Want de gasten die jouw restaurant bezoeken wonen namelijk in een straal tot 10 km bij je vandaan.

Sterrenrestaurants uitgezonderd.

Bovendien is er geen ander social media kanaal waarmee je lokaal je zichtbaarheid kunt vergroten.

Kortom als horeca-ondernemer een gemiste kans als je niet op dit medium actief bent.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Horecatweepuntnul en ik zend je de complete handleiding voor het optimaliseren van je menukaart toe.

Wat is Instagram?

Instagram is dus een mobiele foto application, die je kunt downloaden in de Google Play Store en in ITunes Store.

Het verschil met een reguliere digitale fotocamera is dat je deze foto’s online deelt met je volgers.

De foto zet je op de tijdlijn zodat deze gezien kan worden door je volgers. Wie dit kan zien is afhankelijk van hoe je je profiel hebt ingesteld.

Een openbare profiel is voor iedereen zichtbaar. Ieder willekeurig persoon kan dus je foto’s zien. Bij een privéprofiel ligt dat anders. Die is afgeschermd. In dit geval moeten mensen je toestemming vragen om je te mogen volgen of je foto’s te zien.

Mocht je als horeca-ondernemer met Instagram aan de slag gaan dan is het raadzaam om je profiel openbaar te maken.

Hoe krijg je lokale volgers op Instagram?

Als je een restaurant hebt, dan wil je bij mensen in de omgeving op het netvlies blijven. Hieronder heb ik een aantal tips voor je verzameld, zodat je nieuwe lokale volgers krijgt.

Even voor de duidelijkheid: Hoe meer volgers, des te groter het bereik van je boodschap. En elke volger is een potentiele bezoeker.

#1. Vermeld je locatie in jouw bio/profieltekst

Ben je een beginner? In je profieltekst vul je in wie je bent en wat je doet. Je wilt lokaal actief zijn dus vermeld er ook je woonplaats en/of de wijk.

Hieronder een voorbeeld van een profieltekst met daarin een verwijzing naar een locatie. In dit geval Arnhem.

gp

#2. Volg andere lokale bedrijven/ bekende chefs

Het doel van Instagram is dat je een lokaal netwerk opbouwt.

De zichtbaarheid krijg je door het volgen van lokale (horeca) bedrijven zoals bijvoorbeeld de Sligro.

Hetzelfde geldt voor bekende horecapersonen met een hoop volgers. Denk bijvoorbeeld aan een sterren chef.

#3. Bouw een relatie op met lokale bedrijven/ personen

Een online relatie opbouwen doe je door foto’s van lokale bedrijven / personen te liken. Of nog beter door een reactie bij een foto te plaatsen.

Heb je dit een aantal keer gedaan, dan val je op bij deze bedrijven / personen. Het gevolg is dat zij ook gaan reageren op jouw foto’s. Als je de bal eenmaal aan het rollen hebt dan krijg je een enorme publiciteit.

#4. Werk samen met deze bedrijven

Door samen te werken met andere bedrijven kun je meer mensen bereiken.

Zie andere restaurants niet als een concurrent maar als bondgenoten. Je hebt waarschijnlijk beiden dezelfde doelstelling. Namelijk lokaal zichtbaarheid creëren.

Hoe kun je online samenwerken?

Simpel! Door foto’s van elkaars gerechten te promoten.

#5. Maak foto’s van lokale gebieden

Je wilt de mensen bereiken die dichtbij jouw restaurant wonen. Een goede manier om de aandacht van de mensen te trekken is om foto’s te maken van dingen die er in jouw plaats afspelen.

Denk hierbij aan foto’s van evenementen, markten of zelfs van gebouwen.

Laat zien dat je trots bent op de omgeving!

#6. Gebruik lokale hashtags

Je gebruikt hashtags om ervoor te zorgen dat je doelgroep jouw online kan vinden. De beste manier om dit te doen is door het gebruiken van de lokale hashtag.

Heb je bijvoorbeeld een restaurant in Eindhoven, gebruik dan de hashtag #Eindhoven #Admirant (bekend gebouw in Eindhoven centrum).

#7. Gebruik video

Het gebruik van video levert doorgaans meer reacties en likes op dan afbeeldingen.

Maak dus regelmatig gebruik van de optie video. Dit kan zijn van een gerecht dat je aan het bereiden bent, zoals Vapiano regelmatig doet.

#8. Vertel je business verhaal

Ik vind het altijd leuk om te weten wie de eigenaar is van een restaurant en waarom hij is gaan ondernemen. Hoe ben je ben je begonnen en wat heb je gedaan om bijvoorbeeld die Michelin-ster binnen te slepen.

Duik eens in het foto archief en kijk of je leuke oude foto’s kunt vinden.

#9. Plaats foto’s van vaste gasten

Heb je vaste gasten die al jaren jouw restaurant bezoeken. Laat je dankbaarheid zien door een foto van ze te plaatsen.

Zo bouw je daarnaast een betere band met ze op.

#10. Creëer lokale ambassadeurs

Je huidige gasten zijn de beste vorm van reclame. Stimuleer de mensen dan om foto’s te maken van zichzelf als ze je restaurant bezoeken.

Hiermee creëer je social proof. Immers onafhankelijke mensen promoten jouw restaurant aan anderen.

Die zien dat jouw restaurant een bezoek waard is.

#11. Vergeet niet om persoonlijk te zijn

Veel horeca bedrijven plaatsen foto’s van gerechten. Dat is zeker goed. Maar de mensen willen ook graag weten wie het gezicht achter het bedrijf is.

Laat zien welke bezigheden jij als horeca-ondernemer hebt. Laat zien wie je medewerkers zijn en welke taak ze hebben.

Conclusie

Instagram wordt steeds populairder en dus is het een fantastisch middel om voor je restaurant te gebruiken. Het is ideaal om een lokaal netwerk mee op te bouwen.

Wat denk je er van? Kan Instagram waardevol voor jouw restaurant zijn?

 

Afbeelding via Flickr

 

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren