Wat zijn de Trends voor 2017?

Wat zijn de trends voor de horeca in 2017?De Rabobank heeft onlangs de nieuwe trends voor de horeca 2017 gepresenteerd. Er is een trendrapport gemaakt voor de horecabranche maar ook voor de diverse subsectoren.

Denk hierbij aan bijvoorbeeld eetgelegenheden, drankgelegenheden en hotels enz.

Ik ga hier voornamelijk in op horecatrends voor eetgelegenheden en de horecabranche.

Laten we de horecatrends van de Rabobank eens analyseren.

Trends in de horeca 2016 vs 2017

De meeste trends zijn meerderjarig. Welke trends zijn er nu, die er in 2016 nog niet of nauwelijks waren?.

Concurrentie van Supermarkten

De grootste concurrentie voor de horeca zijn de supermarkten. Ongetwijfeld heb je gezien dat de Jumbo de La Place heeft overgenomen van V & D.

Er zal niet veel veranderd worden aan het concept van La Place maar wel aan de Jumbo. La Place tilt de Jumbo naar een hoger niveau. Het kan zijn dat de Jumbo een La Place huismerk krijgt of La place-maaltijden gaat verkopen.

Dan de Albert Heijn. Die zijn begonnen met het organiseren van de restaurantweken in samenwerking met Iens. Een erg succesvol concept.

Dat brengt ons bij het volgende punt. Big data. Bovengenoemde bedrijven verzamelen gegevens over de consumenten. Ze weten wat de consument koopt. Hoevaak en hoeveel. Daardoor krijgen steeds beter inzicht in de wensen en behoeften van de consument.

Zo kunnen ze hun diensten beter op de consument afstemmen. Met als gevolg dat ze de consumenten verleiden via hen te bestellen.

Het aanbod

In het restaurantaanbod is ook het een en ander veranderd. Er is een stijging van 12% ten opzichte van 2015 te zien in het aantal lunchrooms. Vergeleken 2010 is het verschil 74%. Dit duidt op een verbetering in de lunchcultuur.

Een ander opvallende stijging is in de afhaal- en bezorgrestaurants te zien: 3% ten opzichte van 2015. Vergeleken met  2010 is er in 2016 een stijging van 94%. Momenteel zijn er 2400 afhaal-/bezorgrestaurants.

Franchising is dit jaar ook populairder geworden. Met name in de Fastfoodsector is dit te zien. Daar is het aantal franchise-restaurants gestegen met 40%. Terwijl het aantal zelfstandige fastfood-restaurants zijn gedaald.

We blijven nog even in de franchise hoek. Want er zijn dit jaar ook meer franchiseketens bij gekomen. Steeds meer restaurants kiezen ervoor om te franchisen. Dat betekent dat je als ondernemer een deel van je vrijheid inlevert. Je moet namelijk voldoen aan een aantal eisen van de franchisegever.

Daar tegenover staat wel dat je onderdeel bent van een grotere organisatie. Zo is er meer geld te besteden voor promotie. Je kunt goedkoper inkopen omdat dat dat collectief gebeurt.

Omzet

Wanneer je de omzet van het 2e kwartaal van 2015 vergelijkt met die van 2014 dan zie je een stijging van 8,6%.

Vergelijk je het 2e kwartaal van 2015 met die van 2016 dan zie je een kleinere stijging van 4,1%. Nog steeds een mooie stijging.

Interessant artikel: Hoe start je een restaurant 01: Jouw idee + 5 tips om goed van start te gaan!

Wat zijn de kansen en bedreigingen

Er zijn weinig tot geen veranderingen te zien in de kansen en bedreigingen voor de horeca.

  • De samenstelling van huishoudens verandert. Er zijn meer singles. Meer ouderen met geld, meer huishoudens met dubbel inkomen en geen kinderen.
  • De consument wil gezonder leven.  Ze hebben belangstelling voor restaurants die duurzaam zijn, vakmanschap tonen en authentiek zijn.
  • Er is een groei te zien in Fast Casual restaurantconcepten. De consument kiest ervoor om meerdere eetmomenten per dag te hebben. Deze eetmomenten zijn meestal onderweg. De Fast Casual concepten vind je dus ook op locaties waar veel mensen komen. Denk bijvoorbeeld aan de AH to go op het station.
  • De consument wil meer betalen voor een unieke beleving. Met uniek product. Of de consument wil zo veel mogelijk voor een scherpe prijs (All-you-can-eat)
  • Traditionele leefpatronen worden doorbroken. De 9 tot 5 mentaliteit bestaat niet meer. Het nieuwe werken (flexwerken) en de wereld beleven zorgt er voor dat de consument vaker buitenhuis eet. Meer eten en op andere plekken consumeren.
  • Gastheerschap in combinatie met een kwaliteitsproduct is niet onderscheidend meer. Je moet iets extra doen om je te onderscheiden.
  • Er is bij consumenten meer behoefte aan gemak. Ze willen minder koken dus gaan ze meer kant-en-klaar maaltijden kopen. Deze moeten vers, gezond en lekker zijn.
  • Doordat de consument meer behoefte aan gemak heeft, groeit het aantal online thuisbezorgdiensten. Er komen ook meer bedrijven die maaltijdboxen verkopen. Deze ontwikkeling remt de groei voor het buitenshuis eten.
  • Er is een gebrek aan goed (keuken) personeel. Niets nieuws, dit is een veel besproken onderwerp in de horeca.
  • Meer aandacht voor hygiëne en veiligheid. Over dit onderwerp schreef ik onlangs een artikel.
  • Inkoopprijzen stijgen terwijl de verkoopprijzen onder druk staan.
  • Prijs verschil horeca/supermarkt neemt verder toe.
  • Aanwezigheid van Airdnd zorgt voor stijging in huiskamerrestaurants.
  • Werk samen met andere bedrijven. Niet perse horecagerelateerd. Denk hierbij aan lokale retailers, musea en theater. Zo kun je werken aan een onderscheidend vermogen dat aantrekkelijk is voor de gast.

Interessant artikel: Hoe start je een restaurant 02: Hoe kies je een restaurantconcept?

Mijn gedachten over de horecatrends

Het goede nieuws is dat het tij voor de horeca meezit. Er is dit jaar meer omzet geboekt dan vorig jaar.
De formule voor een succesvolle horecazaak lijkt te zijn:

Locatie + onderscheidend vermogen + sterke online aanwezigheid + snel iets kunnen eten. Met als ideale doelgroep de kapitaalkrachtige senioren.

Ontbreekt de goede locatie? dan is het belangrijk te focussen op een sterke online aanwezigheid.

Wanneer je de horecatrends leest, krijg je meteen de drang om een restaurant te starten. De cijfers zijn goed en als je op de hoogte bent van alle trends dan zou het toch moeten kunnen? Vergis je je hier niet in. Een restaurant starten is hard werken, 24/7 met je bedrijf bezig zijn. Moordende concurrentie hebben.

Daarnaast vraag ik me af of je als restaurant iets kunt doen aan de concurrentie vanuit de supermarkt en de detailhandel. Wat te denken als je eten kunt laten bezorgen via bijvoorbeeld Deliveroo? Of  wat denk je van het verkopen van klant en klaarmaaltijden? zoals bijvoorbeeld Balls ’n Glory doet.

Wat zijn jouw gedachten hierover?

 

Erik

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren