Zo zet je cadeaubonnen in om de restaurantomzet te verhogen

Zo verkoop je meer cadeaubonnen

Volgens Amerikaans onderzoek wil 56% van de consumenten een cadeaubon van zijn of haar favoriete restaurant hebben. Het is dus tijd om de consument daarin te voorzien en jezelf extra lucht te geven middels een extra financiële boost.

Als je dit artikel gelezen hebt, dan weet je:

  • Waarom je cadeaubonnen zou moeten verkopen;
  • Weet je welke software je nodig hebt om van start te gaan;
  • Ken je promotie strategieën die je meteen kunt toepassen.

Opmerking: Ik werk samen met horeca kassaleverancier Lightspeed en daarom staan er in dit artikel affiliate links. Dat betekent dat als je besluit om een gratis proefabonnement af te nemen, ik een kleine commissie krijg. Let op, er komen voor jou geen extra kosten bij!!

Waarom zou je cadeaubonnen verkopen?

Ik heb hieronder 7 redenen opgeschreven waarom je cadeaubonnen zou kunnen inzetten:

#1. Meteen Cash: Wanneer iemand een cadeaubon koopt, dan stroomt er meteen geld in het laatje. Hiermee kunnen de vaste kosten gedekt worden.

#2. Nieuwe gasten aan trekken: Een vaste gast koopt een cadeau kaart en geeft deze vervolgens cadeau aan iemand anders. Wat de gast hier doet is dat hij of zij jouw restaurant promoot bij een vriend/kennis. Het resultaat van deze actie is dat er nieuwe gasten naar jouw restaurant komen, die dat anders misschien niet zouden doen.

#3. Niet alle cadeaubonnen worden ingewisseld. Volgens onderzoek wordt 18% van de cadeaubonnen niet ingewisseld. Dus krijg je geld binnen waarvoor je (bijna) niets voor hoeft te doen.

#4. Lage opstartkosten: Je kunt tegenwoordig via je eigen website cadeaubonnen verkopen. Wel heb je vaak een digitale partij nodig die een cadeaubonnenshop integratie aanbiedt.

#5. Zorgt dat je gasten aan je blijven denken: Een cadeaubon zorgt er voor dat je altijd on top of mind bij de gast blijft.

#6. Loyale gast de mogelijkheid geven om jouw restaurant te ondersteunen: Bijna alle consumenten weten dat de horeca in zwaar weer zit. Ze willen dus graag hun favoriete restaurant steunen en een cadeaubon geeft hun de mogelijkheid daartoe.

#7. De gast is minder prijsbewust: 72% van de mensen die een cadeaubon inwisselt, spendeert meer dan de waarde die op de cadeaubon staat.

Welke soorten cadeaubonnen zijn er op de markt te vinden?

Ik heb 3 manieren gevonden om cadeaubonnen aan te bieden. Kijk welke optie voor jou het beste is.

#1. Digitaal: In de vorige paragraaf heb ik al een tipje van de sluier gegeven. De gast koopt een cadeaubon via de website of webshop van jouw restaurant. Vervolgens krijgt de gast deze cadeaubon binnen via de e-mail. Deze mail kan vervolgens doorgestuurd worden naar een vriend of de gast kan de tegoedbon zelf gebruiken.

#2. Barcode cadeaubon: Dit is een fysieke cadeaubon waarbij er een geldbedrag gekoppeld is aan een barcode. Met behulp van een barcode scanner kan gekeken worden hoeveel geld er op de kaart staat. Staat er geen geld meer op de kaart, dan kan er eenvoudig geld bijgestort worden.

#3. Cadeaubon met magneetstrip: Dit is ook een fysieke cadeaubon en lijkt op de PIN betaalpas. Het gaat hier om een plastic pas met op de achterkant een magneetstrip. Het verschil met de barcode cadeaubon is dat de beveiliging van deze pas beter is. Het geld wordt van de pas gehaald door de pas door de betaalterminal te swipen, net zoals je bij een betaalpas doet.

Hoe bied je de digitale cadeaubon aan?

Nu je de voordelen van een cadeaubon kent en welke typen cadeaubonnen er zijn, is het tijd om te kijken hoe je de digitale cadeaubon kunt aanbieden.

#1. Via het Point of Sale systeem (POS)

Hierbij kun je dus cadeaubonnen aanbieden via jouw POS systeem. Overleg van te voren met jouw kassaleverancier of deze mogelijkheid op jouw POS systeem zit en zo ja welke kosten daaraan verbonden zijn. Dit is de makkelijkste manier om cadeaubonnen te verkopen want je kunt dan de verkopen en ingewisselde tegoedbonnen traceren.

#2. Via een integratie met een derde partij

Hierbij is er geen cadeaubonnen functie op jouw POS systeem maar is er wel een mogelijkheid om de POS te koppelen met een integratie van een derde partij. Een integratie zorgt ervoor dat jouw kassa kan communiceren met de cadeaubonnen software van een derde partij. Lightspeed is bijvoorbeeld een leverancier van een horeca kassa die kan integreren met de cadeaubonnenshop van Resengo (derde partij).

#3. Via de derde partij, zonder integratie

Het kan ook nog zo zijn dat je een basis POS systeem hebt dat geen cadeaubon module heeft en ook niet kan integreren met software van derden. Dan heb je je POS systeem en cadeaubonnen module langs elkaar lopen.

Hoe zorg je dat er meer tegoedbonnen verkocht worden?

De volgende stap is om er voor te zorgen dat je zoveel mogelijk tegoedbonnen gaat verkopen. Dat doe je zo:

#1. Train je personeel

Betrek je personeel in het verkopen van cadeaubonnen, zij zijn de ambassadeurs van het restaurant. Zij hebben iedere dag contact met jouw gasten en hebben dus mogelijkheden genoeg om tegoedbonnen te verkopen. Dus train je personeel en zorg dat ze alle informatie krijgen die ze nodig hebben.  Wellicht is het een idee om als extra motivatie een competitie op te zetten onder het personeel. Met voor de persoon die het meeste verkoopt een leuke prijs.

#2. Zichtbaarheid offline en online

Naast het trainen van het personeel is het belangrijk dat alle gasten weten dat je cadeaubonnen verkoopt. Dus is het zaak dat je in jouw restaurant promotiemateriaal ophangt. Bijvoorbeeld in tafelstandaard op tafel of een flyer bij de kassa, poster op de voordeur of wc.

Vergeet niet het online gedeelte. De cadeaubonnenshop is in alle waarschijnlijk gekoppeld aan de website, dus dan moet je op de homepagina nog een melding maken dat je cadeaubonnen verkoopt. Promoot het ook op de social mediakanalen.

#3. Promotie via de nieuwsbrief

Als je al regelmatig een nieuwsbrief verstuurd, dan is dit de ideale manier om je gasten te laten weten dat je cadeaubonnen verkoopt. Het enige wat je hoeft te doen is een nieuwsbrief te versturen met daarin de stappen die de gast moet afleggen om een tegoedbon te kopen.

#4. Mikken op ontspanning van de gast na de lockdown

Focus op dat de gast een kaart voor zichzelf koop ipv voor iemand anders.

#5. Verkoop in bundels

Speciaal voor bedrijven die iets leuks willen doen voor hun medewerkers. Verkoop ze in bulk en geef een korting als ze in grotere sommen inkopen. Bijv. een tegoedbon die normaal €20,- kost verkopen voor €15,-

#6. Verkoop verschillende prijsniveaus 

Er is niet een one size fits al prijs voor een cadeaubon. Hanteer daarom meerdere prijsniveaus, denk bijvoorbeeld aan gemiddeld kassabon bedrag, €25, €50,€100,€150. Dit zorgt er voor dat mensen de duurdere tegoedbonnen in meerdere bezoeken kunnen uitgeven. Het eerste bezoek wordt met de cadeaubon betaald, de 2e keer is er nog een beetje geld over en wordt er een deel door de gast zelf betaald.

#7. Werk samen met andere ondernemers

Cadeaubonnen kun je ook op andere plaatsen verkopen. Je kunt samenwerken met andere lokale ondernemers en elkaars tegoedbonnen verkopen.

Conclusie

De cadeaubon is een handig middel om in te zetten als je naast de restaurantomzet nog een inkomstenstroom wil hebben. Je kunt eenvoudig starten met het verkopen van cadeaubonnen en er is maar een kleine investering nodig. In combinatie met een paar verkoopstrategieën zoals hierboven beschreven kun je het snel op de rit zetten.

Hoe denk jij over cadeaubonnen nu je dit verhaal gelezen hebt?

Afbeelding via Ivan on Unsplash

About Erik van Dullemen

Schrijft over wat er nodig is om een succesvol restaurant te starten en te runnen.