HELP! waarom loopt mijn restaurant personeel weg?

HELP waarom loopt mijn restaurant personeel weg

In het Eindhovens Dagblad stond onlangs een artikel over een restaurant dat ging sluiten. De ondernemers moesten het restaurant noodgedwongen dichtdoen! Het restaurant had prima recensies, tevreden gasten en voldoende aanloop.

Het probleem: er waren geen koks meer over.

Het restaurant had 3 koks in dienst. Een kok werd ziek en ging de ziektewet in, de ander stapte op en werkte netjes uit en de derde ging 5 weken op vakantie.

De eigenaren van het restaurant plaatste vacatures op Facebook en  LinkedIn. Daarnaast werden er ook flyers gedrukt en in het restaurant gelegd.

Helaas was alle moeite voor niets. Er kwamen helemaal geen sollicitaties binnen.

Steeds vaker hoor ik verhalen van restaurant personeel dat een werkgever verlaat. En dat het moeilijk is om personeel te behouden, laat staan te vinden.

Ik ben opzoek gegaan naar redenen waarom personeel bij een restaurant vertrekt. Want als je weet waarom ze weggaan, kun je een oplossing bedenken. Om ervoor te zorgen dat ze blijven en om nieuw personeel aan te trekken.

20 redenen waarom restaurant personeel weggaat

#1. Gebrek aan waardering

Bedankt! helaas wordt dit woord door leidinggevenden veel te weinig gebruikt. Terwijl het restaurant personeel de hele dag voor jou en je gasten in de weer zijn.

Dus geef je personeel af en toe een compliment. Zeg dat je ze waardeert en vertel ook waarom.

Dit op het oog kleine gebaar zorgt op den duur voor een positieve restaurant cultuur.

#2. Gebrek aan teamwerk

Je ziet het in de horeca nog vaak, dat een team niet als een team presteert. Dat er mensen zijn die voor eigen succes werken.

Egoisme zorg ervoor dat de teamspelers het restaurant verlaten. Omdat ze weten dat je geen goede dienst kunt verlenen, als je niet samenwerkt.

#3. Botsing tussen verschillende generaties

Je hebt leiders die nog gewend zijn om op de oude manier leiding te geven. Dat wil zeggen autoritair: ik ben de baas en iedereen moet naar mijn luisteren.

Dan heb je de nieuwe generatie restaurant personeel. Die zijn meer gebaat bij een coachende manier van leidinggeven.

Het gevolg is dat 2 generatie’s steeds met elkaar in botsing komen. Dit leidt op den duur tot een vertrek van de jonge generatie.

#4. Conflicten op de werkvloer

Leidinggevenden krijgen vaak te maken met conflicten. Wanneer een leidinggevende hier niets aan doet, wordt de sfeer negatief. Dit is nadelig voor de medewerkers en gasten.

Houdt in de gaten welke persoon of personen de meeste conflicten heeft. Ongeacht wie van de partijen de in fout is gegaan. Ga vervolgens met deze persoon om de tafel.

#5. Meer vrije tijd

Elk weekend of feestdag werken. Steeds werken als je vrienden vrij zijn. Vrij zijn wanneer je vrienden werken.

De nieuwe generatie wil dit niet meer! Ze verlaten daarom de horeca. Ze meer tijd willen door brengen met de mensen waar ze om geven.

Nu je dit weet, wat kun je hieraan doen?

Er zijn restaurants, die hun personeel eens in de 3 weken een heel weekend vrijgeeft. Weer andere restaurants hebben een 5-daagse werkweek ingeruild voor een van 4 dagen.

Volgens deze ondernemers hebben deze maatregelen een positief effect op het moraal van het personeel.

#6. Stress

Het personeel in de horeca maakt lange dagen. Vaak is het ‘s ochtends vroeg beginnen en ‘s avonds laat eindigen. Met tussendoor piekmomenten lunch en diner waar je moet knallen. Zaak is om tijdens deze stressmomenten rustig te blijven.

Makkelijk gezegd dan gedaan. Niet iedereen kan tegen zo’n stressvolle werkplek.

#7. 40 uur betaald, 90 uur werken

Er zijn nog steeds horeca-eigenaren die vinden dat je in jezelf moet investeren. Of dat het een eer is om hier in restaurant X te komen werken. Veel uren maken en maar voor 40 uur uitbetaald krijgen.

Want ja, je moet toch in jezelf investeren. Ik ken geen andere branche waar er op deze manier tegen aan gekeken wordt. Bij elke baan investeer je toch in jezelf?

#8. Slechte communicatie door de leiding

 

‘Communication Is The Most Important Skill Any Leader Can Possess’ – Richard Branson Oprichter Virgin Group.

Communicatie is het meest waardevolle vaardigheid, die een leider kan bezitten. Richard Branson is de oprichter van Virgin Group en weet waarover hij praat.

Makkelijker gezegd, dan gedaan. Want in de praktijk valt de communicatie soms nogal tegen.

Leidinggevenden die weinig communiceren doen dat om controle over hun omgeving te behouden. Dit zorgt er voor dat het personeel zich onbelangrijk voelt. Maar belangrijker nog een medewerker voelt een gebrek aan vertrouwen.

En vertrouwen is juist essentieel in een relatie tussen leidinggevende en medewerker. En dat doe je door transparant te zijn. Medewerkers respecteren hun leidinggevende meer, werken harder en lossen sneller problemen op.

#9. Slechte werving van nieuw personeel

Wanneer je niet in staat bent om goed personeel in te huren dan raakt het restaurant personeel ongemotiveerd. Ze moeten vaak meer uren draaien en harder werken omdat ze met minder personeel zijn.

Horeca-ondernemers zouden altijd vacatures open moeten hebben staan. Voor gekwalificeerd personeel is altijd plaats, lijkt me.

#10. Gebrek aan of geen training

Wanneer je in de horeca begint, dan wordt je vaak zonder training aan het werk gezet. Dit geeft je personeel het idee dat ze onbelangrijk zijn. Als jij als leidinggevende geen interesse in hun toont waarom zouden zij dat wel doen?

Bovendien zorgt een training er voor dat een medewerker op het niveau zit dat jij wilt. Doordat deze medewerker goed getrained is zal de omzet ook weer hoger zijn.

#11. Gebrek aan leiderschap

Een leider is iemand met een visie en doel. Het is iemand die de medewerkers kan motiveren. En het is degene die het team bijelkaar houdt.

Deze leider trekt personeel aan die de doelen en visie van de leider waar kunnen maken. Het personeel is dus niet zo zeer geinteresseerd in het salaris dat bij de baan hoort.

Bovenstaande is het ideale plaatje.

Een leider die geen leiderschap toont, is het tegenovergestelde van wat ik hierboven beschreven heb. Dan krijg je een team dat onder zijn kunnen presteert en is het moeilijker om goed personeel te vinden. Tenslotte zorgt het ervoor dat de goede medewerkers je bedrijf verlaten.

#12. Geen uitdaging in het werk

Medwerkers die goed willen zijn in hun vak, ongeacht het niveau willen graag iets voorelkaar krijgen. Daarnaast willen ze hun vaardigheiden steeds verbeteren. Dit moet uiteindelijk weer leiden tot een promotie, wanneer de kans zicht voordoet.

Is er de mogelijkheid tot promotie, maar wordt er steeds voor een extern persoon gekozen, dan leidt dit tot frustratie. De medewerker vertrekt.

#13. Geen baanzekerheid

Januari, februari, juli en augustus zijn doorgaans de rustigere maanden. Dan heb je nog de redelijk drukke weken en de weken waarin het heel druk is.

De ene maand verdien je niet zoveel en in de ander kom je om in het geld. Gemiddeld blijft er te weinig geld over om een leuk leven van te leiden.

Het gevolg is dat er gezocht moet worden naar een 2e baan.

#14. Gebrek aan niveau

Getalenteerd personeel legt de lat hoog voor het bedrijf waarvoor ze werken. Ze accepteren het niet als de gastvrijheid niet hoog in het vaandel staat. Ze accepteren het niet als ze moeten werken met slecht “gereedschap”. Of in een verouderde omgeving. Het werken met personeel dat niet aan de vereisten voldoet, is ook een doorn in het oog.

#15. Geen respect

Helaas kom dit nog steeds vaak voor in de horeca. Medewerkers die worden uitgescholden, niet op tijd worden betaald of soms helemaal niet worden betaald.

Uitbuiting komt ook nog vaak voor. Dit kan varieren van arbeidsuitbuiting tot onderbetaling.

Bij arbeidsuitbuiting worden mensen gedwongen om te werken onder slechte omstandigheden en voorwaarden.

Maar de meest voorkomende uitbuiting is het overtreden van de werk,- en rusttijden. Met name bij jongere medewerkers vormt dit een risico.

#16. Geen feedback van leidinggevenden

Leidinggevenden geven over het algemeen weinig feedback aan hun restaurant personeel. En als er feedback gegeven wordt, dan is die vaak negatief. Het gevolg is dan een negatieve werksfeer.

Jouw medewerkers  willen altijd weten hoe ze werken en wat ze kunnen verbeteren. En ze willen ook graag positieve feedback.

#17. Seksuele intimidatie

Mannelijke koks die seksistische opmerkingen maken naar vrouwelijke collega’s. Of seksueel getinte grappen.

Dit lijkt onschuldig maar is het niet.

Meestal worden er opmerkingen over het uiterlijk of lichaam gemaakt. Soms gaat het zelfs een stapje verder en waren er ongewenste aanrakingen.

Bij een derde van de gevallen kreeg personeel psychische kwalen. Of daalde de kwaliteit van het werk aanzienlijk.

Vaak werd er geen melding van gemaakt bij de leidinggevenden. Dit om de relatie met de collega niet te verstoren. Of ze waren bang om  niet serieus genomen te worden.

#18. Racisme

Collega’s maken grappen over medewerkers met een andere achtergrond. Soms gaat het zo ver dat er discriminerende termen worden gebruikt om iemand te beschrijven.

Mensen die gediscrimineerd worden zijn vaak uitermate gevoelig voor dit soort dingen.

#19. Personeel moet werken met slecht materiaal

Er zijn ondernemers die niet investeren in het basis materiaal omdat ze gierig zijn. Ze verwachten dan toch dat restaurant personeel met deze materialen blijven werken.

Het levert onnodig stress op, want je kunt op deze manier niet goed presteren. Terwijl dit wel van je verwacht wordt.

Het restaurant personeel krijgt het idee dat jij niet om het restaurant geeft. Waarom zouden zij dit dan wel doen?

#20. Personele redenen

Het restaurant personeel kan ook vertrekken om persoonlijke redenen. Studie afgerond en opzoek naar een baan in de studierichting. Een verhuizing naar een andere stad, een carriereswitch of met pensioen.

Waarschuwing! Als er een persoonlijke reden gegeven wordt, dan nog kan het een van bovenstaande reden zijn. Gewoon om de confrontatie met de leidinggevende uit de weg te gaan.

Conclusie

Momenteel zijn er meer horecazaken dan ooit te voren. Met als resultaat dat er meer vraag is naar personeel, dan aanbod.
 
Hebben de medewerkers het ergens niet naar hun zin, dan ze vertrekken en kunnen ze elders aan de gang.
 
Daarnaast wil de nieuwe generatie geen 16 uur per dag werken en niet altijd in de weekenden.
 
Dus zul je als ondernemer na gaan moeten denken over oplossingen om de nieuwe generatie aan je te binden.
Hopelijk heb ik je door deze 20 redenen laten zien waarom personeel vertrekt. En kun je na denken over hoe je dit kunt voorkomen.
 
Hoe zorg jij er op dit moment voor dat je talent binnenboord houdt?
 
 

Photo by Yan Ots on Unsplash

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren