6 eigenschappen die een horecamedewerker MOET hebben

Geschatte leestijd: 4 minuten

6 eigenschappen die een horecamedewerker MOET hebben

Dit zijn de 6 eigenschappen die een horecamedewerker MOET hebben, volgens New York restaurateur Danny Meyer.

Ik las zojuist zijn boek Setting the Table.

Een boek dat iedere horecaondernemer eens zou moeten lezen.

Jammer genoeg is het boek niet in het Nederlands vertaald

En kennen maar heel weinig mensen het verhaal van een Amerikaanse horecaondernemer die de industiestandaarden heeft veranderd.

Pak een kop koffie en lees deze threads door:

Danny begon op zijn 27e zijn eerste restaurant Union Square Café in Manhattan New York.

Hij wist dat wanneer hij succesvol wilde worden, hij meer moest doen dan alleen kwalitatief goed eten aanbieden.

Want dat doen veel restaurants in New York.
Hij richtte zich op het onderscheiden in gastvrijheid. Hij wilde zijn gasten een goed gevoel geven.

Daarom moedigde hij zijn restaurant personeel aan om zo veel mogelijk informatie van zijn gasten te verzamelen. Denk hierbij aan het favoriete gerecht of tafel.

Daarnaast wilde hij van zijn gasten zoveel mogelijk feedback krijgen zodat hij daar van kon leren.

In zijn zoektocht naar horecamedewerkers wilde Danny mensen met een hoge emotionele intellegentie.

Mensen die het vermogen hebben om te herkennen wanneer een gast iets nodig heeft.

30 jaar later heeft hij meerdere restaurants, die geliefd en veel geprezen zijn. Is Danny de oprichter van de Shake Shack (240 restaurants wereldwijd).

Zijn restaurants niet alleen geliefd en geprezen maar staan ze ook bekend om de goede werkcultuur en elightened hospitality.


Enlightened Hospitality betekent dat het personeel de 1e prioriteit geniet en dan pas de gasten, de gemeenschap, leveranciers en investeerders.

Deze benadering heeft er voor gezorgd dat zijn organisatie van een aantal restaurants is uitgegroeid tot een grote speler in de USA.


Daarnaast heeft Danny de industriewaarden bepaald op het gebied van onder andere personeelswerving.

Hij heeft 6 emotionele vaardigheden gevonden wanneer hij naar personeel zoekt.

Vaardigheden die een horecamedewerker niet aan te leren zijn:

#1. Vriendelijkheid & optimisme

Sceptische & cynische mensen geven niets om hoe ze anderen willen laten voelen.

Die zijn bezig om zichzelf beter te laten voelen in plaats van iemand anders. De kunst is om mensen te vinden die het fijn vinden om anderen een goed gevoel te geven

#2. Nieuwsgierigheid

Veel mensen beschouwen zichzelf als expert. Die niets meer kunnen leren. Zoek juist naar personeel die zichzelf altijd wil blijven verbeteren, ongeacht ervaring.

Dit gaat niet alleen om het hard werken.

Het gaat om de excellence reflex. Dat is iets verbeteren dat beter zou kunnen.

#3. Werkethiek

Dit gaat niet alleen om het hard werken.

Het gaat om de excellence reflex. Dat is iets verbeteren dat beter zou kunnen.

#4. Empathie

Het kost tijd en moeite om achter de gast zijn waarom en hoe van gevoelens te komen.

Er zijn weinig mensen die in de gevoelens van anderen willen investeren. Maar degenen die dit WEL doen maken mooie connecties met anderen.

#5. Zelfbewustzijn

Dit is dat je moet weten hoe je humeur van de dag is.

Want werken in de horeca is teamsport en jouw humeur kan dat van je collega’s beïnvloeden.

#6. Integriteit & vertrouwen

Dat is het oordeel om het juiste doen, ook al is dit niet in jouw eigen belang.

Dit moet niet worden onderschat want iemand kan persoonlijke emotionele intelligentie gebruiken om te helpen of om te schaden.


Er is namelijk een dunne band tussen deze 2.

Als je integer bent, dan bouw je niet alleen een band op met anderen, je doet dat ook op een manier waarop je trots kunt zijn.

Samenvattend

Wanneer er een horecamedewerker bij Danny Meyer solliciteert, dan wordt gekeken of de medewerker onderstaande eigenschappen heeft:

  1. Vriendelijkheid en optimisme
  2. Nieuwsgierigheid
  3. Werkethiek
  4. Empathie
  5. Zelfbewustzijn
  6. Integriteit en vertrouwen

About Erik van Dullemen

Schrijft over wat er nodig is om een succesvol restaurant te starten en te runnen.