Hoe start je een restaurant 05: Een concurrentieanalyse maken UPDATED

Hoe start je een restaurant 05 Een concurrentieanalyse maken

Na het lezen van dit artikel weet je hoe je een concurrentieanalyse maakt. Deze analyse heb je nodig om de concurrenten en de markt beter te leren kennen.
 
Maar voordat we daaraan beginnen eerst een korte terugblik op het voorgaande artikel.
 
Want toen ben je bezig geweest met het bepalen van de doelgroep.
 
Deze informatie en die van de concurrentieanalyse heb je nodig om te beslissen of een locatie interessant voor je is.
 
Laten we maar gelijk beginnen:

Wie zijn je concurrenten?

Maar voordat je een concurrentieanalyse gaat maken, is het beter om eerst vast te stellen wie de concurrentie eigenlijk is.
 
Er zijn directe en indirecte concurrenten.
 
Directe concurrenten zijn restaurants die dezelfde soort restaurantconcept hebben. Een luxe restaurant heeft als directe concurrent dus een luxe restaurant.
 
Indirecte concurrenten zijn restaurants die niet hetzelfde restaurantconcept hebben. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een luxe restaurant en een fastfood restaurant.
 
We willen van alle directe concurrenten in jouw verzorgingsgebied informatie hebben. Op deze manier kom je te weten wat de markt voor een bepaald niveau van eten en drinken wil betalen.

Grootte verzorgingsgebied

In de vorige paragraaf heb ik het gehad over het verzorgingsgebied. Ik zal even toelichten wat een verzorgingsgebied is.
Een verzorgingsgebied is het gebied waar potentiele gasten vandaan komen.
 
Ieder restaurantconcept heeft een andere grootte verzorgingsgebied. In het algemeen is het zo dat mensen voor een exclusief restaurant verder rijden.
 
De doelgroep en het restaurantconcept bepaalt de grootte van het verzorgingsgebied. Laten we eens kijken hoe ver de doelgroepen per restaurantconcept bereid zijn om te reizen.
 
Luxe restaurant
Mensen zijn bereid om een stukje te rijden om dit type restaurantconcept te bezoeken. Ongeveer tussen de 15 en 25 minuten.
 
Fast Casual
Een Fast Casual Restaurant ligt meestal op een centrale plaats. Bijvoorbeeld in een station. De doelgroep die deze restaurant bezoeken zijn minder bereid om ver te reizen, ongeveer 1 tot 2 KM
 
Casual Restaurant
Een Casual restaurant is op een centrale plaats gevestigd. Mensen zijn bereid om  er verder voor te reizen, ongeveer 1 tot 5KM.
 
Fastfood Restaurant
De Fastfood restaurants liggen op A-locaties, in de stad of langs een snelweg. Mensen zijn bereid hiervoor 0 tot 1KM te reizen.
 
Zoals je misschien is opgevallen heb ik de toprestaurants niet genoemd. Deze restaurants zijn begonnen als luxe restaurants met de daarbij behorende verzorgingsgebied. Daarna hebben ze zich ontwikkeld tot toprestaurants.
 
Door de ontwikkeling die deze restaurants meemaken wordt het verzorgingsgebied groter. En is de concurrentie minder.
 
Wanneer je 2 of 3 Michelinsterren hebt dan heb je denk ik niet zo gauw te maken met concurrentie. Puur om het feit dat ze een USP hebben en mensen van ver af komen om een unieke ervaring te beleven.

Stap 1: de concurrentieanalyse

 
Laten we maar eerst eens de concurrenten in kaart brengen. Dit doe je door onderstaande vragen te beantwoorden. Ik gebruik hiervoor de “theorie” uit het artikel doelgroep bepalen.
 
We kijken daarbij welke restaurants er zijn die hetzelfde restaurantconcept hanteren als dat jij doet of gaat doen.
 
Tip: verzamel alle informatie die je hebt in een Excel bestand
 
  • Welke concurrenten met eenzelfde restaurant concept tref je aan in je verzorgingsgebied?
  • Welke indirecte concurrenten zijn er te vinden?
  • Welke retailers met horeca mogelijkheden zijn er? Volgens de laatste horecatrends krijgt de horeca te maken nieuwe concurrentie. Namelijk met die vanuit de (food) Retail sector.
  • Wat voor soort industriebedrijven zijn er te vinden?
 

Stap 2: online aanwezigheid

  • Een ander item is de reviewwebsite. Surf eens naar een reviewwebsite en zoek eens op de naam van je concurrent. Wat voor wat voor recensies ze hebben ontvangen.
  • Lees er een aantal aandachtig, zo kom je te weten wat mensen als goed of niet goed hebben ervaren.
  • Breng een bezoek aan de website, hoe ziet deze eruit? Oud en een tijd niet bijgehouden? Of ziet het er prima uit?
  • Hoe gebruiken de concurrenten social media? Maken ze er dagelijks gebruik van? of vrijwel nooit?
  • Welke social media kanalen gebruiken ze?
 
Nu we zicht hebben op wie de concurrentie is, is het tijd om achter je bureau vandaan te komen. Je dieper graven om meer te weten te komen over wie je concurrenten zijn. Je gaat een bezoek brengen om dit te achterhalen.

De straat op!

Zoals ik al eerder vermeldde, we gaan de straat op om de directe concurrenten te bezoeken.
 
Door een bezoek te brengen aan je concurrenten kun je onderzoeken wat het niveau is van het restaurant. En doordat je dit weet, kun je het concept verbeteren.
 
 
Laat je niet afschrikken door de hoeveelheid vragen. Het kost misschien even de tijd om de concurrentie te bezoeken en deze vragen te beantwoorden. Maar dan ben je wel goed voorbereid.
 
Zorg ervoor dat je rond lunch of diner tijd je concurrent bezoekt. zo kun je kijken hoe het restaurant tijdens piekuren draait.
 
*Niet iedere vraag is geschikt voor elk restaurantconcept. Kijk welke vragen het beste bij jouw concept past.
 

Vragen bij de concurrentieanalyse

Stap 3: de locatie

  • Heb je de auto makkelijk kunnen parkeren zonder dat je ver terug hoefde te lopen?
  • Is de locatie goed te bereiken met het OV?
  • Lopen er veel passanten voorbij?
  • Hoe dicht ligt het restaurant bij jouw potentiële locatie?
  • Hoe komt de presentatie van de buitenkant op je over?
  • Is er een terras?

Stap 4: Restaurantconcepten en doelgroep

Deze vragen zijn afkomstig uit het artikel: doelgroep bepalen. Dit hebben we nodig om een beeld te krijgen van de doelgroep van de concurrent.
 
  • Wat voor groepsvormen komen er bij je concurrent?
  • Wat is het besteedbaar bedrag van deze consumenten?
  • Wat is de motivatie van de gasten om dit restaurant te bezoeken?
  • Wat is het culinair eetgedrag van de gasten?
  • Indien mogelijk: probeer eens contact te leggen met de gasten. En vraag wat de reden is voor een bezoek aan het restaurant.
 

Stap 5. de binnenkant

  • Wat voor sfeer heeft het restaurant? Etiquette of niet?
  • Wat voor ambiance heeft het restaurant? Daarmee bedoel ik aankleding.
  • Wat is het niveau van de keuken en bediening?
  • Hoeveel gerechten staan er op de menukaart?
  • Hoe worden de gerechten gepresenteerd?
  • Is de prijs/kwaliteit verhouding goed?
  • Hoeveel couverts telt het restaurant?
  • Wat voor muziek wordt er gedraaid?
  • Heeft het restaurant een USP ? en zo ja wat is die dan?
  • Waarom is het restaurant succesvol of niet?
 

Stap 6: Het personeel

  • Hoeveel medewerkers zijn er aan het werk?
  • Hoe snel is de bediening?
  • Hoe vakbekwaam is zijn de medewerkers?

Stap 7: Wordt er ook geld verdiend?

Een droomrestaurant hebben is leuk maar er moet natuurlijk geld worden verdiend! Het is moeilijk om te bepalen of een concurrent geld verdiend.
 
Het is lastig te achterhalen of het pand te duur is of de inkoopprijzen niet goed zijn. Je kunt bijvoorbeeld aan de hoeveelheid personeel of de breedte van de menukaart wel iets zeggen.
 
Wanneer er teveel personeel op de vloer staat en het menu teveel gerechten bevat kan dat wijzen op slechte bedrijfsvoering.
 
Andere factoren waar je naar kunt kijken zijn:
 
  • Hoelang bestaat een restaurant?
  • Kan het restaurant zich permitteren om een paar weken per jaar te sluiten voor vakantie?
  • Kan het restaurant 1 of meerdere dagen per week sluiten voor een rustdag(en)

Conclusie concurrentie onderzoek

  • Wat zijn de sterke en zwakke punten?
  • En hoe kun jij hier je voordeel uithalen?
 
Kijk eens naar de prijzen die er gehanteerd worden. Vergelijk deze eens met de andere directe concurrenten.
 

Marktverzadiging

De eerste stap die we vandaag gaan nemen is:
te onderzoeken of het verzorgingsgebied waar jij je restaurant wil gaan openen niet verzadigd is.
 
Marktverzadiging is te herkennen aan het aantal stoelen vergeleken met de populatie van een verzorgingsgebied. Zijn er veel stoelen per verzorgingsgebied dan kan het zijn dat de markt verzadigd is.
 
Dat wil niet direct zeggen dat je dan geen restaurant moet openen maar wel dat het lastig kan worden.
 
Een manier om in de verzadigde markt toch sneller je draai te vinden, is om eem USP te formuleren.
 
Voorbeeld uit de praktijk
 
Café/ restaurant Usine in Eindhoven is gevestigd in het centrum van Eindhoven. Een gebied waar veel concurrentie heerst. Om zich te onderscheiden van de concurrenten hebben ze een USP ontwikkeld.
 
Ze hebben namelijk een kinderhoek gecreëerd. Waardoor ze nu  de enige restaurantlocatie zijn met een speelhoek. Het bedrijf staat hierom bekend. En daardoor lopen de gelegenheidseters met kinderen de deur plat.
 
Terug naar marktverzadiging
 
Het is ook wel afhankelijk van wat je verzorgingsgebied is. Heeft je doelgroep een hoog inkomen dan kan het aantal stoelen per verzorgingsgebied hoger zijn dan wanneer je doelgroep een laag inkomen heeft.
 
Er zijn nog een aantal factoren die bepalend zijn of een markt verzadigd is:
 
Aan het hoge aantal horecazaken dat de deuren moet sluiten
 
Of
 
Aan de hoge prijzen bij doorverkoop van een restaurant.
 
Vraag advies aan een horecamakelaar, deze is op de hoogte van de ontwikkelingen in de regio.
 
Marktverzadiging is een belangrijk gegeven! Zorg ervoor, zelfs als je restaurant open is, dat je regelmatig bij concurrenten gaat kijken. Kijk of ze vol zitten op tijden dat `ze vol zouden moeten zitten. En hoeveel gasten er zitten.
 

Locatie Locatie Locatie

 
Enfin, als je alle vragen van de concurrentieanalyse hebt kunnen beantwoorden dan heb je weer een goede stap voorwaarts gezet met het starten van een restaurant.
 
Daarnaast weet je ook of er nog ruimte is in het verzorgingsgebied voor je restaurant.
 
Volgende week gaan we kijken naar de locatie die je op het oog hebt om je droomrestaurant te openen.
 
Bedankt voor het lezen van dit artikel!
 
Heb je aan of opmerkingen over dit artikel? dan kun je deze kwijt in het commentaargedeelte hieronder.
 
Ik wens je nog een fijne dag toe!

Afbeelding 1:  Jay Wennington on Unsplash

 

 

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren