Na het lezen van dit artikel weet je hoe je een concurrentieanalyse maakt. Deze analyse heb je nodig om de concurrenten en de markt beter te leren kennen.
Wie zijn je concurrenten?
Grootte verzorgingsgebied
Een verzorgingsgebied is het gebied waar potentiele gasten vandaan komen.
Stap 1: de concurrentieanalyse
-
Welke concurrenten met eenzelfde restaurant concept tref je aan in je verzorgingsgebied?
-
Welke indirecte concurrenten zijn er te vinden?
-
Zijn er retailers met horeca mogelijkheden? Volgens de laatste horecatrends krijgt de horeca te maken nieuwe concurrentie. Namelijk met die vanuit de (food) Retail sector.
-
Wat voor soort industriebedrijven zijn er te vinden?
Stap 2: online aanwezigheid
-
Een ander item is de reviewwebsite. Surf eens naar een reviewwebsite en zoek eens op de naam van je concurrent. Wat voor wat voor recensies ze hebben ontvangen.
-
Lees er een aantal aandachtig, zo kom je te weten wat mensen als goed of niet goed hebben ervaren.
-
Breng een bezoek aan de website, hoe ziet deze eruit? Oud en een tijd niet bijgehouden? Of ziet het er prima uit?
-
Hoe gebruiken de concurrenten social media? Maken ze er dagelijks gebruik van? of vrijwel nooit?
-
Welke social media kanalen gebruiken ze?
De straat op!
Vragen bij de concurrentieanalyse
Stap 3: de locatie
-
Heb je de auto makkelijk kunnen parkeren zonder dat je ver terug hoefde te lopen?
-
Is de locatie goed te bereiken met het OV?
-
Lopen er veel passanten voorbij?
-
Hoe dicht ligt het restaurant bij jouw potentiële locatie?
-
Hoe komt de presentatie van de buitenkant op je over?
-
Is er een terras?
Stap 4: Restaurantconcepten en doelgroep
-
Welke voor groepsvormen komen er bij je concurrent?
-
Wat is het besteedbaar bedrag van deze consumenten?
-
Wat is het culinair eetgedrag van de gasten?
-
Indien mogelijk: probeer eens contact te leggen met de gasten. En vraag wat de reden is voor een bezoek aan het restaurant.
Stap 5. de binnenkant
-
Wat voor sfeer heeft het restaurant? Etiquette of niet?
-
Wat voor ambiance heeft het restaurant? Daarmee bedoel ik aankleding.
-
Wat is het niveau van de keuken en bediening?
-
Hoe worden de gerechten gepresenteerd?
-
Is de prijs/kwaliteit verhouding goed?
-
Hoeveel couverts telt het restaurant?
-
Waarom is het restaurant succesvol of niet?
Stap 6: Het personeel
-
Hoeveel medewerkers zijn er aan het werk?
-
Hoe snel is de bediening?
-
Hoe vakbekwaam is zijn de medewerkers?
Stap 7: Wordt er ook geld verdiend?
-
Hoelang bestaat een restaurant?
-
Kan het restaurant zich permitteren om een paar weken per jaar te sluiten voor vakantie?
-
Kan het restaurant 1 of meerdere dagen per week sluiten voor een rustdag(en)
Conclusie concurrentieanalyse onderzoek
-
Wat zijn de sterke en zwakke punten?
-
En hoe kun jij hier je voordeel uithalen?
Marktverzadiging
Locatie Locatie Locatie
Afbeelding: Jay Wennington on Unsplash