Wat is een USP?
Een USP duidt op het unieke en onderscheidende kenmerk van een product of dienst. Het maakt je uniek in de markt en het is iets wat consumenten alleen bij jou kunnen krijgen. Een USP wordt meestal geformuleerd in overtreffende trap.
Bijvoorbeeld de snelste, de mooiste en de grootste.
Een USP is hetgeen wat een bepaalde soort gasten aantrekt of juist niet. En geeft antwoord op de volgende vragen;
- Hoe uniek ben jij?
- Wat is er zo anders aan jou dan aan jouw concurrenten?
- Waarom komt een gast bij jou komen eten en kiest hij niet voor een concurrent?
Waarom heb je een USP voor je restaurant nodig?
De horeca is een concurrerende markt, dus is het belangrijk dat je kunt onderscheiden van je concurrenten. Het bepalen van je USP helpt je daarbij.
Voorbeelden van USP in de horeca
Ik heb tientallen websites voor je afgestruind opzoek naar voorbeelden van unieke verkoop argumenten in de horeca. Hieronder een aantal;
- Balkon van Nederland (Chateau hotels);
- Design tussen hemel en aarde (Kruisherenhotel Maastricht);
- Cultivate a better world (Chipotle Mexican Grill);
- Wie rustig en ontspannen leeft, leeft langer en in goede gezondheid.’ (Vapiano);
- Pizza delivered in 30 minutes or it’s free. ( Domino’s Pizza)
Kenmerken van een USP
Een USP trekt dus een bepaalde doelgroep aan die jou waardeert. Omdat je bijvoorbeeld de snelste bent of de laagste prijzen hanteert. Laten we eens kijken naar welke eigenschappen een goede USP heeft;
- Een USP maakt je positionering helder voor je doelgroepen;
- Een USP is Uniek; Wat maakt jou anders dan jouw concurrent?
- Een Unique Selling Point is geschreven vanuit de perspectief van de gast;
- Een USP is hét voordeel waarom de gast bij jouw wil langskomen;
- Een USP is niet of moeilijk te kopiëren.
Bepalen van je USP
Het bepalen van je USP is een vrij lastige taak waar je de tijd voor moet uittrekken. Ik heb een aantal stappen voor je uiteen gezet om je te helpen met het bepalen van je Uniek Verkoop Argument.
Stap 1: Analyseer de bestaande horecagelegenheden
Kijk eens naar horecagelegenheden in de buurt, naar grote restaurantketens of naar restaurants met eenzelfde soort horecaconcept als jij. Hebben deze bedrijven een Uniek Verkoop Argument en hoe zetten ze deze in?
Kijk bijvoorbeeld naar de boodschappen die deze bedrijven in advertenties meegeven.
Let op wat ze zeggen te verkopen en dus niet wat ze werkelijk verkopen. Dan kun je zien waarmee bedrijven zich onderscheiden van de concurrentie.
Het voordeel van het analyseren van eenzelfde horecaconcept als dat jij wilt beginnen, is dat je het concept goed kunt bestuderen en vervolgens het concept kunt verbeteren.
Het analyseren en verbeteren van een bestaand concept zou zomaar tot je Uniek Verkoop Argument kunnen leiden.
Stap 2: Verplaats jezelf in de gast
Zet eens stap achteruit en vraag jezelf eens af waarom je gasten bij je komen eten? Waarom komen ze terug en negeren ze je concurrenten? Het antwoord kan bijvoorbeeld zijn;
- Kwaliteit van het eten of breedte van of specialiteiten in het menu (zie stap 3);
- Vriendelijkheid van de bediening;
- Ligging (aan de fietsroute; aan de bosrand; in drukke winkelstraat);
- Combinatie van bovenstaande.
Heb je al een bestaand restaurant en wil je een USP formuleren? dan hoef je je niet te verplaatsen in de gast maar kun je het bijvoorbeeld aan de gast zelf vragen.
Stap 3: Maak een lijst met alles wat je verkoopt
Pak eens een pen en papier en zet alle mogelijke gerechten die je wilt gaan verkopen op een rij. Wellicht dat er een USP in je mogelijke gerechten schuilt.
Neem restaurant Lindehof in Nuenen als voorbeeld. Ze combineren daar de Hindoestaanse smaken met de Franse.
Vervolgens beoordeel je tot welk item je het meest aangetrokken voelt. Wat voor menu’s kun je hieruit creëren en wat zijn de voordelen van de gerechten. Welk gerecht heb je op het oog als mogelijke signatuur gerecht?
De volgende stap is om je menuconcepten naast elkaar te leggen en te kijken of je nog interessante menucombinatie ’s kunt maken.
Misschien heb je combinaties van gerechten over het hoofd gezien en kun je hieruit een USP formuleren.
Ideeën formuleren tot een USP
We hebben 3 stappen doorlopen en hopelijk heb je nu wat ideeën opgedaan om je Uniek Verkoop Argument te bepalen. Kijk eens naar je ideeënlijst;
- Welke voordelen springen er uit?
- Wat kan je promoten dat ervoor zorgt dat gasten je restaurant herkennen?
- Hoe kun je je restaurant zo positioneren dat je USP opvalt?
Denk eraan, een succesvol restaurant gaat niet altijd over een uniek product of dienst. Maar het gaat over hoe je met jouw restaurant onderscheid maakt ten opzichte van de concurrent.
Dat is belangrijk in een concurrerende markt zoals de horeca.
Analyseren van de concurrentie
Gefeliciteerd! je hebt je weer een belangrijke stap gezet in het openen van een restaurant door het bepalen van je Uniek Verkoop Argument.
Volgende week staat er weer een interessant artikel klaar namelijk het analyseren van je concurrenten.
Je gaat de letterlijk de staat op om de buurt waarin jij je restaurant wilt vestigen te verkennen. We gaan de concurrenten analyseren en kijken op welke tijden het drukst is met verloop van mensen.
Laat ondertussen hieronder een bericht achter om mij te laten weten welk Uniek Verkoop Argument jij voor je restaurant hebt bedacht.
Wil je op de hoogte blijven van mijn laatste artikelen? Like dan mijn Facebookpagina!
Fijne dag verder
Erik