9 voordelen van een horeca iPad kassasysteem

9 voordelen van een horeca iPad kassasysteem waardoor je direct efficiënter kunt werken.

Het artikel van vandaag gaat over het iPad kassasysteem. 

Ongeveer 10 jaar geleden is de iPad op de markt gekomen. Tussendoor heeft Apple de iPad steeds weer verbeterd. De iPad is zelfs zo populair dat de consument de laptop en computer steeds vaker links laat liggen. Als reactie op deze ontwikkeling hebben kassaleveranciers apps ontwikkeld zodat men de kassasoftware op een iPad of tablet kan laten draaien. Genoeg redenen dus om hier een artikel over te schrijven.

Als je dit artikel gelezen hebt, dan weet je:

  • Wat het verschil is tussen een iPad kassasysteem en de traditionele kassa;
  • De verschillen tussen iPad en Android;
  • De voordelen van een iPad kassasysteem

Laten we eerst eens kijken wat een iPad kassasysteem is:

Opmerking: Ik werk samen met horeca kassaleverancier Lightspeed  en daarom staan er in dit artikel affiliate links. Dat betekent dat als je besluit om een gratis proefabonnement af te nemen, ik een kleine commissie krijg.  Let op, er komen voor jou geen extra kosten bij!!

Wat is een iPad kassasysteem?

Een kassasysteem is een systeem dat helpt met het verwerken van transacties die plaatsvinden voor een product of service dat een restaurant aanbiedt. Het kassasysteem bestaat uit een combinatie van hardware en software. De hardware van het kassasysteem is in dit geval dus de iPad en de software is het kassasysteem dat op de iPad draait.

iPad kassasysteem vs de tradionele kassa

Om te laten zien wat de voordelen van een iPad kassasysteem zijn, is het nodig om ook uit te leggen wat een traditionele kassasysteem is zodat er vergeleken kan worden. Een traditionele kassasysteem is de voorloper van de iPad kassa. Het verschil met de iPad kassa is dat de traditionele kassa de data lokaal op slaat en ook draait op een lokaal netwerk. Een lokaal netwerk is een netwerk die bestaat uit minimaal 2 kassasystemen, die rechtstreeks met elkaar verbonden zijn. Een belangrijk kenmerk van de traditionele kassa is dat het systeem kan functioneren zonder internet. Een ander kenmerk is dat de traditionele kassa een vaste plaats heeft en niet verplaatst kan worden.

De iPad kassa daarentegen is wel afhankelijk van een goede internetverbinding. Dat komt doordat het een Cloud based kassasysteem is, wat betekent dat alle data wordt opgeslagen in de Cloud. De Cloud is een verzameling externe servers waar informatie opgeslagen kan worden. De data is niet aan een apparaat gebonden, waardoor je flexibel kunt zijn en overal in een restaurant terecht kunt met je iPad.

Wat is het verschil tussen Android en iOS?

Tot nu toe heb ik het alleen nog maar gehad over een iPad kassa, maar er is ook nog de keus uit Android. Wat is het verschil? Het eerste wat me opvalt is dat er veel smartphone fabrikanten gebruik van maken. Denk bijvoorbeeld aan Samsung, Huawei en Sony. Doordat er veel fabrikanten zijn, zijn er ook veel gebruikers en is het dus logisch dat er veel horeca kassasystemen op Android draaien. Bijkomend voordeel is dat een Android kassa flexibel is want het kan beter worden afgestemd naar de wensen en behoeften van de ondernemer.

Nadelen van Android

  • Google laat software updates over aan de fabrikanten die de hardware maken;
  • Sommige apparaten moeten mogelijk sneller vervangen (2 tot 3 jaar) worden om belangrijke beveiligingspatches en updates te mogen blijven ontvangen;
  • Elk software fabrikant zet Android naar zijn eigen hand. Daardoor kan het zijn dat de hardware en software niet goed samenwerkt;
  • Er is een grotere kans op inbreuk van beveiliging.

iOS

Apple richt zich met zijn producten op de bovenkant van het segment en daardoor zijn de aanschafkosten van bijvoorbeeld een iPad hoger. Apple maakt in tegenstelling tot Android de software en hardware zelf en daardoor werken de hardware (iPad) en software (iOS) goed samen. Daarnaast staan ze er om bekend dat de interface eenvoudig is, waardoor de gebruiker de software snel onder de knie heeft. Apple brengt ieder jaar een grote iOS update uit, waardoor de beveiligd goed is. Een apparaat van Apple wordt 5 jaar ondersteund door beveiligingsupdates.

Nadelen:

  • Investering in Apple producten zijn fors;
  • Er is weinig keuze in smartphones en iPads.

9 voordelen van een iPad kassasysteem

Nu je het verschil weet tussen een traditioneel kassasysteem een iPad kassasysteem en tussen Android en iOS kunnen we nu de voordelen van een iPad kassasysteem benoemen.

#1. Lagere opstartkosten

Als je een traditioneel kassasysteem koopt, dan ben je duizenden euro’s kwijt aan het aanschaffen van de hardware.  Wanneer je een iPad kassasysteem koopt, dan hoef je alleen maar te investeren in een iPad, een kassalade, een printer en een pinautomaat (Afhankelijk van het restaurantconcept dat je hebt)

#2. Makkelijk te installeren

Wanneer je een traditionele kassasysteem gekocht hebt, dan moet er nog een monteur aan te pas komen die het kassasysteem installeert, dat geldt dus voor zowel de hardware en de software. Je begrijpt dat dit wel een flinke investering is.

Aan de andere kant heb je weer het iPad kassasysteem, die je zelf eenvoudig kunt installeren. Het enige dat je namelijk nodig hebt is de hardware. Deze kassa kun je installeren met behulp van een How to guide.

#3. Verbetert de ervaring van de gast

Want een bestelling wordt meteen ingevoerd en verzonden naar de keuken of bar. Doordat er niet ineens meerdere bonnen naar de keuken of bar gezonden wordt kan men sneller leveren. Wanneer gasten krijgen wat ze besteld hebben en ook nog sneller dan verwacht, dan krijgen ze weer een positieve ervaring. Verder gaat ook het afrekenen sneller want men kan meteen een rekening laten zien en er kan direct betaald worden.

#4. Veiligheid

De iPad software wordt jaarlijks voorzien van een grote update en dat 5 jaar lang. Dat zorgt er voor dat de software op de iPad veilig is.

#5. Rapportage mogelijkheden

Een POS systeem verzameld gedurende de dag data. Deze data wordt vervolgens gestructureerd weergegeven aan de gebruiker, zodat hij inzicht krijgt in bepaalde aspecten van zijn restaurant. Je kunt bijvoorbeeld inzicht krijgen welke personeelsleden voor de meeste omzet zorgen of welke producten het beste verkopen.

#6. 24/7 toegang 

Doordat het iPad kassasysteem alle data in de Cloud opslaat, kan je mits verbonden met het internet vanaf iedere locatie toegang krijgen tot alle gegevens die je nodig hebt.

#7. Snelheid

Bij een traditionele horeca kassasysteem werden de bestellingen van de gast niet meteen doorgestuurd. Vaak waren er meerdere tafels die bestellingen wilden plaatsen, die je vervolgens ook opnam om vervolgens naar de kassa te lopen om de bestellingen in te voeren. Vaak was het zo dat er dan een collega hetzelfde van plan was, die kassa daardoor nog even bezet hield.

Wanneer je een iPad hebt, dan is bovenstaande verledentijd. De bestellingen kunnen aan tafel opgenomen en verzonden worden. Het belangrijkste hier is dat de gast dan sneller zijn bestelling krijgt.

#8. Minder fouten

Bediening schrijft de bestelling op of onthoudt deze. Vervolgens moest men naar de locatie waar het POS systeem staat om de bestelling in te voeren. Handmatige invoeren van bestellingen zorgt ervoor dat er sneller fouten gemaakt worden. Bij een iPad kassasysteem neem je de bestelling op en kun je de bestelling controleren, dus de kans op fouten is minder.

#9. Snel onder de knie

De iPad heeft een makkelijke interface waardoor je het werken met de software snel onder de knie krijgt. Vooral de nieuwe generatie horecamedewerkers zichzelf hierin makkelijk wegwijs maken.

Conclusie iPad kassasysteem

Dit waren de 9 voordelen van een iPad kassasysteem! Hopelijk heb ik je laten zien dat je met een iPad de algehele prestaties van een restaurant kan verbeteren. Of een iPad iets voor jou restaurant is dat ligt aan jou, jouw budget en jouw wensen en behoeften.

Laat me middels een reactie onder dit artikel weten wat je van mijn artikel vindt.

About Erik van Dullemen

Schrijft over wat er nodig is om een succesvol restaurant te starten en te runnen.