Welkom op mijn blog Horecatweepuntnul! Vandaag publiceer ik mijn eerste artikel over hoe je als horecaondernemer extra omzet kunt genereren in tijden van crisis.
Goed nieuws en slecht nieuws voor de horecaondernemer
We beginnen maar gelijk met het slechte nieuws: Volgens een analyse van de Koninklijke Horeca Nederland wordt 2013 een slecht jaar voor de horeca in ons land. Het consumentenvertrouwen blijft laag en de bestedingen van de consument blijven dus onder druk staan.
Dat hebben de horecaondernemers inmiddels wel gemerkt….
Maar het goede nieuws is dat de horeca veerkrachtig is, dat innovatie in gastvrijheid wordt beloond en dat je daar als ondernemer heel veel aan kunt doende meeste
maar wat kun je er dan wel aan doen?
Geef de vaste gasten eens onverwacht presentje. Door dit te doen wordt de wederkerigheid van de gast getriggerd.
Wat is wederkerigheid? = Binnen de onderlinge relatie een gift te beantwoorden met een tegengift. Kleine presentjes cultiveren de relatie
Wat voor presentje kun je het beste geven?
Te denken valt aan een loyaltybon die in jouw gelegenheid uitgegeven kan worden.Vermeld er dan wel bij wat de waarde van het cadeau is. Zo lever je het bewijs dat je bereid bent om in de relatie met de gast te investeren en dat geeft hem een prettig gevoel bij het bepalen van de tegenprestatie.
Maar je kunt ook denken aan een Lid van de vrienden van (naam van je onderneming),waarbij vaste gasten extra’s krijgen bijvoorbeeld voorrang krijgen bij het reserveren, een aperitief/amuse krijgen bij een bezoek aan je restaurant, een welkomstgeschenk en een abonnement op je nieuwsbrief.
Het klinkt een beetje ongemakkelijk om iets weg te geven maar je laat wel zien dat je als ondernemer bereid bent om te investeren in de relatie met je gast. En wordt door hem zeer gewaardeerd.
Veel succes!
Erik