5 tips om meer omzet uit je menukaart te halen

5 tips om meer omzet uit je menukaart te halen

Wist je dat een mens twee bewustzijn niveaus heeft?

 
Naast het bewustzijn is er ook zoiets als het onderbewuste. Sigmund Freud was een van de eerste die erkende dat het bewustzijn en gedrag een oppervlakkig fenomeen zijn. En dat de ware motor achter ons handelen het onderbewuste is. Het bewustzijn bepaald maar ruwweg 1/3 van je gedrag.

Oke, even terug naar jou de horecaondernemer.

Hoe kun je de keuze van de gast beïnvloeden?

Wat kan een horecaondernemer nu met deze gegevens? Een aantal weken geleden las ik in de Misset Horeca een artikel dat je met behulp van je menukaart de keuze van de gast kunt beïnvloeden, waardoor je meer omzet genereert. Wie wil dit nou niet?

In het artikel wordt gebruik gemaakt van subliminale perceptie, een essentieel onderdeel in neuromarketing. Bij subliminale boodschappen wordt er een stimuli (boodschap) doorgegeven die niet bewust ervaren wordt. Deze stimuli wordt echter wel opgevangen door het onderbewuste. Deze informatie wordt opgeslagen en meegewogen in toekomstige beslissingen. Wanneer iemand iets consumeert wordt dit vaak hoofdzakelijk bepaald door ‘onderbuik gevoelens’ en niet door ratio: om deze reden is brand exposure (in reclame) ook vele malen effectiever dan de meeste mensen zullen vermoeden.

Ik heb hieronder vijf tips beschreven die te maken hebben met subliminale perceptie en die eenvoudig op je menukaart toegepast kunnen worden.

Tip #1. Geen Euroteken gebruiken en niet uitlijnen

Een euroteken wordt direct geassocieerd met geld en met kosten. Bij het zien van dit tekentje gaat er dus onbewust een alarmbelletje rinkelen: door het weglaten van het tekentje zal dit alarmbelletje in mindere mate afgaan en zal de gast een lagere prijsperceptie ervaren. Zet daarnaast de prijs direct achter de product omschrijving. De gast kiest dan wat ze lekker vinden en wordt er niet op de prijs gelet.

Praktijkvoorbeeld.

Australische steak

‘let’s go down under’
Malse tournedos van de kangeroo
met een saus van zongerijpte pomodori – 9,95

Tip #2. Gebruik smeuïge teksten

Smeuïge teksten op de menukaart of drankenkaart leidt tot 27% meer omzet. Met smeuïge woorden speel je in op de associatie en beeldvorming van de gast.

Woorden die je daarvoor kunt gebruiken;

Huisgemaakte appeltaart;
Krachtige espresso;
Heerlijke tomatensoep van de chef.

Voorbeeld: Saté Guna Guna

De stille kracht:
Royale kipsaté zoals het hoort,
Groots en lekker, met atjar tjampoer,
Kroepoek en gebrande uitjes

Tip #3. Bovenste en onderste gerechten worden het meest besteld

Dit geldt per item, dus voor,- hoofd en nagerecht. De producten met de hoogste marge, specialiteit of onderscheidend vermogen zet je op de bovenste of onderste plaats.

Tip #4. Plaatjes op de menukaart

Van bijvoorbeeld een boerderij, wijngaard waar druiven groeien, kunnen zorgen voor een omzetstijging van ongeveer 20%.

Tip #5. Sociale bewijskracht

Gasten vinden het fijn als er mensen in een vergelijkbare situatie hebben gezeten als wijzelf. Dan is de kans groot dat wij ook beslissen om hetzelfde te doen.

Laat dus zien hoeveel er van je producten is afgenomen door anderen gasten.

Voorbeeld: Laat de gast weten dat je van een bepaalde fles wijn al 100 flessen hebt verkocht.

Heb jij nog meer tips om je menukaart te verbeteren?

Laat het me hieronder weten middels een reactie!

Succes met het implementeren van bovenstaande tips.

 

Groet,

Erik

About Erik van Dullemen

Schrijft over wat er nodig is om een succesvol restaurant te starten en te runnen.