Welke restaurant marketing strategie gebruik jij om lokale gasten aan te trekken?
Om een restaurant succesvol te laten worden, is het belangrijk dat je je zaak lokaal promoot. Als de consumenten je niet kennen dan komen ze ook nooit bij jou over de vloer.
Om nieuwe inkomstenbronnen voor je restaurant aan te boren kijken we dichtbij huis. Namelijk in de omgeving waar je restaurant gevestigd is.
Ik heb 6 restaurant marketing strategieën voor je op een rij gezet die weinig tot géén geld kosten maar die wel omzet opleveren.
Laten we de strategieën eens bekijken.
Welke strategie is voor jou het meest waardevol?
#1. Leg persoonlijke contacten
Dit is een simpele maar een zeer goede methode. Hierbij ga je de buurt in om mensen persoonlijk te ontmoeten. Stel je dan voor als eigenaar/bedrijfsleider van restaurant X.
Vraag of ze je restaurant kennen. Is dit niet het geval, vertel dan wie je bent, wat je doet en overhandig dan een visitekaartje. Doe dit iedere week en leg contact met minimaal 5 mensen. Per jaar ontmoet je 250 personen. Die komen helaas niet allemaal bij je eten, maar als 10% dit wel doet dan is dat winst. Die andere 225 kennen de naam van je restaurant in ieder geval.
Bij het leggen van persoonlijke contacten kun je ook denken aan foodbloggers. Dit zijn mensen die online schrijven over eten en drinken. Bovendien schrijven ze vaak ook recensies over leuke restaurants. Vaak hebben foodbloggers websites waar veel bezoekers op af komen. Dit is een mooie gelegenheid om jouw restaurant te (gratis) te promoten.
Hetzelfde geldt hier ook voor journalisten. Onderzoek of er een interessant blad is dat je aanspreekt. Neem vervolgens contact op met de redactie en vraag of ze een artikel over je restaurant willen schrijven.
In Eindhoven is er bijvoorbeeld een stadsglossy, Frits, die maandelijks een leuke eetgelegenheid in de spotlights zet. Deze glossy is geschreven voor de actieve meerverdieners in Zuid-Oost Brabant. Als dit jouw doelgroep is dan is dit een ideale manier om je restaurant te promoten.
#2. Maak lokaal zichtbaar in jouw restaurant
De 2e strategie van dit artikel, is om de omgeving in je restaurant in te voeren.
- Vernoem menu-items naar lokale bekendheden. Bijvoorbeeld Vincent van Gogh (Nuenen). Of vernoem menu-items naar buurten of bijzondere plaatsen.
- Run een actie wanneer een sportclub een bijzondere prestatie levert, bijvoorbeeld een kampioenschap. Dit hoeft niet persé de lokale profclub te zijn, de hockey of volleybalclub is ook goed.
- Je kunt je ook herkenbaar maken door een slogan of een logo te laten ontwerpen dat je laat zien dat je trots bent op de lokale omgeving en culturele erfgoed. Restaurant Usine in Eindhoven bijvoorbeeld. Dit restaurant is gevestigd in een oude Philipsfabriek en heeft een Philipslampje als herkenning in hun uitingen staan.
#3. Support goede doelen in de buurt
De 3e strategie is dat je goede doelen in de omgeving gaat uitzoeken en gaat helpen met het inzamelen van geld. Bepaal de goede doelen in je vestigingsplaats, bijvoorbeeld de daklozen of de voedselbank. Als je er geen kunt vinden verzin er dan zelf één. Er is altijd wel een instantie die je van dienst kunt zijn. Vervolgens verzin je er een actie bij. Dat bijvoorbeeld bij elke €10,- die een gast besteed er €2,- of meer, naar het goede doel gaat. Hiermee laat je zien dat je betrokken bent bij de gemeenschap.
#4. Werk samen met andere bedrijven in de buurt
Deze strategie lijkt op de eerste. Ga eens bij de bedrijven in je omgeving langs om je voor te stellen en kijk of je kunt samenwerken. Wellicht zit er bij jou een bedrijf om de hoek, die veel bekendheid in de regio geniet. Een mooie mogelijkheid om mee samen te werken.
#5.Doe mee aan lokale evenementen
Er zijn het hele jaar door evenementen waar je deel aan kunt nemen. In Eindhoven heb je in het voorjaar bijvoorbeeld Eindhoven Culinair. Een evenement waar restaurants zichzelf aan een groot publiek presenteren.
Je kunt natuurlijk ook je eigen evenementen organiseren. Mensen vinden het leuk als je een keer iets anders doet. Je kunt met het organiseren van een evenement je restaurant onderscheiden t.o.v de concurrentie.
#6.Sponsor een jeugdsportteam
Dit is misschien wel de leukste strategie. Het sponsoren van een jeugdteam vergt een kleine investering maar je krijgt er naamsbekendheid voor terug. De kinderen worden misschien wel je toekomstige gasten maar belangrijker nog, je bereikt door sponsoring ook hun ouders en andere clubleden.
Vergroot de bekendheid van je restaurant in je omgeving
Bovenstaande strategieën kosten niet zoveel geld om toe te passen. En het geld dat je er instopt kun je weer snel terugverdienen. Er hoeven maar een paar mensen naar je restaurant te komen en te kopen en je hebt het geld al terug verdiend. Als ze zien hoe goed je eten en service is blijven ze terug komen en heb je er weer een aantal vaste gasten bij.
Heb jij nog leuke restaurant marketing strategieën ter aanvulling van mijn lijst? Geef hieronder een reactie.
Bedankt voor het lezen van mijn artikel!
Erik
Afbeelding via Lily Banse on Unsplash