Deze week starten we met deel 7 van de 8 mijn blogserie.
Ik denk dat het voor horecaondernemers belangrijk is om minimaal op deze 2 sociale media kanalen actief te zijn. Het gebruik van andere kanalen is afhankelijk van je doelgroep.
Wat is Twitter
Twitter is een gratis microblog waar je informatieve berichten van maximaal 140 tekens kunt delen met je volgers.
Je kunt met elkaar communiceren via DM (direct message), een persoonlijk bericht, of met een @mention.
Heb je er ooit aan gedacht om Twitter te gaan inzetten om nieuwe gasten te vinden? Of om contacten te leggen met vakgenoten?
De kracht van Twitter is dat je eenvoudig een relatie kunt opbouwen met je gasten en dat je snel een online gemeenschap opbouwt.
Laten we eens kijken wat er nu zo bijzonder is aan Twitter.
#1.Je kunt Iedereen volgen
- je kunt iedereen volgen zonder toestemming van de ander (niet zoals bij bijvoorbeeld Facebook waarbij je iemand moet toevoegen en moet wachten op bevestiging).
#2.Twitter is Laagdrempelig
- Je kunt je onaangekondigd in gesprekken mengen en meepraten. Daardoor is het laagdrempelig en kun je dus makkelijk een relaties opbouwen.
#3.Verbetering van de online vindbaarheid
- Doordat je een Twitteraccount hebt kun je je vindbaarheid van je restaurant verbeteren. Je kunt namelijk in je profiel een link naar je website zetten.
#4. Eenvoudig ideeën uitwisselen
- Je kunt dus op deze manier snelle conversaties en ideeën met je Twittervolgers uitwisselen.
- Twitter heeft de laatste tijd veel nieuwe opties toegevoegd, zo kun je nu muziek, foto’s en video’s aan de Tweets toevoegen.
#5. Snel online relaties opbouwen
Twitter is voor 95% relaties aangaan en voor 5% verkopen. Het is zelfs zo dat van de mensen die je toevoegt op Twitter dat 20% tot 30% je terug volgt. Dat betekend dus dat deze mensen geïnteresseerd zijn in jouw Tweets.
De mensen die je niet terug volgen kun je verwijderen met behulp van Unfollowers.
Ik probeer zelf dagelijks tussen de 10 en 20 mensen te volgen. Na een aantal dagen bekijk ik of ze me terug volgen. Als ze dit niet doen verwijder ik ze weer van mijn lijst.
Om een beetje een overzicht in mijn volgers te hebben, werk ik met lijsten. Ik heb bijvoorbeeld een groep horeca, waar ik horeca-ondernemers en horeca gerelateerde mensen in heb zitten. Zo kan ik snel reageren en op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen.
Starten met Twitter
Wanneer je als horeca-ondernemer gaat starten met Twitter dan zou ik onder je eigen naam gaan Twitteren want we bouwen een online persoonlijk merk op.
Let er op dat je dezelfde achtergrondfoto en pasfoto gebruikt als op je Facebookbedrijfspagina en dat de fotos je persoonlijk merk weergeven.
Ga daarna nadenken over een doel die je met Twitter gaat bereiken. Bijvoorbeeld;
- Verhogen van verkeer naar je website
- Promoten van je online merk
- Relatie opbouwen met collega’s, leveranciers en (potentiële) gasten.
Als je alles op een rijtje hebt gezet kun je gaan starten met Twitteren. Vond je dit een waardevol artikel? Graag delen met je volgers. En heb je interesse om me te volgen op Twitter, voeg me toe!
Andere berichten in deze serie
- Hoe krijg je je restaurant vol met nieuwe en oude gasten
- Wat is het verschil tussen een offline en een online persoonlijk merk. Offline laat ik daarna voor wat het is. Vanaf hier gaan we verder met het geheim van een online merk.
- Hoe word je online onweerstaanbaar voor je gasten
- Wat moet je weten over je bezoekers
- Hoe blijf je zichtbaar bij je vaste gasten
- Wat elke horecaondernemer moet weten over Facebook
- Razendsnel contacten leggen met Twitter
- Van A tot Z nog eens in vogelvlucht.