Iedere restaurant heeft vaste gasten.
Je zult nu wel denken: hoeveel open deuren zullen er in dit artikel nog worden ingetrapt?
Geen één beloof ik!
Zonder deze vaste gasten komt er maar weinig geld in de kassa. Deze vaste gasten zijn mensen die blij worden als ze weer een avond bij jou doorbrengen. Ze zijn meer dan tevreden over de service die je verleent, het eten en de restaurant beleving. Ze zijn FANS van jou en je restaurant.
Beter gezegd ambassadeurs!
Deze ambassadeurs, iemand die jouw restaurant vertegenwoordigt, kun je inzetten om online een grote groep mensen aan te spreken. Het enige wat je daarvoor moet doen is je ambassadeurs daarvan op de hoogte te brengen zodat zij jouw restaurant promoten.
Ik heb 4 strategieën gevonden die helpen ambassadeurs in te zetten om je restaurant te promoten.
#1. Geschreven Testimonials
Voor een horeca-ondernemer is het waardevol als er een gast positief over je restaurant praat. Het is geloofwaardiger als iemand anders positief over je bedrijf praat dan wanneer je dat zelf doet.
Hoe krijg je dit nu voor elkaar? Door een simpele template op papier te zetten die je de gast overhandigd voordat hij af gaat rekenen. Vraag de gast naar zijn naam, e-mailadres, geboortedag en eventueel telefoonnummer en maak daaronder ruimte vrij waar de gast zijn verhaal kwijt kan.
Vertel de gast er bij dat je het gaat gebruiken om je restaurant te promoten. Je kunt deze testimonials weergeven op de website, op flyers of op social media.
#2. Je restaurant promoten op social media
De social media kanalen zijn een krachtig middel om je restaurant te promoten. Maak het voor de gast daarom ook makkelijk om online te blijven door gratis WIFI aan te bieden. Zo kunnen de gasten foto’s maken van je gerechten en deze gemakkelijk uploaden op Facebook, Instagram of Twitter. Vertel de gasten ook dat je actief bent op social media en of ze je restaurant willen volgen.
Daarnaast kun je de gast laten zien dat je actief bent op social media door het weergeven van de social media iconen op bijvoorbeeld je business kaart, website, menukaart of bij de ingang van het restaurant.
#3. Verstuur een nieuwsbrief
Het versturen van een nieuwsbrief is de ideale manier om in contact te blijven met je vaste gasten. Wanneer je wekelijks of maandelijks mailt zorg je ervoor dat ze je restaurant niet vergeten.
Het is een ideaal hulpmiddel omdat je het versturen van e-mails kunt automatiseren zodat jij gewoon op je restaurantactiviteiten kunt blijven richten.
Het is raadzaam om een iPad in je restaurant te leggen zodat je die aan de gast kunt geven als ze interesse hebben om zich in te schrijven. Tevens kun je vragen om lid te worden van je Facebook/Instagram of Twitter pagina.
#4. Maak gebruik van QR codes
De laatste restaurant promotiestrategie, één waar je misschien niet zo snel aan zal denken is de Quick Response code (=QR code). Je kunt de QR-code bijvoorbeeld plaatsen op de menukaart. Wanneer de gast de QR-code scant dan krijgt hij bijvoorbeeld 15% korting bij het volgende bezoek. Deze QR-code kun je ook nog plaatsen in je nieuwsbrief of op social media.
Het is eenvoudig om zelf zo’n QR- code te maken. Op de website qr-code-generator kun je dit zelf, gratis, in een paar stappen doen.
Welke strategie heb jij al eens gebruikt?
Je ziet het, het is helemaal niet zo moeilijk om je restaurant te promoten. Je kunt deze strategieën meteen in de praktijk te brengen. De enige investering is die van het e-mailsysteem, maar dit e-mailprogramma verdient zich zelf snel terug. Kom in actie en moedig je vaste gasten aan om jouw restaurant te promoten.
Bedankt voor het lezen van het artikel! Heb jij ervaring met één van deze strategieën of heb jij andere strategieën die ik niet heb genoemd? Laat het me weten in een reactie onderaan dit artikel!