In de voorgaande artikelen heb ik behandeld waarom je als horeca-ondernemer een persoonlijk merk in de markt moet zetten en hebben we het gehad over het verschil tussen een offline en online persoonlijk merk.
Vandaag gaan we het hebben over deel 3: het ondersteunen van een persoonlijk merk online.
Een onweerstaanbare website = Essentieel
Het belangrijkste onderdeel bij het opbouwen van een online persoonlijk merk is de website. Nog te vaak wordt een website gezien als het visitekaartje van een bedrijf. Anno nu is dat niet meer zo. Als je het goed aanpakt is de website een online verkoopkanaal die 7 dagen per week 24 uur per dag geopend is.
Een aantal maanden geleden heb ik een online onderzoek gehouden en een artikel geschreven over de 5 meeste gemaakte online fouten door horeca-ondernemers.
Een van de conclusies die ik trok was dat de websites van restaurants niet vaak veranderen. Als je een online verkoopkanaal van je website wilt maken is dit een belangrijke aspect om meer bezoekers naar je website te krijgen.
Waarom moet je van je website een verkoopkanaal maken
Het antwoord is eenvoudig. Wanneer je een website hebt waarop je je activiteiten als horeca-ondernemer deelt krijg je meer bezoekers omdat je website steeds groter wordt. Elke keer als je een artikel deelt komt er een webpagina bij.
Als je regelmatig nieuwsfeitjes deelt dan heb je 55% meer bezoekers dan wanneer je dat niet doet.
Daardoor raken steeds meer mensen met je restaurant betrokken en bouw je een relatie op. Je blijft hierdoor beter in het zicht van je doelgroep omdat je je activiteiten blijft delen. Het resultaat hiervan is een betrokken gast en daardoor een vollere zaak.
Hoe gaat dit in zijn werk
Deze quote zag ik laatst op Twitter voorbij komen:
If you think it’s expensive to hire a professional, wait until you hire an amateur.
Veel horeca bedrijven hebben een website laten bouwen door een vriend of kennis. Deze persoon deed het vaak gratis. En dat is prima … echter is er vaak na het bouwen van zo’n site niet veel meer naar om gekeken waardoor die vaak verouderd is.
Maar wil je er echt mee geld verdienen dan kun je beter wat geld reserveren voor een website die gemaakt is door een professional en die voldoet aan huidige maatstaven.
Een online verkoopkanaal bestaat uit 2 delen. Een deel die vaak hetzelfde blijft en een actieve deel (ook wel blog genoemd) waar dagelijks of wekelijks nieuwe berichten op geplaatst worden.
Het lijkt logisch maar bij veel websites die ik onderzocht heb was het speurwerk om de juiste informatie te vinden. Daarom heb ik hieronder een opsomming gemaakt van wat gasten willen vinden op de website.
#1.Zichtbaar op Smartphone en Tablet
Dat betekent dus, dat de website goed zichtbaar is op de tablet en smartphone. Consumenten zoeken vaak naar informatie op deze apparaten en niet meer zo vaak via de PC of Laptop.
Je mist een grote kans als je geen mobiele website hebt.
Je kunt het best een website hebben die responsive is. Dit is een website die zich automatisch aanpast aan de grootte van het scherm waarop de bezoeker kijkt. De afbeeldingen, tekst en structuur van de website wordt ook aangepast.
#2.Wie is de eigenaar?
Omdat je een persoonlijk merk creëert is het belangrijk dat jij het middelpunt op de homepagina van de website staat. Mensen willen weten wie het gezicht van het restaurant is, wat zijn ambities en drijfveren zijn.
#3.Huisstijl
De huisstijl (consistente presentatie van je restaurant naar buiten toe) van je restaurant moet overeenkomen met de website.
#4.Sfeerimpressie
Het is aan te raden om goede zichtbare foto’s van het restaurant online te hebben zodat websitebezoekers een goede impressie kunnen krijgen van je restaurant.
#5.Menukaart
Het is belangrijk dat de menukaart duidelijk aanwezig is. Hiermee bedoel ik dat wanneer de gast op het kopje menu klikt, hij direct het menu kan lezen. Dus niet dat er eerst een PDF document gedownload moet worden. Websitebezoekers hebben geen zin om het zoveelste PDF document te moeten downloaden.
Ze willen snel de informatie hebben die ze zoeken.
#6. Mogelijkheid om online te reserveren
De mogelijkheid om online te reserveren. Dit is voor de gast makkelijker omdat ze dan kunnen reserveren wanneer ze willen. Ook als jij er niet bent. Voor jou als horeca-ondernemer is dit ook fijner omdat je dan niet continue wordt afgeleid van je werk door bellende gasten.
Hoe zie jij er op toe dat je restaurant er online onweerstaanbaar er uit ziet voor je gast? Laat hieronder een reactie achter.
Andere berichten in deze serie
- Hoe krijg je je restaurant vol met nieuwe en oude gasten
- Wat is het verschil tussen een offline en een online persoonlijk merk. Offline laat ik daarna voor wat het is. Vanaf hier gaan we verder met het geheim van een online merk.
- Hoe word je online onweerstaanbaar voor je gasten
- Wat moet je weten over je bezoekers
- Hoe blijf je zichtbaar bij je vaste gasten
- Wat elke horecaondernemer moet weten over Facebook
- Razendsnel contacten leggen met Twitter
- Van A tot Z nog eens in vogelvlucht.