Dit artikel gaat over restaurant marketing!
Wanneer je dit artikel gelezen hebt, dan weet je:
- Wat een merk is;
- Waarom je een merk moet creëren;
- Welke marketingacties je kunt uitvoeren voor de opening van een restaurant;
- Welke marketingacties er zijn na opening van een restaurant.
Dus als je een restaurant wilt promoten, dan is dit artikel voor jou!
Laten we van start gaan
Wat is Restaurant Marketing?
Restaurant marketing is/zijn alle activiteiten die een horecaondernemer uitvoert om de verkoop van zijn producten of diensten te bevorderen.
Anders gezegd is marketing de acties die je onderneemt om je doelgroep betrokken te houden. Er is niet een manier om dit te doen maar meestal gebruik je meerdere kanalen (social media, reviewwebsite ’s of e-mail marketing enz.) om de gasten betrokken te houden.
Hoe begin je met Marketing?
Voordat je kan beginnen met het promoten van jouw restaurant, is het raadzaam om eerst een merk te ontwikkelen. Een merk is de manier waarop je communiceert met jouw doelgroep. Dat doe je via:
- Het restaurantlogo;
- Bedrijfsnaam;
- Het eten/drinken;
- De beleving;
- Social media updates.
Wanneer een gast aan jouw restaurant denkt, dan komen bij hem of haar een aantal emoties en herinneringen opzetten. Meestal is het merk dat je communiceert terug te voeren naar 1 woord.
Om dit ene woord komt jouw restaurant bekend te staan. Het zorgt er voor dat jouw doelgroep steeds weer gemotiveerd wordt om weer een bezoek aan jouw restaurant te brengen. En belangrijker nog: er voor zorgen dat de mond tot mond reclame opgang komt en blijft. Steeds weer aan familie en vrienden vertellen hoe geweldig jouw restaurant is.
Dat ene woord kan bijvoorbeeld zijn: gezond, vers of duurzaam.
Waarom zou je een merk ontwikkelen?
Een merk is eigenlijk alle ideeën die een gast heeft over jouw restaurant. Wanneer ze bijvoorbeeld een social media update voorbij zien komen, roept dat herinneringen op. Dat kan bijvoorbeeld het laatste bezoek aan jouw restaurant zijn. Waar ze zo hartelijk ontvangen zijn en ondanks de drukte snel geholpen werden of ze denken aan de gerechten die jij serveert, die geïnspireerd zijn op de recepturen van bijvoorbeeld jouw grootmoeder.
Deze verwachtingen zorgen ervoor dat jouw gasten steeds terugkomen. En daardoor weten de gasten ook wat ze van jouw restaurant kunnen verwachten. Jij moet immers steeds weer die belofte waarmaken.
Door een merk te kiezen maak je een belofte naar jouw gasten. Jouw gasten zijn opzoek naar restaurants waarvan ze weten wat ze van te voren kunnen verwachten. Jouw merk verteld dat dit kan.
Er is zoals je weet een hoop concurrentie in de horeca, dus geef de gast een reden om voor jou te kiezen.
Voorbeelden uit de praktijk
Nu je weet wat een merk is en waarom je een merk nodig hebt, is het tijd om eens naar de praktijk te kijken.
Welke horecabedrijven hebben een merk ontwikkeld?
- The Happiness Café – gezond eten;
- Vapiano – vers eten;
- Starbucks – koffie van de beste kwaliteit;
- Yoghurt Barn – merk wat goed doet voor mens, dier en de aarde
Een merk communiceert wie en wat je bent. Marketing vertelt de doelgroep dat je naar jou moeten komen. Een merk is dus de fundering waarop een huis is gebouwd en marketing is het huis. Je raadt al waar de volgende paragraaf over gaat: Restaurant Marketing.
Starten met marketing voordat je open gaat
Meestal wachten starters met het creëren van marketing acties tot enkele weken voor de opening. Vaak zie je dan dat er op de ramen de tekst coming soon is geplakt. Dit is natuurlijk niet genoeg om een continue stroom aan mensen binnen te krijgen. Van begin af aan moet je nadenken over hoe je je restaurant in de markt gaat zetten.
Bij het kiezen van een locatie moet je dit in je achterhoofd houden. Kies je een zichtbare locatie in het centrum van een stad, dan heb je niet zoveel promotie-activiteiten nodig. Hoogstens om er voor te zorgen dat de mensen weer terugkomen.
Kies je voor een minder zichtbare locatie in een dorp. Dan moet je wel aan de slag om mensen binnen te halen. Hoe moeten ze anders weten dat jouw restaurant bestaat?
De unique sellingpoints die jouw restaurant heeft, is de fundering van de promotiecampagne. De USP zorgen namelijk dat jouw restaurant zich onderscheidt ten opzichte van de concurrentie en daarnaast identificeren jouw gasten zich met jouw USP’s.
Welke pre-promotieacties zijn er?
Bij het bepalen van promotie-activiteiten zijn een aantal factoren belangrijk. Past de promotie-activiteit bij jouw restaurantconcept, jouw unique sellingpoints en jouw doelgroep.
Als je 3 keer ja kunt antwoorden, dan kun je met een promotieactiviteit aan de slag!
Hieronder heb ik een aantal promotieactiviteiten voor je uitgeschreven. Ik heb geprobeerd om acties te plaatsen die weinig tot geen geld kosten.
Houdt er wel rekening mee dat dit offline acties zijn. Online promotieacties bespreek ik in een volgend artikel!
Voorlopig menu
Tijdens de verbouwingsfase kun je een voorlopig menu op de ramen plakken. Zodat passanten deze alvast eens kunnen lezen. Als je weet dat jouw doelgroep kiest om bewust gezond te eten, plaats dan de missie er bij. Vertel dan dat je alleen de verste en gezondste producten (biologische producten / beter leven) gebruikt.
Gerechten proeven
Ook kun je alvast een menuproeverij doen om jouw doelgroep te leren kennen. Ze kunnen dan nieuwe menugerechten proeven en input geven. Indien nodig kun je het menu nog aanpassen.
Een sneak peek geven
Voordat je open gaat, kun je al aan kleine groepen een Sneak peek geven. Deze mensen kunnen al een rondleiding krijgen om alvast een indruk van het restaurant te krijgen.
Menu flyers ontwikkelen
Ontwikkel een flyer met daarop een aantal signature gerechten. Leg deze in hotels, bioscopen en op populaire toeristen bestemmingen. Eventueel kun je de flyers ook in de brievenbussen van jouw doelgroep gooien. Vooraf dan wel bepalen in hoeveel brievenbussen, anders lopen de kosten snel op. Overweeg een korting op de flyer zetten en vermeldt er bij de gast de kaart mee moet nemen, bij gebruik making van de korting. Zo kun je meten welk resultaat deze actie oplevert.
Mediakit
Dit is een pakket met promotiemateriaal die je naar journalisten kunt sturen. In de openingsfase van jouw restaurant heb je het al druk genoeg. Dan zul je misschien niet de tijd hebben om een mediakit samen te stellen. Overweeg om een PR bureau in de huren, die een mediakit kan maken.
Lokale media
Plaats een bericht in lokale media. Deze media hebben een groot lokaal bereik en kan je helpen jouw doelgroep te bereiken. Breng in kaart welke lokale bladen voor jouw interessant zijn en stuur een mediakit.
Foodbloggers
Foodbloggers, hebben meestal een groot aantal volgers. Ook hier geldt: breng in kaart welke foodblogger voor jouw restaurant interessant is. Als je een keuze voor een blogger maakt: Zoek van te voren uit hoeveel volgers deze blogger heeft.
Restaurant Marketing tijdens de opening
Je restaurant is geopend en de pré openingsactiviteiten hebben geholpen. De mensen hebben de weg naar jouw restaurant weten te vinden. Ze genieten van jouw eten, drinken, gastvrijheid en de sfeer in het restaurant. Ze merken dat ze waar voor hun geld krijgen.
Is het dan tijd om rustiger aan te doen met de promotieactiviteiten?
Welnee, je moet juist een stapje verder gaan!
Want mensen komen pas echt langs als ze weten hoe het eten smaakt. Daarom heb ik nog een aantal ideeën om jouw doelgroep met het eten kennis te laten maken. Oordeel zelf of de promotieactiviteit bij jouw restaurantconcept past.
Proefsamples
Kom je weleens bij de Sligro? Wanneer je daar met je karretje door de winkel rijdt, dan kun je op de foodafdelingen, altijd gerechtjes proeven. Dit doen ze om mensen kennis te laten maken met (nieuwe) producten. Het schijnt zelfs zo te zijn dat mensen via deze manier met producten in aanraking komen, die ze normaal niet zo gauw zouden proeven.
Dit is voor jouw als ondernemer de kans om de doelgroep jouw eten te laten kennismaken.
Je kunt de proefsamples binnen op een tafel presenteren, zodat je ze aan je gasten kunt geven bij binnenkomst. Een andere leuke manier is om buiten een kraam neer te zetten. Met daarbij een medewerker die het eten uitdeelt.
Mensen zien en proeven het eten en als ze het lekker vinden, dan komen ze in een later stadium terug.
De lokale markt
Ieder dorp of stad heeft een weekmarkt waar je als ondernemer ook een kraam kunt huren. Huur een kraam en neem kleine samples van je gerechten mee. Laat de mensen van deze gerechten proeven. Dit is een ideale manier om in contact te komen met jouw doelgroep. Vergeet niet om flyers, brochures, coupons of business cards uit te delen.
Lunch voor de halve prijs
Dit is een actie voor een restaurant uit het luxere segment. Organiseer een lunch voor vrienden, kennissen, bedrijven uit de buurt en pers voor de helft van de prijs.
Verstuur een lunchbox
Mocht bezorgen onderdeel zijn van jouw restaurant dan kun je lunchboxen versturen. Bepaal vooraf naar welke bedrijven je een lunchbox gaat verzenden.
De vrijdagmiddagborrel
Wanneer je een cocktailbar hebt, dan kun je ook periodiek medewerkers van lokale bedrijven uitnodigen.
Het doel van deze bovenstaande acties is om de mensen in jouw restaurant te krijgen. Mensen houden van drukke restaurants. Hoe drukker het restaurant is, hoe meer moeite de mensen doen om binnen te komen.
Je vraagt je wellicht af, wat de kosten zijn van deze acties. Deze kun je vrij laag houden als je gaat samenwerken met je leveranciers. Deze bedrijven hebben vrijwel altijd producten die ze willen promoten. Wellicht kun jij deze producten verwerken in de jouw diensten (eten/drinken).
Conclusie van het Marketing verhaal
Voordat je gaat beginnen met het promoten van jouw restaurant raad ik je aan om een merk te ontwikkelen.
Een merk vertelt wie je bent en wat je doet. Dit zorgt ervoor dat je een belofte maakt naar jouw doelgroep. De doelgroep weet dan wat ze van te voren van jouw restaurant kunnen verwachten.
Jij moet er dus iedere dag voor zorgen dat je aan deze belofte kunt voldoen!!
Als je eenmaal een merk ontwikkeld hebt, dan kun je beginnen met het creëren van marketing.
Bij het kiezen van een promotieactiviteit moet je wel rekening houden met:
- Het restaurantconcept;
- De doelgroep;
- Unique selling points.
Past een activiteit bij deze 3 factoren, dan kun je met een promotieactiviteit aan de slag!
Dit artikel ging alleen over offline promotie, volgende week gaat over online promotie.
Hoe denk jij over het ontwikkelen van een merk?