Veel horecabedrijven ervaren moeite bij het vinden van geschikt horecapersoneel.
Het aanbevelen van personeel wordt niet altijd toegepast, hoewel dit voor veel bedrijven een krachtige manier is om geschikt personeel te werven.
Stel je eens voor hoe geweldig het zou zijn om nieuwe medewerkers te vinden via bestaande collega’s. Zij vertellen namelijk enthousiast aan hun vrienden over hoe plezierig hun werk is, vooral wanneer er een vacature beschikbaar is.
Door een gestructureerd aanbevelingsproces in te voeren, kun je ervoor zorgen dat personeel op een consistente manier wordt aanbevolen.
Op die manier kan jouw team transformeren tot een groep “recruiters” en ambassadeurs die getalenteerde horecaprofessionals kunnen aandragen wanneer er een vacature ontstaat. Een win-win situatie dus.
Laten we eens gaan kijken hoe je een gestructureerd aanbevelingsproces op kunt zetten:
Hoe vind je nu geschikt horecapersoneel?
Een tijd geleden hebben 300 Amerikaanse horecaondernemers een enquête ingevuld over welke acties ze ondernomen hebben om aan horecapersoneel te komen. Dit is wat er uit de enquête is uitgekomen:
- Via je huidige personeelsleden werven (doorverwijzen);
- Op social media een vacature plaatsen;
- Een vacature plaatsen op een vacaturewebsite. Op de website van Horecawebservice vind je een uitgebreid artikel met vacaturebanken en recruiters gericht op de horeca.
Het werven van nieuwe medewerkers via je huidige personeelsleden is veruit de meest succesvolle manier om aan gekwalificeerd horecapersoneel te komen. Daarom zal ik de rest van dit artikel wijden aan het werven van horecapersoneel via je eigen medewerkers.
Hoe werkt het werven via je huidige personeelsleden?
Simpel gezegd houdt het via via werven in dat je je huidige personeelsleden actief aanmoedigt om hun vrienden, kennissen en familie te benaderen om te vragen of ze interesse hebben in een baan bij jouw restaurant. De medewerkers krijgen daarvoor in ruil erkenning en/of een beloning. Deze beloning kan geld zijn, maar bijvoorbeeld ook een cadeau kaart.
Laten we eens kijken naar welke stappen er doorlopen worden tijdens een wervingsproces.
- Er is een vacature beschikbaar;
- Er is een profielschets van de droom kandidaat;
- De medewerkers van jouw restaurant worden op de hoogte van de vacature gebracht;
- Medewerkers gaan actief op zoek binnen hun eigen netwerk;
- Mocht er een geschikte kandidaat zijn, dan stuurt deze zijn CV op naar de medewerker. Deze stuurt die dan weer door naar de leidinggevende.
- Er volgt een sollicitatie gesprek;
- Indien de sollicitant wordt aangenomen, krijgt de medewerker een beloning.
Wat zijn de voordelen van deze manier van werven?
- Je krijgt een hogere kwaliteit van sollicitanten. Het bestaande personeel weet namelijk welke werkcultuur er in jouw restaurant heerst en weet ook wat voor medewerkers je zoekt;
- De kans op een langere dienst verband is aanwezig doordat de kans groter is dat iemand bij jouw restaurant past;
- Je bent minder tijd kwijt met horecapersoneel werven;
- De nieuwe medewerker heeft een vriend op het werk.
Nu je weet wat de voordelen zijn van het werven via je huidige personeelsleden is de volgende stap: Het creëren van een doorverwijs beleid.
Hoe creëer je een succesvol doorverwijs beleid?
Bij het creëren van een doorverwijs beleid kijk je naar 4 factoren, namelijk:
#1. Creëer een waarom lijst?
Dit is een lijst met redenen waarom iemand bij jouw restaurant zou moeten komen werken. Daarvoor kun je het beste terecht bij je huidige medewerkers. Vraag hen waarom ze bij je werken.
#2. Hoe communiceer je dat je personeel zoekt
Het is belangrijk dat jouw personeel steeds weer herinnerd wordt aan dat je personeel zoekt. Dit kun je aangeven tijdens een werk overleg, maar je kunt ook bijvoorbeeld maandelijks een e-mail sturen met daarin de vacatures en welke beloningen er verdiend kunnen worden als ze iemand door verwezen wordt.
#3. Denk na over beloningen
Een beloning zorgt er voor dat je personeel gemotiveerd is om nieuwe medewerkers aan te dragen. De beloning hoeft niet altijd een geld bedrag te zijn. Het belangrijkste is dat de persoon die doorverwezen wordt een goede baan krijgt en kan werken in een positieve werk cultuur. Het belonen kan op verschillende manieren, namelijk:
- Door erkenning te geven;
- Een geld bedrag;
- Een giftcard;
- Een extra vakantiedag
#4. Meten = weten
Wanneer je gestart bent met het creëren van een doorverwijs beleid dan wil je naar verloop van tijd weten of het succesvol is. Daarom is het belangrijk om de resultaten te blijven meten. Dat kun je doen door jaarlijks te evalueren hoeveel nieuwe medewerkers er via het doorverwijs beleid bij je zijn komen werken. De onderstaande vragen helpen je daarbij:
- Wat is het aantal doorverwijzingen?
- Hoeveel mensen die worden door verwezen gaan daadwerkelijk bij jou aan het werk?
- Naar welke functie worden de meeste mensen door verwezen? (kok, kelner, management)
- Hoelang blijft iemand in dienst die is doorverwezen?
- Hoe presteert de persoon die is doorverwezen?
Conclusie werven horecapersoneel
Het doorverwijzen van personeel is de beste manier om personeel te werven. Een doorverwijs beleid is eenvoudig op te zetten en als je je personeel regelmatig laat weten welke vacatures en beloningen er zijn blijven ze gemotiveerd door zoeken. Het is wel aan te raden om zo personeel te werven naast je huidige wervingsactiviteiten.
Photo by Petr Sevcovic on Unsplash