Afgelopen week heb ik 1 van mijn doelstellingen voor 2015 behaald.
Mijn doel was om te verhuizen van een studentenhuis naar een eigen woning.
Dat is me gelukt, sinds 1 februari ben ik verhuisd en dat bevalt me prima.
Net zoals het feit dat ik al na een maand mijn 1e doelstelling kan afvinken.
Voor nu genoeg over mezelf.
Laatst kreeg ik de vraag van een horeca-ondernemer of ze door moesten gaan met het versturen van de nieuwsbrief. Aangezien ze nu ook social media gebruiken leek het ze niet meer nodig om daarmee door te gaan.
Ja, natuurlijk moet je daar mee doorgaan!
De nieuwsbrief is namelijk een belangrijk onderdeel van je online marketing. Bovendien zijn er nog steeds veel mensen die geen social media gebruiken of die er niet actief mee zijn. Deze mensen zou je dan niet meer kunnen bereiken.
En dat is toch zonde.
Waarom is de nieuwsbrief zo belangrijk
Omdat de nieuwsbrief veel effectiever is dan social media. Het nadeel van social media is dat mensen veel informatie te verwerken krijgen. Het is daarom als restaurant lastig om op te vallen. Ook is de gemiddelde levensduur van een bericht vrij kort en dat is bij een nieuwsbrief niet zo.
Bij het versturen van de nieuwsbrief bepaald de gast zelf hoelang de nieuwsbrief in de inbox blijft staan. De gast heeft bij het lezen van een nieuwsbrief ook meer tijd op die te lezen. Hij wordt niet afgeleid door nieuwe berichten van concurrenten of advertenties.
Nog een voordeel is dat het versturen van een nieuwsbrief persoonlijker is. Je kunt namelijk de gast bij de voornaam aanspreken.
Zichtbaar bij de huidige gasten
De nieuwsbrief kun je versturen naar je huidige gastenkring. Je kunt ze zo op de hoogte houden van alle ontwikkelingen rondom jouw persoon en je restaurant.
In het vorige hoofdstuk hebben we gekeken wie nu jouw lezer is. Dit is belangrijk om te weten zodat je weet wat hem of haar interesseert en je je nieuwsbrief daarop kan inrichten.
Je ziet ook hier weer hoe belangrijk het is om een duidelijk beeld te hebben van de doelgroep. Elke keer komt dit weer terug.
Met de nieuwsbrief kun je er dus voor zorgen dat je als horecaondernemer in beeld blijft bij je huidige gasten. Je zorgt er ook voor dat ze terug blijven komen.
Via de mail kun je er ook voor zorgen dat je in beeld komt bij nieuwe mensen door te vragen of ze jouw Facebook pagina willen Liken.
Wanneer ze dit doen, dan zien hun vrienden op social media dat ook. Zo verhoog je je online zichtbaarheid.
Zorg er voor dat je social media iconen in de nieuwsbrief hebt staan zodat ze daar op kunnen klikken.
Hoe krijg je meer inschrijvingen voor de nieuwsbrief
Als een gast klaar is met eten en hij tevreden is, vraag dan of de gast geïnteresseerd is in wat je doet. Zo ja, vraag dan of hij de nieuwsbrief wilt lezen. Je kunt een kaartje geven waar de gast zijn persoonsgegevens kan opschrijven.
Of je kunt hem een iPad geven waar hij zich via de website kan inschrijven. Voorwaarde is dan wel dat je een inschrijfformulier op je website hebt staan.
Conclusies
- De nieuwsbrief is belangrijk om te versturen omdat je dan in het zicht blijft bij je huidige gasten.
- Als je een oudere doelgroep hebt is de kans aanwezig dat men geen social media heeft. Met de nieuwsbrief bereik je deze gasten vaak wel.
- De levensduur van een e-mail is langer dan een bericht op social media.
- Actief aan de gast vragen of hij geïnteresseerd is in het ontvangen van de nieuwsbrief. Hiermee creëer je een groter bereik.
Andere berichten in deze serie
- Hoe krijg je je restaurant vol met nieuwe en oude gasten
- Wat is het verschil tussen een offline en een online persoonlijk merk. Offline laat ik daarna voor wat het is. Vanaf hier gaan we verder met het geheim van een online merk.
- Hoe word je online onweerstaanbaar voor je gasten
- Wat moet je weten over je bezoekers
- Hoe blijf je zichtbaar bij je vaste gasten
- Wat elke horecaondernemer moet weten over Facebook
- Razendsnel contacten leggen met Twitter
- Van A tot Z nog eens in vogelvlucht.
Foto afbeelding: Angietorres via Flickr