Horecaondernemers moeten een balans zien te vinden in het verrassen van de gasten, het maximaliseren van de winst en het zo laag mogelijk houden van de kosten. Het berekenen van de foodcost percentage helpt je hierbij.
De foodcost is een belangrijk onderdeel in de totale kosten van een restaurant. Daarom is het een belangrijk cijfer, die steeds in de gaten gehouden moet worden.
Zeker in tijden waarin we nu zitten, met veel inflatie en economische zekerheid.
Daarom is het belangrijk om de foodcost percentage te kennen. Net zoals de bijbehorende formule’s.
Wanneer je dit artikel gelezen hebt dan weet je:
- Wat de betekenis is van Foodcost percentage
- Hoe je de Foodcost percentage kunt uitrekenen
- Hoe je de Foodcost percentage kunt gebruiken om de menu prijzen te berekenen.
Laten we van start gaan.
Wat is Foodcost percentage?
Het foodcost percentage geeft de verhoudingen weer tussen de kosten van de ingrediënten en de totale omzet die deze gerechten genereren.
Foodcost kun je op 2 manier berekenen. Door het berekenen van de totale kostprijs of de kostprijs per gerecht.
De totale foodcost verwijst naar het totale bedrag dat wordt besteedt aan de inkoop van ingrediënten over een bepaalde periode.
Bij kostprijs percentage per gerecht bereken je wat de ingredienten kosten. Vervolgens zet je die af tegen de verkoopprijs. Dan weet je wat de foodcost per gerecht is.
Laten we ze eens verder onder de loep nemen:
Foodcost percentage berekenen van de totale foodcost
Wanneer je aan de slag wil gaan met het berekenen van de totale foodcost dan is hier de formule:
(Inkoopwaarde van de omzet / Totale omzet) x 100
Laten we eens inzoomen op de formule
1. De Inkoopwaarde van de omzet is het totale bedrag dat je hebt uitgegeven aan ingrediënten over een bepaalde periode. Deze periode kan per week, per maand of kwartaal zijn.
De inkoopwaarde van de omzet kun je berekenen met deze formule:
Begin voorraad + inkopen – eindvoorraad.
Wanneer je dit voor de eerste keer gaat uitrekenen, dan moet je dus de voorraad tellen. Vervolgens uitrekenen wat die voorraad waard is. Om vervolgens de waarde van de inkopen er bij op te tellen. De laatste stap is om de waarde van de eindvoorraad er af te halen.
2. De Totale omzet is het totale bedrag dat je hebt verdiend in dezelfde periode.
3 .Deel inkoopwaarde van de omzet door de totale omzet
4. Vermenigvuldig antwoord van 3 x100. Dit is totale Foodcost Percentage
Hoe bereken je het kostprijs percentage per gerecht?
Het berekenen van het foodcost percentage per gerecht is nuttig om te begrijpen welke gerechten het meest winstgevend zijn. En welke mogelijk aanpassingen nodig hebben. Hier is de formule van hoe je het per gerecht berekent:
Foodcost Percentage per Gerecht = (Kosten van Ingrediënten / Verkoopprijs Gerecht) x 100
Stel dat je een pasta gerecht verkoopt voor €12 en de kosten van de ingrediënten voor dat gerecht zijn €3,50. Het foodcost percentage voor dit gerecht is dan ( €3,50 / € 12) x 100 = 29%. Dit betekent dat 29% van de verkoopprijs van dit gerecht wordt besteed aan ingrediënten.
Dit geeft je inzicht in welke gerechten mogelijk prijsaanpassingen nodig hebben. Of welke ingrediënten je kunt vervangen door kosteneffectieve alternatieven.
Waarom de kostprijs percentage belangrijk?
Een goed begrip van je foodcost percentage is de sleutel tot financieel succes in de horeca. Het stelt je in staat om:
- De prijzen van je menu-items nauwkeurig vast te stellen. Zodat ze zowel aantrekkelijk zijn voor klanten als winstgevend voor jou.
- Inzicht te krijgen in welke gerechten de hoogste winstmarges opleveren. Welke gerechten mogelijk aanpassingen nodig hebben. Menuengineering gebaseerd op de foodcost percentage geeft je inzicht om een goede menuprijsstrategie in te voeren.
- Kostenefficiëntie te bereiken door verspilling te minimaliseren en slimme inkoopbeslissingen te nemen.
Hoe kun je de Foodcost Percentage gebruiken om prijzen te bepalen?
Het is belangrijk om je Foodcost Percentage te vergelijken met horeca kengetallen. Dit om te bepalen of je gerechten juist geprijsd zijn.
Hoe gebruik je Foodcost Percentage om de menuprijzen te berekenen?
- Voor gerechten die boven de marktprijs liggen: Verhoog de menuprijzen. Overweeg andere leveranciers te zoeken voor goedkopere ingrediënten.
- Voor gerechten onder de marktprijs: Verhoog de menuprijzen geleidelijk . Let vervolgens op de reactie van je gasten.
- Voor gerechten binnen het marktbereik: Zoek naar nieuwe leveranciers. Overweeg prijsaanpassingen of herontwerp van je menu voor een potentiële omzetstijging.
Door je Foodcost Percentage te begrijpen en te gebruiken bij het bepalen van je menuprijzen, kun je een winstgevende menukaart samenstellen die zowel jou als je gasten tevreden stelt.
Werkt dit niet:
Overweeg dan om je menu opnieuw te designen. Verhoogd meestal 10% aan omzet
Andere optie: zelfde prijzen houden en de porties verkleinen.
Samenvattend
Photo by Priscilla Du Preez on Unsplash