Restaurant omzet verhogen: E-mail een voormalige gast

Als ondernemer moet je altijd opzoekExtra omzet maken: E-mail een voormalige gast gaan naar nieuwe manieren om extra omzet te genereren voor je restaurant.

Veel restaurants hebben de afgelopen 10 dagen meegedaan aan de restaurantweek, waar het grote publiek tegen een gereduceerde prijs publiek kennis heeft kunnen maken met diverse horecagelegenheden. Voor het publiek is het zeker een leuk initiatief maar uit mijn ervaringen blijkt dat jij als horecaondernemer er niet veel op verdient.

Een eenvoudiger manier om gasten naar je restaurant te krijgen is door te kijken in je huidige gastenbestand. Welke bezoekers zijn er actief en wie is de slapende bezoeker die al een tijdje niet meer te gast is geweest?

Zoek uit welke gasten al 60-90 dagen niet meer bij je zijn komen eten

Er zijn maar weinig horecaondernemers die bijhouden hoe vaak hun vaste gasten komen eten. Mijn advies: Ga dit bijhouden, zo kun je precies zien wie er al een lange tijd niet meer is geweest en wie er helemaal niet meer terugkomen. Je kunt dit eenvoudig bijhouden in een Excelsheet.

We gaan eerst even kijken waarom gasten niet meer naar je komen, er zijn een aantal redenen.

  1. Jouw restaurant is van de radar. De gasten zijn je “vergeten” en dat is niet zo gek want er zijn nog talloze andere horecagelegenheden die jouw gasten willen hebben.
  2. Gast heeft minder te besteden (bv door de crisis).
  3. Ze zijn verhuisd naar een andere stad.

Er zullen vast nog wel een hoop andere redenen te bedenken zijn. Het is maar even om je een beeld te geven.

Stuur deze gast(en) een mailtje, en schrijf dat je ze al een lange tijd niet meer gezien hebt en dat je een mooie aanbieding voor ze hebt (bv Een gratis fles wijn, of een korting op een 3- gangenmenu). Wanneer de gast langskomt geef dan extra aandacht zodat ze weer blijven terugkomen. Door deze gast terug te winnen krijg je een omzet binnen die je normaal niet meer zou terug krijgen.

Heb je nog geen contactgegevens van je gasten en wil je gaan starten met het verzamelen daarvan? Dit kun je eenvoudig doen door een kaartje zoals het voorbeeld hieronder.

Geen E-mailadres, probeer dan de sociale media

Heb je geen e-mailadres van je gasten? Probeer de gast dan op te sporen via Facebook, Twitter of LinkedIn. Laat je niet uit het veld slaan als je geen e-mailadres hebt, maar verzin andere manieren. Je moet vechten voor je gast. Als jij het niet doet dan gaat de concurrent er met je gast vandoor!

Succes

Succes met het opsporen van slapende relaties en laat het me hieronder in een reactie weten of het is gelukt.

Heb je nog vragen dan kun je me altijd mailen.

 

Groet,

Erik

Foto Simon Cunningham via Flickr

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren