Vier jij de Verjaardag van jouw Gasten?

Vier jij de Verjaardag van jouw GastenDe grote vraag die ik rond mijn verjaardag heb is: Bij welk restaurant zal ik deze dag gaan eten? En wie neem ik dan mee?

Meestal kies ik dan random een restaurant uit, of ik kies er een op aanraden van familie en vrienden.

Gek eigenlijk dat er nog geen restaurant is die mij rond mijn verjaardag een mail stuurt.

Met in die mail een mooie verjaardagsactie zodat ik niet lang hoef na te denken over mijn keuze. Dit is voor een restaurant toch een mooie gelegenheid om de relatie met een gast te versterken?

Het kost niet eens zoveel moeite en je krijgt er een leuk resultaat voor terug. Om maar niet ter spreken over de extra omzet die je maakt.

Ik heb een tijdje zitten brainstormen over de voordelen van het vieren van verjaardagen.

Het zijn 7 voordelen geworden:

#1. Verrassend

Ik ken nog geen restaurant die een mail stuurt wanneer je jarig bent. Hoe leuk is het dan om als gast wel een e-mail te ontvangen? Mensen vinden het leuk als je attent bent. Een persoonlijke benadering geeft iemand het gevoel  “ergens bij te horen”. Dat heeft weer een positief effect heeft op je imago.

#2. Blijvende herinnering voor de gast

Wanneer je de gast tijdens zijn verjaardag een top avond hebt bezorgd, dan zal dat niet vergeten worden. Meestal herinner je altijd wel wat voor activiteiten je gedaan hebt tijdens voorgaande verjaardagen.

#3. Mensen geven meer geld uit

Laten we eerlijk zijn. Wanneer je een actie begint is het financiële aspect ook belangrijk. Je wilt natuurlijk ook weten wat het voor jou oplevert. Mensen die jarig zijn, zijn tijdens die dag vrolijker dan normaal en geven dus meer geld uit. Ze zijn tenslotte maar één keer per jaar jarig en dat willen ze vieren ook. Dan drinken ze bijvoorbeeld vooraf een glaasje champagne. Of ze bestellen een duurdere gerecht van de kaart.

#4. Geleidelijke stroom van gasten

Als je eenmaal een database hebt opgebouwd van laten we zeggen 300 restaurant bezoekers, dan zijn er gemiddeld zo’n 25 gasten per maand jarig. Die komen helaas niet allemaal bij je eten, maar laten we laag inzetten. Als er 10% van die 25 gasten komen eten dan heb je 2 tot 3 gasten extra in de maand.

#5. Consument vertelt ervaringen door

Een tevreden consument vertelt zijn ervaringen door aan 3 personen. Dat gemiddelde ligt hoger wanneer een consument een goede ervaring heeft opgedaan. Helemaal tijdens zijn verjaardag.

#6. Verbetering van het imago

Als jij in het dorp of stad de enige bent die de verjaardagen van je gasten viert is dat natuurlijk goed voor het imago van je restaurant.

Mensen associëren je dan als het restaurant die de verjaardagen van gasten viert. Meer mensen komen dan naar jou toe. Nog een voordeel: meer mensen betekent een grotere e-mail database.

#7. Brengen meer mensen mee

Als je jarig bent dan ga je natuurlijk niet alleen uit eten. Vaak neem je dan je familie mee. Gemiddeld genomen neemt iemand die jarig is 3 andere personen mee. Dit zijn voor jou als ondernemer 3 kansen, en 3 e-mailadressen, om indruk te maken.

Wat vind jij van het idee om de verjaardagen van je gasten te vieren? Is dit een goede manier om nieuwe inkomsten te genereren? Laat hieronder een reactie achter. 

Afbeelding via  Adi Goldstein on Unsplash 

About Erik van Dullemen

Schrijft over wat er nodig is om een succesvol restaurant te starten en te runnen.