Hoe start je een restaurant 12: Een sfeervol interieur ontwikkelen

Hoe ontwikkel je een restaurant interieurIn het voorgaande artikel heb ik je geleerd hoe je de kostprijs van je menugerechten berekent. Deze week gaan we in op het ontwikkelen van een restaurant interieur.

Een belangrijke pijler onder het al dan niet slagen van je restaurant.  Een slecht doordacht restaurant interieur kan de beleving door de gast negatief beïnvloeden.

Volgens de horecatrends gaat de consument op zoek naar bijzondere restaurant- belevingen. Een goed doordacht restaurant interieur helpt je om je te onderscheiden van de concurrent.

Wat is een restaurant interieur?

Het restaurant interieur is simpel gezegd de binnenkant van het pand. Maar ik wil het hier in de ruimste zin van het woord definiëren, dus:  aankleding (look en feel), vloerplan, de akoestiek, keuze van het licht, faciliteiten (waaronder de toiletgroepen), de keuze van muziek en uitstraling van het personeel.

Om te bepalen welk interieur het beste past bij jouw restaurant moet je kijken naar twee factoren namelijk het restaurantconcept en de doelgroep.

Bij bijvoorbeeld een luxe restaurant met de ervaren particulier als doelgroep, past geen interieur met harde materialen en industriële uitstraling . Een gast die naar een luxe restaurant gaat, verwacht daarentegen comfort, gezelligheid, warmte en sfeer. Daar zijn bijvoorbeeld gestoffeerde fauteuils meer op hun plaats.

Voordat je gaat starten met het ontwerpen van een  interieur is het raadzaam om een aantal concurrenten of collega’s met eenzelfde restaurantconcept te bezoeken, om inspiratie op te doen.

Praat met hen ook over hoe het proces, van plan tot design en uitvoering verlopen is. Wie heeft het interieur ontworpen? Is dit uitbesteed? Of zelf ontworpen? En wat zijn de voor,- en nadelen hiervan.

Moodboard

De eerste stap in het ontwerpen van een restaurant interieur is het maken van een plan. Hoe wil je dat je gasten jouw restaurant beleven als ze bij de voordeur binnenkomen, als ze aan het eten zijn, of een drankje aan de bar drinken? Je kunt met je interieur inspelen op de gevoelens van de gasten.

Hoe wil je dat de gast zich voelt in jouw restaurant? Welke sensatie: ontspanning, energie of nostalgie, romantiek?

Vervolgens moet je ervoor zorgen dat het restaurant interieur de 5 zintuigen zien, horen, ruiken, proeven en aanraken gaat prikkelen om die sensatie bij de gast teweeg te brengen.

Om je ideeën visueel tot leven te kunnen wekken raad ik je aan om een moodboard te maken. Een moodboard vertaalt de gegevens die je in de voorgaande artikelen verzameld hebt in een visualisatie.

Het restaurant interieur bestaat uit 11 onderdelen. Laten we deze onderdelen eens nader bekijken. Aan het eind van elk onderdeel heb ik een link geplaatst naar een expert op dat gebied.

Want sommige onderdelen zijn een vak apart.

#1. Ontwikkel een vloerplan

De indeling van het restaurant interieur is belangrijk. Is een tafel makkelijk te bereiken voor zowel de gast als het personeel? Of staan ze te dicht op elkaar.

Om de beleving van een restaurant voor de gast en het personeel goed te laten verlopen, is het goed om na te denken over de indeling van het restaurant. Dit doe je door het maken van een vloerplan.

Het plan zorgt ervoor dat er nagedacht wordt over de routing in je restaurant en voorkomt ook dat er bij topdrukte chaos ontstaat.

Een vloerplan is  een plattegrond van boven af getekend. Deze plattegrond is inclusief meubilair, afmetingen van ruimten en (keuken)apparatuur. Je kunt een vloerplan maken van het eetgedeelte, toilet of keuken.

Het doel van het maken van een vloerplan: het in beeld brengen van hoe je op de meest effectieve manier gebruik maakt van een ruimte en daarbij voldoet aan de wensen en behoeften van de gast.

Specialist: de Horecafabriek

#2. Planning van het licht

In Griekenland worden de restaurants vaak verlicht met TL-balken. In die cultuur is het heel normaal om zoiets te doen. Hier zijn we het anders gewend.

Hier is het niet echt een uitnodigende plaats om je avond door te brengen. Je probeert met licht een bepaalde sfeer neer te zetten.

Je kunt met behulp van licht inspelen op het gevoel van de gast. Met bijvoorbeeld kaarslicht creëer je een sfeer van romantiek. Gedimd licht maakt je meer ontspannen en  roodlicht zorgt ervoor dat er sneller beslissingen genomen wordt.

Ook hier speelt het restaurantconcept en doelgroep weer een belangrijke rol. Fastfoodrestaurants zijn vaak helder verlicht omdat het proces van bestellen tot het verlaten van het restaurant sneller gaat.

Voor andere restaurantconcepten geldt het tegenovergestelde, wanneer je het licht vermindert zorg je ervoor dat de gast langer blijft zitten.

De kleuren van de muren en het daglicht dat je restaurant binnenkomt heeft een grote invloed op het licht dat je moet installeren. Gekleurde muren zien er verlicht anders uit. Onjuiste, niet-passende verlichting kan het interieur breken.

Je kunt het beste dimmers installeren omdat je zo kunt spelen met het licht. Bij ontbijt en lunch heb je meer licht nodig en bij het diner wil je meestal een intiemere sfeer.

Ook niet onbelangrijk: Een goed verlicht restaurant geeft de gast een gevoel van veiligheid en comfort.

Het doel: het restaurant, de gasten en het eten er zo aantrekkelijk mogelijk uit te laten zien en op een wijze die het restaurantconcept ondersteunt.

Ben je opzoek naar een specialist die je om advies kunt vragen kijk dan eens op de website van: Maretti Lighting

#3.Ook de Toiletten behoren tot je interieur

Het is  belangrijk dat je je restaurantdesign handhaaft in de toiletten.

Een mooi voorbeeld hiervan uit de praktijk is de MC Donalds. Je vind hier dezelfde stijl elementen in de toiletten als in het restaurant.

Bij een goede restaurantervaring hoort natuurlijk ook een schone wc.

Als ik bij een restaurant ga eten, dan werp ik vaak een blik op de toiletten. Een schoon toilet betekent dat de keuken ook vaak schoon is, omdat er op de hygiëne gelet wordt.

Een groot restaurant waar veel van de toiletten gebruik wordt gemaakt kan het beste gebruik maken van de flush-toilet. Deze toiletten houden zichzelf schoon.

Wanneer je een restaurantconcept hebt waar volwassen met kleine kinderen komen, vergeet dan niet om na te denken over een ruimte waar men luiers kan verschonen.

#4. Indekken van een tafel

De manier van indekken van een tafel dient ook in het restaurant interieur te passen. De keuze van het tafelmaterialen heeft ook invloed op de verwachtingspatroon van de gast en geeft een impressie van het eten dat geserveerd wordt.

Wanneer je bij een casual restaurant gaat eten, dan zijn de tafels vaak niet ingedekt en ook niet voorzien van een tafelkleed. Vaak staat er alleen een plant, peper,- en zoutmolen en een kaars. Daardoor is het verwachtingspatroon van de gast lager.

Een luxe restaurant is weer compleet het tegenovergestelde. De tafels zijn vaak voorzien van een tafelkleed met duurder bestek, glazen en servies. Door duurdere materialen te gebruiken wordt het verwachtingspatroon hoger.

Meer hierover in een volgend hoofdstuk.

#5. Opslag

Dit is niet een onderdeel waar je aan denkt bij het ontwikkelen van een restaurant interieur. Maar je moet niet vergeten dat er spullen moeten worden opgeborgen.

Denk hierbij aan bestek, servetten, een prullenbak en schoonmaakmiddelen enz.

Of bijvoorbeeld sterke drank, dat een vermogen kost en die op een bepaalde plaats bewaard moeten worden.

#6. Koelingen

Werk je veel met verse producten zoals bijvoorbeeld gebak? Dan heb je een koeling nodig waarin je het product kan presenteren en vers kunt houden.

Of heb je een assortiment waar je veel speciaal bieren op de tap aanbiedt? Dan heb je een grotere koeling nodig om je fusten voor te koelen en op temperatuur te houden.

Voor welke verse producten op je menukaart heb je een extra koeling nodig?

#7. Uitstraling van het personeel

Het voorkomen van het personeel is niet alleen de bedrijfskleding maar het gaat ook over het uiterlijk.

Het voorkomen van je personeel is ook weer afhankelijk van het restaurantconcept dat je hebt. Restaurants in het luxe segment stellen andere eisen dan in het fastfood segment.

In luxe restaurants draagt het personeel vaak een pak met een stropdas of strik draagt het personeel zwarte schoenen en sokken, zijn de heren netjes geschoren, dragen de vrouwen hun haren op een staart en zijn eventuele tattoos en piercings netjes weggewerkt of uitgedaan.

In casual restaurants is persoonlijke verzorging natuurlijk ook belangrijk maar draagt het personeel casual kleding. Dat wil zeggen een spijkerbroek met T-shirt of blouse en een sloof.

Vroeger was een piercing, tattoo en baard ondenkbaar in de horeca. Nu zie je vooral  bij de nieuwere restaurantconcepten een ommezwaai en wordt het toegestaan.

Twee uitersten waarbij kleding een belangrijke rol speelt. Kleding is een verlenging van je restaurantconcept en straalt een gevoel van verbondenheid, gelijkwaardigheid, herkenbaarheid en een bepaald vertrouwen uit.

Conclusie: Zorg ervoor dat het personeel qua uitstraling past bij het restaurantconcept en de doelgroep die je voor ogen hebt.

Specialist: horecakleding

#8. Hoe creëer je een goede Akoestiek

De doelgroep is belangrijk bij het bepalen van het geluidsniveau in je restaurant. Heb je een doelgroep die al op leeftijd is, dan verwachten ze een rustigere omgeving dan een gelegenheidseter met kinderen.

Wanneer je alleen maar harde materialen in je restaurant hebt , bijvoorbeeld houten stoelen en tafels in combinatie met een harde vloer en een hard hoog plafond, dan is de akoestiek vaak slecht.

En is je restaurant gehorig.

De gasten gaan dan steeds luider praten om zich verstaanbaar te maken.

Het gevolg: klachten over geluidsoverlast.

Doel akoestiek: Creëren van een ruimte waarin de gast zich vertrouwd voelt zodat hij kan praten zonder dat andere mensen hem horen.

Wil je in je restaurant toch werken met harde materialen of heb je een harde vloer of een hard hoog plafond, dan heb je akoestiek absorberende materialen nodig. Wat kun je doen bij geluidsoverlast om het geluid te dempen:

  • Gordijnen ophangen
  • Meubels aanpassen.
  • Vloerkleden neerleggen
  • Akoestische schilderijen ophangen
  • Akoestische tegels tegen het plafond of muur plaatsen
  • Zorgen voor meer afstand tussen de tafels.
  • Achtergrondmuziek aanzetten om  geluiden te maskeren

Specialist: Akoesta

#9. Restaurant menu design

Een waardevol tool in je restaurant is de menukaart.  Je presenteert hier niet alleen je menugerechten maar ook je culinaire visie en je restaurantmerk.

Niet de inhoud van de menukaart maar het gewicht, de afmetingen, het papier, presentatie, lettertype, foto’s en taalgebruik zijn een ondersteuning van je interieur.

#10. Wat voor muziekstijl kies je?

Ieder restaurantconcept straalt een bepaalde energie uit. Muziek draagt daar aan bij.

Een goede keuze van muziek zorgt ervoor dat de gast zich ontspannen en goed gehumeurd voelt. Draai muziek die de doelgroep (en niet jij) leuk vindt en die past bij de ambiance.

Muziek heeft invloed op het gedrag dat de gast en het personeel vertoont. Het kan zelfs bijdragen aan een hogere omzet. Het is dus zinvol om hiermee te experimenteren.

Enkele voorbeelden:

  • Een gast geeft 10% meer uit wanneer hij klassieke muziek hoort
  • Draai je rustige muziek, dan blijft de gast langer zitten.
  • Wil je de verkoop van wijn uit een bepaalde land stimuleren? Bijvoorbeeld Franse wijn, draai dan Franse muziek.
  • Draai je in de bar snelle muziek dan stijgen de verkopen omdat mensen dan sneller gaan drinken.
  • Het personeel wordt productiever wanneer je muziek draait en zijn aardiger tegen de gasten.

Je kunt gaan meten wat het effect van muziek op de besteding per gast heeft. Draai bijvoorbeeld bij de lunch snelle muziek want mensen nemen dan vaak minder de tijd.

Voor het diner hebben gasten vaak  meer de tijd. Draai dan rustigere muziek zodat je aan de omzet kan werken.

Houdt er rekening mee dat wanneer je muziek gaat draaien je een licentie van Buma Sena nodig hebt.

#11. Aroma’s

Je kunt met geur een belangrijke bijdrage leveren aan de beleving. Wie  houdt er nu niet van de geur van vers gebakken brood of vers gemalen koffie?

Met een openhaard creëer je bijvoorbeeld huiselijkheid (warmte van het vuur en geur van hout)

Geuren spelen een belangrijke rol bij emoties, herinneringen of gedrag en kunnen eetlust opwekkend zijn, mits goed toegepast.

Voor een restaurant met een open keuken is het makkelijk om geuren te verspreiden.

Heb je geen open keuken? Dan kun je er voor kiezen om een aroma diffuser te installeren zodat het toch naar lekker eten ruikt.

Een nog goedkopere manier is het gebruik van geurkaarsen.

Conclusie

De sensaties van alle zintuigen vormen de ambiance en tezamen bepalen ze de totaalbeleving die een gast heeft. Deze sensaties moeten je restaurant een persoonlijkheid geven, die past in het beoogde concept en die de beoogde doelgroep aanspreekt!  Zoals altijd vergt het ondernemerschap om die ambiance te creëren tegen aanvaardbare kosten.

Laat jij het interieur van je restaurant ontwerpen door een designer? of ga je er zelf mee aan de slag?

Het volgende artikel gaat over hoe je de juiste meubels voor je restaurant selecteert.

Afbeelding: Naim Benjelloun on Unsplash

About Erik van Dullemen

Schrijft over wat er nodig is om een succesvol restaurant te starten en te runnen.