4 geheimen van de Croyse Hoeve ontrafeld!

geheimen van de Croyse Hoeve ontrafeld!Een aantal maanden geleden las ik een artikel in de Misset Horeca. Het artikel ging over de Croyse Hoeve in Aarle Rixtel. Dit restaurant had geen last van de crisis maar bleef juist groeien.

Het restaurant wordt ook nog eens 7 dagen per week druk bezocht. Het interview in de Misset Horeca werd gehouden met eigenaar Jan Franken. Hij legde in het artikel een deel van de strategie bloot. De belangrijkste punten in het kort:

  • De Croyse Hoeve wordt gestuurd op basis van cijfers en niet zoals andere horecaondernemingen op emotie;
  • Gastvrijheid en cijfermatig inzicht in alle onderdelen van het bedrijf is een pijler onder het succes;
  • Croyse Hoeve verkoopt niet alleen eten en drinken maar een totale beleving.

Er wordt ingeleefd in de belevingswereld van de gast door op de stoel van de gast te gaan zitten en te bedenken wat wil de consument;

Volgens de Croyse Hoeve wil de consument:

  • Gasten komen graag in een zaak die goed georganiseerd is;
  • Gasten willen begroet worden bij binnenkomst;
  • Gasten willen een vriendelijke bediening;
  • Gasten willen op tijd eten.

De Croyse Hoeve doet aan prijsdifferentiatie.

Prijsdifferentiatie is het hanteren van verschillende verkoopprijzen voor hetzelfde product.

Naar eigen zeggen verkopen ze geen eten en drinken maar lege stoelen met totaal beleving.

Klinkt interessant om het restaurant te bezoeken en uit te zoeken wat andere restaurateurs van deze benadering kunnen leren.

Tijd voor onderzoek!.

Na het onderzoek heb ik mijn bevindingen hieronder beschreven als de vier geheimen van Croy.

Geheim 1 Aandacht voor de gast.

  • Begroet worden. Het klinkt als normaal maar vaak valt het me tijdens etentjes op dat er te weinig aandacht is voor de gast bij binnenkomst. Bij de Croyse hoeve kom je binnen bij de bar, en wordt je bij binnenkomst begroet, en naar je tafel gebracht.
  • Vriendelijke bediening. Gedurende de avond kwam de bediening vragen of alles naar wens. Wanneer er lege glazen op tafel stonden was werd gevraagd of je nog iets nieuws wilde hebben.
  • Op tijd eten en drinken. De Croyse Hoeve streeft er naar om de gasten binnen 10 minuten een drankje te serveren. Gebeurd dit niet dan krijgt de gast het drankje gratis.
  • Per kwartier. Gasten worden gevraagd per kwartier te komen. Per blok ongeveer zo’n 20 mensen. Zo kunnen ze optimale aandacht aan de gast schenken. Een ander voordeel is dat de keuken de bonnen gespreid krijgt in plaats van tegelijk.

Geheim 2 Locatie

Het restaurant is gevestigd in een mooie omgeving buiten het dorp Aarle Rixtel. 4 geheimen van de Croyse Hoeve ontrafeld!Omgeving Ch

  • Er wordt samengewerkt met andere bedrijven om producten te maken. Zo wordt er samengewerkt met een zorgboerderij, die de koeien  onderhouden. Het vlees van deze koeien wordt gebruikt voor het maken van de Croyhamburger.
  • Croybier; Vroeger werd er in de streek Croy altijd bier gebrouwen. Helaas zijn ze er ooit mee gestopt. De Croyse hoeve heeft dit weer opgepakt en sinds een aantal jaar is er weer Croybier. De hop van het bier wordt gekweekt in de hopplantage die tegenover het restaurant staat.Het bier is te verkrijgen in de winkel en het bier wordt geschonken in het restaurant.
  • Croykaas, samen met een ondernemer wordt er Croykaas gemaakt, dat bestaat uit Croybier.

    De smaak van Croy

    Het tafelmagazine van de Croy

  • Winkel; Alle producten die in samenwerking met de ondernemers uit de omgeving worden gemaakt worden verkocht in deze streekwinkel.
  • Tafel magazine van Croy. Een blad dat een keer in het kwartaal uit komt. Hierin staat het laatste nieuws rondom Croy in. Daarnaast komen er gasten aan het woord en staat er een agenda in met wat er in de regio te doen is. Ook staat er een interview met een medewerker in, die beschrijft wat voor haar het Croy-gevoel is.

Cross selling

Zoals je leest is het restaurant niet alleen afhankelijk van inkomsten uit het restaurant (eten/drinken). Het heeft het ook inkomsten uit andere bronnen. Wanneer deze andere bronnen voor een meerwaarde zorgen op de hoofdinkomen (=eten en drinken) kunnen we spreken van cross selling.

Geheim 3 Prijsdifferentiatie

De menukaart werkt als volgt: de gasten krijgen een 3-gangen menu voorgeschoteld vanaf € 15,95. Dat is de prijs die de gasten betalen van dinsdag t/m donderdag. Vrijdag, zaterdag en zondag betaal je voor hetzelfde menu € 19,95. Op de maandag heb je een drie gangen menu vanaf € 12,95. Wanneer ze van te voren weten dat het rustig wordt dan wordt de prijs zelfs verlaagd naar € 9,95.

Door deze prijsstrategie kan de Croyse Hoeve vrijwel elke dag rekenen op een grote hoeveelheid bezoekers. Zelfs op de maandagavond. De avonden waarop het bij de meeste restaurants doorgaans rustig is.

Waarom zijn er zo weinig restaurants die gebruik maken van prijsstrategieën?

Geheim 4 Marktonderzoek

Eerder in het artikel vertelde ik je dat de ondernemer op de stoel van de gast is gaan zitten. Dit heeft hij gedaan door het toepassen van marktonderzoek. Door het mogelijk maken van het online reserveren krijgt de Croyse Hoeve e-mailadressen van gasten. De database die ze nu ter beschikking hebben telt nu ongeveer 12.000 e-mailadressen. Gasten kunnen meedoen aan een enquête in ruil voor 2 gratis drankjes.  Dit is een succes gebleken gezien de 3200 reacties op de enquête.

Dankzij marktonderzoek weten ze bij de Croyse Hoeve dat 31% van de gasten vaker dan 10 keer per jaar komt eten.

Nu even in het kort,

Leerpunten op een rij;

  • Aandacht voor de gast.
  • Locatie
  • Prijsdifferentiatie
  • Op de stoel van de gast/bezoeker gaan zitten.
  • Betrek de omgeving bij het verhaal.

 

Ik ben zeer benieuwd wat je van mijn artikel vind.

Laat hieronder een reactie achter!

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren