Afhalen en bezorgen – Hoe doe je dat als restaurant? 25 simpele tips

Afhalen en bezorgen Hoe doe je dat voor een restaurant 25 simpele tips

Afhalen en bezorgen is de nieuwe realiteit voor de meeste horeca-ondernemers. In ieder geval tot 1 juni.

Daarom bestel ik af en toe eten om de ondernemer te helpen.

Afgelopen zaterdag kreeg ik een mail van Social Deal. Een populair en bekend restaurant hier in Eindhoven had een mooie aanbieding voor een 3 gangen menu. Vlug kocht ik een voucher voor 2 personen. De dag erna bestelden we via de website een 3 gangen menu en vooruit ook een broodplank en een fles wijn. We moesten de bestelling die dag om 18:00 afhalen.

Eenmaal aangekomen bij het restaurant, kwam ik in een rij te staan waarbij je natuurlijk 1,5 meter afstand diende te houden. Ook mocht er maar 1 persoon tegelijk naar binnen. Bij binnenkomst moest je je handen desinfecteren en in het halletje waar ik binnenkwam hadden ze een balie gebouwd met natuurlijk een plastic plaat ter bescherming van de werknemer. Daar kon ik mijn maaltijd ophalen.

Weer thuis aangekomen was ik nieuwsgierig wat ik in de zak met eten zou aantreffen. Ik vond een brief van de eigenaar, met een persoonlijke boodschap. De bereidingswijze van de gerechten kon ik vinden op de website. Daar stond ook uitgelegd hoe ik de gerechten kon verwarmen in de magnetron, pan of oven. Ook stond erbij hoe het gerecht opgemaakt diende te worden.

De voorgerechten en bijbehorende garnituren waren keurig gevacumeerd ingepakt. De andere gerechten zaten netjes in bakken.

Deze ervaring bracht me op het idee om een artikel te schrijven over afhalen en bezorgen. De meeste horecaondernemers hebben deze tak van sport snel moeten opzetten en dat is lastig als je dat nog nooit gedaan hebt. Er moet dezelfde kwaliteit eten en gastvrijheid geleverd worden als in een restaurant.

Vlug struinde ik nog het internet af voor meer tips over dit onderwerp. Een paar hiervan staan ook in het verhaal hierboven.

Tips afhalen en bezorgen

  1. Zoek uit of afhalen en bezorgen de moeite waard is. Zet eerst op papier wat de voor- en nadelen zijn.
  2. Reken uit welke investeringen er gedaan moeten worden om van start te gaan. Vervolgens moet je een schatting maken van hoeveel je denkt te gaan verkopen. Is het mogelijk om alle vaste kosten te dekken?
  3. Hoe zorg je ervoor dat het personeel in een veilige omgeving kan blijven werken? Wellicht moet je de keuken afzetten met rood wit lint, zodat iedereen een werkplek heeft. Zorg voor voldoende desinfectie middelen en eventueel mondkapjes en handschoenen.
  4. Motiveer je bedienend personeel om te gaan bezorgen. Zo kun je ze toch aan het werk houden.
  5. Hoe zorg je ervoor dat de gasten hun bestelling veilig kan komen afhalen en hoe communiceer je dit?
    Voor afhalen: 1,5 meter afstand houden in de rij, communiceer hoeveel personen tegelijk naar binnen mogen en zorg dat mensen bij de deur hun handen kunnen desinfecteren.
    Voor bezorgen: de bezorger zet het eten voor de deur, belt aan en zet een stap naar achteren zodat de gast het eten kan pakken.
  6. Zijn de menugerechten geschikt voor afhalen en bezorgen? Zo ja, kijk vooral naar winnaars (hardlopers) op de kaart. Dat zijn populaire gerechten met een goede brutowinstmarge. Deze zijn interessant voor afhalen en bezorgen. Indien nee, dan is het beter om nieuwe gerechten te bedenken.
  7. Hoe zorg je ervoor dat de gerechten er na transport, verwarming in de magnetron, oven of pan nog goed uit zien?
  8. Zorg ervoor dat de gerechten die je op de kaart zet makkelijk klaar te maken zijn en een korte bereidingstijd hebben.
  9. Koop de ingrediënten eens bij de lokale ondernemers. Zij zitten, net als jij, zonder inkomsten. Hieruit kunnen mooie samenwerkingen voor de toekomst ontstaan.
  10. Denk na over de prijzen die je gaat hanteren. Communiceer waarom je deze prijzen gekozen hebt. Bereken de kostprijs van de gerechten en zorg voor een goede brutowinstmarge. Je moet in deze tijd blijven denken aan de winstgevendheid van jouw restaurant.
  11. Besteed aandacht aan de presentatie van de gerechten. Hoe zien de gerechten eruit als iemand het eten uitpakt? Doel is om de kwaliteit te blijven leveren die mensen van je gewend zijn.
  12. Zorg voor verpakkingsmaterialen, die geschikt zijn voor afhalen en bezorgen. Lever ook servetten mee.
  13. Wanneer je sauzen meegeeft, geef dan iets meer. In de magnetron, pan of oven kan er snel een deel verloren gaan.
  14. Pas je website aan en vermeld de nieuwe afhaal- en bezorggerechten. Maak ook een pagina voor bereidingswijze van de gerechten.
  15. Verdiep je in bestelsystemen. Gasten kunnen zo in een paar klikken bij jou op de website eten bestellen. Horecawebservice schreef over dit onderwerp een artikel.
  16. Bied ook extra producten aan die mensen kunnen bestellen. Denk bijvoorbeeld aan alcoholische dranken.
  17. Voeg een persoonlijke brief aan de bestelling toe en laat weten hoe ze contact met je kunnen opnemen als ze niet tevreden zijn of andere vragen hebben.
  18. Bel of mail mensen de dag na de bestelling. Het is belangrijk om contact te houden met je gastenkring en je wilt weten wat ze van het eten vonden.
  19. Hoe borg je de kwaliteit van de bestelling? Daarmee bedoel ik, hoe zorg je ervoor dat de juiste bestelling bij de juiste persoon komt op het afgesproken tijdstip? Het laatste wat je wilt hebben zijn klachten en slechte reviews.
  20. Voeg een afhaal en bezorg menu toe aan de bestelling. Laat ook aan Google weten dat je aan afhalen en bezorgen doet! Dat kun je doen via Google Mijn Bedrijf. Meer informatie vind je hier!
  21. Altijd meer leveren dan je belooft.
  22. Zet social media en de nieuwsbrief in om contact te houden met de gasten. De mensen moeten hier alle informatie kunnen vinden zodat ze eenvoudig een bestelling kunnen plaatsen.
  23. Maak gebruik van Social Deal en/of Thuisbezorgd. Deze bedrijven hebben een goede naamsbekendheid en een groot bereik.
  24. Zorg dat de mensen contactloos kunnen betalen.
  25. Zorg voor een klein bedankje voor het bestellen.
  26. Documenteer alle afhaal- / bezorgstappen. Wellicht kun je afhalen en bezorgen blijven doen nadat COVID-19 voorbij is. Door alles te documenteren kun je de processen verbeteren.

 

Bedankt voor het lezen van dit artikel! Welk van bovenstaande tips wil jij gaan realiseren? Laat in het commentaar gedeelte een reactie achter!

Photo by Erik Mclean on Unsplash

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren