Wat je moet weten over je bezoekers

Dit is het actieve onderdeel van de website.Wat moet je weten over je bezoekers
En misschien ook wel het belangrijkste. Hiermee trek je je bezoekers naar je website toe. Om jou lokaal bekend te maken is het nodig om een verhaal te creëren waarmee de gast zich kan identificeren.

Verhalen vertellen brengt het restaurant tot leven; Gasten vinden het interessant om van jou te leren, ze zien jou als de expert in je vakgebied.

Daarnaast is het een goede manier om je restaurant te presenteren aan de buitenwereld en aan Google. Websites die regelmatig veranderen scoren vaak hoger in de zoekresultaten.

En als je regelmatig nieuwtjes plaatst ziet de gast ook dat je een actieve ondernemer bent die continue nieuwe ideeën bedenkt om de gasten te verrassen.

Wie zijn je lezers

Voordat we gaan kijken waarover we gaan schrijven is het van belang dat we goed in kaart hebben voor wie we gaan schrijven. Heb jij goed in beeld wie er bij je komt eten? En waarom?

Dit is belangrijk omdat je moet weten naar welke informatie ze opzoek zijn zodat jij deze op je blog kan plaatsen. En in een later stadium op social media.

  • Wie is je doelgroep?
  • Waar is je doelgroep naar opzoek?
  • Waar bevind jouw doelgroep zich online? Dit is ook belangrijk om in een later stadium te bepalen of je wel of niet social media moet gaan gebruiken en zo ja, welk kanaal.
  • Wat vindt je doelgroep van jouw restaurant? Dit kun je persoonlijk aan je vaste restaurant bezoekers vragen. Organiseer bijvoorbeeld eens een avond waar je je gasten uitnodigt en met ze over deze onderwerpen praat.
  • Welke interesses delen ze met jou? Zijn ze bijvoorbeeld net zo gepassioneerd over eten als jij?
  • Neem ook eens een kijkje bij wellicht kun je bij hun inspiratie opdoen.
  • Hoe presenteren de concurrenten zich online? Altijd handig om te weten wat de online ontwikkelingen van je concurrenten zijn.
Waarover kun je schrijven

Er is nu in kaart gebracht voor WIE geschreven gaat worden. Nu kunnen we gaan nadenken WAT we gaan schrijven.

Hieronder een aantal tips ter inspiratie

  • Over thema avonden die je gaat organiseren, bijvoorbeeld een Whiskey diner zoals restaurant Niven deze heeft georganiseerd in Whiskeymaand oktober.
  • Uitleggen wie jij bent, waarom koken jouw passie is en wat je wilt bereiken;
  • Nieuws, bijvoorbeeld de Michelinster die je onlangs behaald hebt;
  • Je kunt recepturen delen;
  • Bezoekers kooktechnieken uitleggen;
  • Je kunt je kennis over wijnen delen;
  • De nieuwe kok, gastheer of stagiaire presenteren;
  • Wat niet eigenlijk….?

Je merkt zelf aan de reacties van je gasten wat ze wel of niet leuk vinden.

Praktijkvoorbeeld: Herman den Blijker

Ik heb in het artikel veel besproken en om je een goed beeld te geven is het beter om een voorbeeld uit de praktijk te pakken. Neem bijvoorbeeld Herman den Blijker.

Wanneer je op zijn website bent zie je dat deze persoonlijk is en dat je snel kunt doorklikken naar de website van zijn restaurant. Voor Herman is het belangrijk dat hij een persoonlijke site heeft omdat de mensen waarschijnlijk op zijn naam zoeken en niet zo snel op die van zijn restaurant.

Je ziet wanneer je op de website van Herman’s restaurant Las Palmas bent dat hij een blog (kopje nieuws) heeft waar hij regelmatig nieuwe artikelen deelt. Zo geeft hij de lezers kooktips, doet hij verslag van thema avonden, van zijn reizen, en deelt hij bijzondere acties.

Je ziet hoewel de site van zijn restaurant is, dat je niet om de persoon Herman heen komt. Hij staat meer op de voorgrond dan zijn restaurant.

Door met je gezicht op de homepagina van je website te staan kweek je vertrouwen omdat de bezoekers dan zien wie je bent. Je creëert zo een band tussen de lezer en jij als horecaondernemer.

Sta jij met je gezicht op de homepagina van je website??

Andere berichten in deze serie
  1. Hoe krijg je je restaurant vol met nieuwe en oude gasten
  2. Wat is het verschil tussen een offline en een online persoonlijk merk. Offline laat ik daarna voor wat het is. Vanaf hier gaan we verder met het geheim van een online merk.
  3. Hoe word je online onweerstaanbaar voor je gasten
  4. Wat moet je weten over je bezoekers
  5. Hoe blijf je zichtbaar bij je vaste gasten
  6. Wat elke horecaondernemer moet weten over Facebook
  7. Razendsnel contacten leggen met Twitter
  8. Van A tot Z nog eens in vogelvlucht.

 

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren