Wat iedere horecaondernemer moet weten over Facebook

We zijn nu op het punt om je online aanwezigheidWat iedere horecaondernemer moet weten over Facebook uit te breiden naar de social media kanalen. Je hebt een goed beeld van je doelgroep dus je weet nu welk social media kanaal je moet inzetten om je doelgroep te bereiken.

De kans is groot dat Facebook hier tussen zit. Facebook is het grootste sociale netwerk met meer dan een miljard gebruikers.

De kans is dan ook groot dat jouw vaste gasten ook actief op Facebook zijn.

Wat is Facebook

Je kunt er als persoon een profiel aanmaken en voor je restaurant kun je een Facebook bedrijfspagina aanmaken. Je zou Facebook kunnen zien als een verlenging van je website. Je kunt er namelijk alle elementen die op je website staan, zoals online reserveren of het bekijken van je menukaart ook op Facebook doen.

Je kunt er daarnaast ook al je artikelen, foto’s en video’s delen met je volgers.

Facebookpagina voor je restaurant

Ik las laatst in een boek, Jab Jab Jab Right Hook: How to tell your story in a noisy social world van Gary Vaynerchuk, dat in de U.S.A, 1 op de 5 webpagina weergaven op Facebook is. Om maar even aan te geven hoe populair dit kanaal is.

Facebook wordt daarnaast steeds vaker gebruikt als zoekmachine om informatie over bedrijven en personen te vinden.

Dan is het eigenlijk een must om hierop aanwezig te zijn.

Bovendien is het een interessant medium om je restaurant onder aandacht te brengen bij nieuwe mensen. Wanneer je vaste gast jouw pagina Liked dan komt het automatisch op de tijdlijn van je vaste gast en zien hun vrienden dat ze jouw pagina leuk vinden.

Als je een Facebookbedrijfspagina hebt, zorg er dan voor jij als horeca-ondernemer centraal staat op de Facebook achtergrond foto en pasfoto net zoals bij het voorbeeld van Niven Kunz hieronder. Het lijkt net of je op zijn persoonlijke profiel zit te kijken, terwijl dit toch de Facebookpagina van zijn restaurant is.

Voorbeeld online merk Facebook

Doel van Facebook

Voordat je berichten gaat plaatsen is het zinvol om na te denken wat het doel van Facebook is.

Mogelijke doelen kunnen zijn:

  • Vergroten van je bekendheid. Dan kan jou doel zijn: het verzamelen van meer Likes;
  • Wil je in gesprek gaan met je doelgroep?
  • Wil je meer bezoekers naar je website krijgen?
  • Wil je een online relatie opbouwen met je gasten?
Hoe kan je meer Likes krijgen

Stel dat je je doel is het verkrijgen van meer Likes dan kun je dat op de volgende 5 manieren doen:

  • Vraag aan de gast of hij geïnteresseerd is in het bedrijf en zo ja, of hij je Facebookpagina wilt Liken. Zorg dan wel voor een tablet of laptop zodat hij de pagina meteen kan Liken.
  • Deel je verhalen op Facebook, zet de artikelen die je op de website zet meteen op Facebook.
  • Zorg voor een FB-plugin op je website. Deze plugin zorgt ervoor dat mensen je Facebookpagina kunnen Liken vanaf je website. Daarnaast kunnen ze ook zien wie van hun vrienden jouw pagina al leuk vinden.
  • Zeg in je nieuwsbrief dat je actief bent op Facebook. Zet er vervolgens een link bij.
  • Reageer snel op commentaren van je doelgroep. Zo laat je zien dat je er actief met social media bezig bent.
Aan de slag

Oké, ik denk dat we de basis van Facebook besproken hebben. Belangrijkste nu is om snel aan de slag te gaan om je online zichtbaarheid te vergroten.

Andere berichten in deze serie
  1. Hoe krijg je je restaurant vol met nieuwe en oude gasten
  2. Wat is het verschil tussen een offline en een online persoonlijk merk. Offline laat ik daarna voor wat het is. Vanaf hier gaan we verder met het geheim van een online merk.
  3. Hoe word je online onweerstaanbaar voor je gasten
  4. Wat moet je weten over je bezoekers
  5. Hoe blijf je zichtbaar bij je vaste gasten
  6. Wat elke horecaondernemer moet weten over Facebook
  7. Razendsnel contacten leggen met Twitter
  8. Van A tot Z nog eens in vogelvlucht.

Foto afbeelding: Lesroches via Flickr

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren