Wat betekent AirDnD voor de horeca?

Wat betekent AirDnD voor de horeca

Een aantal weken geleden schreef ik een artikel over de horecatrends van 2016.

Een nieuwe trend die je in 2016 vaker tegen gaat komen is deze:

Er is een stijging te zien in het aantal huiskamerrestaurants (particulier aanbod).

Afgelopen week vond ik een leuk concept dat is ingesprongen op deze trend, namelijk AirDnD.

De horeca stond gelijk op z’n kop, want het zou oneerlijke concurrentie zijn.

Laten we eens kijken wat AirDnD is en daarna beoordelen of het concept daadwerkelijk concurreert.

Wat is AirDnD?

AirDnD  is een variant op AirBedandBreakfast, ook wel bekend als AirBnb.

AirBnb is zoals je wellicht weet, een online platform waar mensen hun huis verhuren aan toeristen.

AirDnD, staat voor Air Drinks ’n Dine. Gepassioneerde hobbykoks bieden  online een avondje uit aan bij hun thuis. De hobbykok speelt thuis dus voor restaurantje.

Is dit nu een concurrentie? Laten we het eens nader bekijken:

Voor toeristen is AirDnD een leuke activiteit. Door bij mensen thuis te komen leren de toeristen sneller onze (eet)cultuur kennen. De gemeente Amsterdam bijvoorbeeld promoot dit ook.

Voordeel 1: Toerist heeft een leuke ervaring en komt wellicht vaker terug naar Nederland.

Voordeel 2: Toerist is enthousiast geraakt door onze eetcultuur waardoor hij vaker een restaurant bezoekt.

Nadeel: Het lijkt me dat je hier als ondernemer weldegelijk omzet misloopt omdat  de toerist bij een AirDnD gaat eten in plaats van bij een restaurant.

Het zijn niet alleen toeristen die van AirDnD gebruik kunnen maken, maar ook bijvoorbeeld wijkbewoners. Het sociale aspect telt hier ook mee, het is leuk om eens bij je buurman te gaan eten en andere mensen uit de wijk te leren kennen. Leuk ook voor bijvoorbeeld  alleenstaande ouderen.

Het eten is goedkoper dan in het restaurant omdat de hobbykok alleen een vergoeding voor het eten vraagt en niet voor de geleverde arbeid.

Nadeel: Consument kan ergens anders goedkoper eten.

Er zijn hobbykoks die koken met een menukaart uit een toprestaurant. Mensen kunnen op een laagdrempelig manier kennismaken met het sterreneten zonder dat daar meteen flink voor betaald moet worden. Als het bevalt, gaan de mensen sfeer proeven bij een echte sterrenzaak.

Voordeel: Laagdrempelig kennismaken met een onbekend restaurant concept.

Je kunt mensen in aanraking laten komen met andere eetculturen. De Surinaamse buurvrouw kan je bijvoorbeeld kennis laten maken met haar cultuur en je enthousiasmeren.

Voordeel: Consument komt in aanraking met een andere keuken die hij misschien anders niet zo snel zou gaan ontdekken. De kans is groter dat hij in de toekomst voor een restaurant kiest met zo`n zelfde keuken.

Een AirDnd is meestal 1 tot 3 dagen per week open.

Voordeel: Geen echte concurrentie.

Het AirDnD-concept is makkelijk te kopiëren voor jou als restauranteigenaar. Ik ken een klein luxe restaurant die dit concept al eens heeft toegepast.

Voordeel: Ik weet uit eigen ervaring dat mensen dit een succes vonden.

Nadeel: De drempel is voor een consument groter om bij een restaurant te gaan eten dan bij bijvoorbeeld de buurman en je kunt nooit concurreren tegen een vrijetijdskok, die geen arbeidskosten in rekening brengt

Ik vond  hier in Eindhoven een AirDnD die wel 5 dagen per week open is. Nadeel: Dit kun je dan wel zien als een serieuze concurrent. Zeker als het eten ook niveau heeft.

Een Hobbykok hoeft geen rekening te houden met de HACCP-regels. In die zin is er zeker sprake van oneerlijke concurrentie.

Nadeel: Niet alle hobbykoks hebben kennis van hoe om te gaan met voedsel.

Gasten zouden zomaar iets op kunnen lopen.

Oordeel zelf, is AirDnD een concurrent of toevoeging voor de horeca?

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren