Uitgelicht: Eataly verovert de wereld

Sinds een aantal jaren is Eataly, een high-end foodmarket, bezig de wereld te veroveren. Doel van het bedrijf is om de wereld kennis te laten maken met het beste eten en drinken uit Italië. Ik zet het bedrijf in de spotlights omdat het een krachtig online aanwezigheid heeft waar veel horecaondernemers inspiratie kunnen opdoen voor hun eigen social media kanalen. Het leek me daarom interessant om de online aanwezigheid van Eataly eens onder de loep te nemen.

Het Ontstaan van Eataly

De Italiaanse ondernemer Oscar Farinetti is het brein achter Eataly. Hij bedacht in 2002 het concept om high-end producten met een winkelketen inclusief restaurants en een pizzeria op te starten. Inmiddels is het een bedrijf dat wereldwijd actief is, met ongeveer 27 vestigingen. Het bedrijf heeft ook een webwinkel waar ze eten, drinken, bakery en retail producten verkopen. Deze producten kun je ook in de warenhuizen en restaurants kopen want Eataly wil dat de consumenten thuis beter gaan koken.

Oscar Farinetti wil ook Nederland graag laten kennis maken met zijn bedrijf. Helaas heeft hij tot op heden nog geen geschikte partner gevonden om mee te gaan samenwerken.

De kracht van het verhaal

Het eerste waar ik naar kijk als ik een website van een horeca-onderneming bezoek is of er een blog bij zit. Mensen kopen geen producten of diensten maar het verhaal wat er omheen verteld wordt. En gelukkig Eataly heeft een blog. Er is een hoop informatie te vinden en ze hebben ook leuke onderwerpen. Zo bloggen ze over:

  • hun producten, food en non-food
  • interviews met medewerkers en hun specialisatie
  • recepten
  • evenementen
  • elke maand een Italiaanse regio in de spotlights.

Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je fans regelmatig terugkeren op je website en ook dat je in beeld blijft bij je doelgroep. Eataly werkt daarom met een nieuwsbrief, die ze eenmaal per week versturen.

Social Media

Het valt me op dat Eataly een grote doelgroep heeft. Dit is af te leiden uit het grote aantal Social media kanalen. De meeste volgers zijn natuurlijk actief op Facebook en Twitter. Maar de jongere generatie, 15 jaar tot 35, zit op Instagram. Vrouwen zijn het actiefst op Pinterest. 68% van de gebruikers daar is vrouw en de helft daarvan is moeder. De moeders behoren natuurlijk tot de doelgroep omdat Eataly het thuiskoken wil stimuleren. Fotografen, grafische ontwerpers, muzikanten zijn vaak te vinden op  Tumblr.

Eataly is actief op alle social media kanalen. Vrijwel dagelijks wordt er gepost en ze besteden dan ook veel aandacht aan het visuele gedeelte (foto’s en video’s) van de content. Dit heeft ervoor gezorgd dat ze een grote schare fans hebben die het bedrijf actief volgen.

Conclusie

Eataly vindt online aanwezigheid erg belangrijk voor hun succes, gezien de energie die ze steken in het actieve gebruik van de social media kanalen. Gezien het aantal volgers op Facebook, alleen Facebook Italië heeft er al 108.186 volgers en Twitter 39,4 duizend zijn ze al hard op weg om wereldwijd online zichtbaar te worden. Het is ook fantastisch om te zien dat het bedrijf de wereld een nieuwe en verantwoorde manier van eten wil aanleren. Ik hoop het bedrijf snel in Nederland te zien. Het is een goede aanwinst voor de Nederlandse horeca.

Vond je dit een waardevol artikel? Deel het dan met je netwerk door het bericht te liken, delen of te tweeten.
About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren