Restaurant Promoten: Plan een wijnproeverij

Restaurant promoten: Plan een wijnproeverij

De eerste maanden van het nieuwe jaar zijn meestal het rustigste voor de horecabranche.

In januari  weten de gasten jouw restaurant nog te vinden. Maar februari is meestal een maand waarin er vrij weinig te doen is.

De drukte begint meestal zo rond maart/april. Toch wil je er als ondernemer voor zorgen dat er mensen in de zaak blijven komen.

Je zult dus iets moeten organiseren waar mensen op af komen, zoals een wijnproeverij. Een wijnproeverij is populair omdat mensen van goede wijn en goed eten houden. Bovendien vinden de vaste gasten het leuk als je iets organiseert.

Wat is een een wijnproeverij?

Een wijnproeverij is een bijeenkomst die in jouw restaurant gehouden wordt. De mensen krijgen diverse soorten wijn te proeven. Deze wijnen worden beoordeeld op geur, kleur en smaak.

De wijnproeverij wordt meestal gegeven door een wijnsommelier. Een wijnsommelier is een expert op het gebied van wijn.

Deze sommelier leert mensen het een en ander over wijn. Hoe wordt een wijn gemaakt? Waar let je bijvoorbeeld op bij het kopen van wijn voor thuisgebruik?

En ook niet onbelangrijk welk soort eten kan ik bij een bepaalde wijn serveren.

Laten we eens kijken waaraan je moet denken bij het organiseren van een wijnproeverij.

#1. Bepaal een thema

Wanneer je een thema kiest is het eenvoudiger om er wijnen bij te selecteren. Een thema kan bijvoorbeeld Italië zijn. Je koopt dan voor de proeverij Italiaanse wijnen. Eventueel met Italiaanse hapjes. Je kunt er ook voor kiezen om er een compleet 3- gangenmenu bij te serveren.

#2. Huur een Sommelier in

Heb je geen sommelier in dienst? Geen probleem!

Schakel hier de hulp van jouw wijnleverancier in. De leverancier heeft er ook baat bij wanneer de wijnproeverij succesvol verloopt. Wellicht hebben ze iemand in dienst die deze proeverij kan leiden.

Indien dit niet het geval is, kun je altijd een wijnsommelier inhuren. De wijnsommelier kan je helpen bij het inkopen van de wijnen en het bedenken van passende gerechten.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Horecatweepuntnul en ik zend je de complete handleiding voor het optimaliseren van je menukaart toe.

#3. Kies je wijnen

Kies in samenspraak met de sommelier wijnen die je de mensen wilt laten proeven. Meestal heb je zo’n 6 wijnen nodig, 3 witte en 3 rode.

Tips:

  • Selecteer een wijn en kijk of je daar meerder jaargangen van kunt krijgen. Het is leuk om de mensen te laten ervaren dat er verschil kan zijn tussen de verschillende wijnoogsten.
  • Laat mensen blind proeven. Schenk de wijnen uit in een decanteerder zodat de mensen niet weten wat voor wijn ze proeven.
  • Wanneer je wijnen uitkiest, kies dan wijnen uit die in dezelfde prijsklasse zitten.

#4. Kies de gerechten die passen bij de wijnen

Je hebt een thema en de wijnen bepaald. Nu moet je besluiten of je eten wilt serveren en zo ja, zijn dat kleine gerechtjes of een compleet diner. Vraag je sommelier om hulp om de juiste gerechten te kiezen.

Wanneer je de gerechten gekozen hebt, vergeet dan niet om de kostprijzen te berekenen!!

#5. Breng de kosten in kaart.

Het is de bedoeling dat je de wijnproeverij met winst afsluit. Daarom is het belangrijk dat je weet welke inkomsten en uitgaven je hebt.

Maak op papier of in Excel 2 kolommen. Boven kolom 1 noteer je uitgaven en boven kolom 2 de inkomsten.De inkomsten weet je nu nog niet dus laat deze voorlopig leeg. De uitgaven kun je bij elkaar optellen. Deel het totaalbedrag door het aantal verwachte gasten.

Nu kun je een prijs per persoon bepalen.

De dag na de proeverij kun je de inkomsten invullen en zien hoeveel winst je hebt gemaakt.

#6. Promoot de proeverij met behulp van social media

Je hebt nu de belangrijkste zaken voor de wijnproeverij, namelijk:

  • Datum en tijd
  • Wijnen
  • Menu
  • Prijs

Nu is het de tijd om het evenement bekend te maken. Dit kan via de nieuwsbrief of je kunt bijvoorbeeld een evenement op Facebook aanmaken.

Vergeet niet om ook in huis te adverteren. Dit kan gewoon op de ouderwetse manier door een poster op te hangen. Of je kunt het personeel de gasten op het evenement laten attenderen.

#7. Verkoop toegangskaarten

Wanneer je een evenement wilt organiseren dan wil je weten hoeveel mensen er komen. Zo kun je goed inschatten hoeveel eten en drinken je moet inkopen.

Bedenk vooraf of een telefonische reservering voldoende is. Of dat je de mensen toegangskaarten laat kopen. Het fijne aan toegangskaarten is dat de mensen zeker komen omdat ze al betaald hebben.

Maar ik weet niet of je dit fijn vind. Dat is aan jou.
Overigens als je eten gaat inkopen: Bestel 10% meer eten en wijn dan je nodig hebt voor last minute inschrijvingen.

#8. Welke materialen heb je nodig?

  • Uiteraard heb je wijnglazen Een tekort aan wijnglazen kan je wijnproeverij verpesten. Zorg voor voldoende wijnglazen. Heb je bijvoorbeeld een wijnproeverij voor 10 gasten met 6 verschillende wijnen, dan heb je dus 60 glazen nodig. Koop een paar extra glazen voor het geval dat. Je kunt ze altijd nog eens gebruiken als de proeverij een succes is.
  • Water voor zuiveren van de smaakpapillen
  • Emmers voor het uitspugen van de wijn, anders worden de gasten wellicht dronken.
  • Pen en papier zodat mensen wijn kunnen beoordelen.

#9. Kleed het restaurant in de juiste stijl

Het hoeft geen totale make-over van je restaurant te worden. Maar vraag je jezelf af welke kleine dingen sfeer toevoegen.

Stem ook de muziek af op de proeverij zodat de mensen meteen in de juiste stemming komen.

Zorg ervoor dat wanneer je eten serveert dat er een mooie menukaart op tafel komt te staan.

#9. Train je medewerkers

Het hoeft geen totale make-over van je restaurant te worden. Maar vraag je jezelf af welke kleine dingen sfeer toevoegen.

Stem ook de muziek af op de proeverij zodat de mensen meteen in de juiste stemming komen.

Zorg ervoor dat wanneer je eten serveert dat er een menukaart op tafel komt te staan.

#10. Ben een zichtbare gastheer

Het is belangrijk dat je tijdens de proeverij met de gasten praat. Zo kom je erachter wat ze van de wijnproeverij vinden.

Vraag desnoods om terugkoppeling en suggesties.

Vertel de gasten dat je hun mening waardeert en dat je hoopt dat ze in de toekomst terug komen.

Conclusie

In februari is er bij de meeste restaurants niet veel te beleven. Om er voor te zorgen dat er mensen naar jouw restaurant blijven komen moet je iets extra’s doen. Een wijnproeverij kan hier aan bijdragen, mits goed georganiseerd.

Wat denk jij? Is een wijnproeverij iets voor jouw restaurant?

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren