Ontdek de voordelen van concurrentie

Ontdek de voordelen van concurrentieNaast het schrijven van artikelen voor deze website, ben ik  ook nog werkzaam in een horecabedrijf. Vorige week deed zich een situatie voor, die mij inspireerde voor het schrijven van dit artikel.

De eigenaar van het horecabedrijf ontving een aantal e-mails met aanvragen voor het organiseren van een evenement.

Deze e-mails bevatten allemaal dezelfde tekst en waren allemaal verzonden vanuit een Gmail- account. Er werd gevraagd om toezending van informatie en prijsopgaven

“Dat ga ik echt niet doen! Misschien is het een concurrent die deze e-mails verstuurt” aldus een bezorgde eigenaar.

Dan denk ik: als de concurrentie zo graag wilt weten welke prijzen je hanteert of meer informatie wil hebben over een arrangement dan komen ze er toch wel achter.

De gedachte over concurrentie

De meeste horeca-ondernemers denken dat je een uniek concept moet hebben en dat het hebben van concurrentie slecht is.

Eigenlijk is het hebben van concurrentie niet slecht maar juist goed omdat:

  1. Concurrentie dwingt je er voor te zorgen om na te denken over hoe je je restaurant steeds kunt verbeteren om de concurrentie een stap voor te blijven.
  2. Concurrentie betekent dat er een markt is voor je restaurantconcept en dat er dus geld te verdienen is.

Er wordt vaak gedacht dat een restaurant met hetzelfde concept en doelgroep als het jouwe, een concurrent is. Niet helemaal want je ziet een paar dingen over het hoofd:

  1. Jij! In het product (het eten) en gastvrijheid zit een toevoeging en dat ben jij als ondernemer! En dat kan niemand anders kopiëren! Dat maakt de combinatie van eten/drinken en gastvrijheid uniek. Jij hebt namelijk je eigen stijl van koken of je eigen denken over gastvrijheid ontwikkeld. Dit alleen al onderscheidt je van andere restaurants.
  2. Een USP, is een uniek voordeel van je product of dienst. Hiermee kun je je onderscheiden van de concurrent want een USP kun je niet kopiëren.

Het Kruisherenhotel  in Maastricht, heeft bijvoorbeeld als USP Tussen hemel en aarde, dat verwijst naar de historische plafond en muurschilderingen in het pand.

Je hebt geen concurrentie maar partners om mee samen te werken

Nu je de voordelen kent van het bestaan van concurrentie kun je gaan denken in termen van partners in plaats van concurrenten. Eventueel kun je zelfs gaan kijken of je kunt gaan samenwerken, bijvoorbeeld op het gebied van inkoop.

Huh!? Samenwerken Erik? hoor ik je denken.

Ja, samenwerken zorgt ervoor dat je elkaar beter maakt doordat je elkaar versterkt.

Je kunt bijvoorbeeld goede en slechte ervaringen uitwisselen zodat je daar allebei van profiteert.

In mijn artikelen van hoe start je een restaurant heb ik vaak geschreven dat je een referentie restaurant (benchmark) moet hebben.

Wat is een referentie restaurant?

Een referentie restaurant is een restaurant, dat hetzelfde restaurantconcept heeft en  dezelfde doelgroep bedient.

Simpel gezegd: je vergelijkt je eigen restaurant met dat van een ander.

 Wil je niet dat deze benchmark teveel in jouw vaarwater zit, kies dan voor een referentierestaurant buiten de regio van jouw doelgroep. Hoe werkt een referentieonderzoek

Ik ga er vanuit dat je een referentie restaurant hebt gevonden. Dan is de volgende stap om na te denken over wat je wilt vergelijken. Dit kan van alles zijn. Bijvoorbeeld dat je je eigen sterke en zwakke punten gaat vergelijken tot en met het onderzoeken welke prijzen de gasten bereid zijn voor een gerecht te  betalen.

Een referentieonderzoek bestaat uit drie stappen. Deze zal ik toelichten met een voorbeeld.

Stap 1. Wat wil je gaan vergelijken?

Stel je hebt een luxe restaurant en je wilt weten welke gerechten een ander luxe restaurant serveert en tegen welke prijs.

Stap 2. Meten

. Je bezoekt de website, je brengt in kaart welke gerechten aangeboden worden en de prijs die erbij hoort. Vervolgens breng je in kaart wat daadwerkelijk wordt verkocht.

Stap 3. Analyseren van de verschillen.

Vervolgens vergelijk je die producten en prijzen met die van je eigen restaurant.

Zijn bijvoorbeeld jouw prijzen te hoog, dan kan dat een reden zijn waarom de mensen ergens anders heen gaan en moet je je afvragen waarom dat zo is. Is de ligging van jouw restaurant niet optimaal, je website niet uitnodigend genoeg of ben je gewoonweg te duur?

De voordelen van een referentierestaurant

Een groot voordeel van samenwerking met een referentie restaurant is dat je andere inzichten krijgt. Wanneer jij 24/7 in je restaurant werken dan zie je op een geven moment niet meer hoe je je restaurant kunt verbeteren. Een samenwerking met een referentie restaurant geeft je andere inzichten en leert je vaak wat nuchterder naar je eigen bedrijf kijken.

Natuurlijk zijn er ook nadelen te noemen, want het vergelijken van twee restaurants kun je niet op een middagje doen.

Er gaat behoorlijk wat tijd inzitten, maar je leert er veel van en bij een volgende keer kost het je veel minder tijd

Ik denk dat het op de lange termijn de moeite waard is en bijdraagt aan kwaliteitsverbetering. Wat denk jij?

 

Afbeelding via Unsplash

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren