Locatie voor je restaurant kiezen: Let op deze 6 factoren

Locatie voor je restaurant kiezen: Let op deze 8 factoren“De locatie bepaalt voor 75% het succes van de onderneming. Het is dus van groot belang om de formule te bepalen, en dan te wachten op het juiste pand”. – Eddie van den Berg, Brasserie van den Berg Eindhoven

Als bovenstaande uitspraak waar is, dan ben je op de juiste weg! De formule ook wel restaurantconcept is bepaald dus dan kun je nu opzoek naar de juiste locatie.

We praten niet  zo zeer over de aankoop van een pand of eventuele huur, maar puur over de plek waar je moet zitten met je restaurant.

Het laatste gedeelte van de bovenstaande uitspraak “en dan te wachten op het juiste pand” is misschien wel het moeilijkste gedeelte van het proces omdat je het liefst zo snel mogelijk aan de slag wilt gaan.

Maar geduld en een goede voorbereiding verzekeren je van een goede start en kunnen je een hoop ellende en geld van een overhaaste keuze besparen.

Waar dien je op te letten bij het zoeken naar een geschikte locatie:

Stap 1: Vestigingsplaats

De 1e stap bij het zoeken naar een locatie gebruiken we de theorie uit de vorige artikelen.

De basis voor een goede vestigingsplaats heb afgelopen weken al gelegd, in de voorgaande artikelen. De ingrediënten voor het bepalen van een vestigingsplaats zijn: het gekozen restaurantconcept, de doelgroep, het verzorgingsgebied en imago.

We gaan aan de hand van deze kenmerken bekijken welke locaties geschikt zijn voor ieder restaurantconcept.

De restaurantconcepten die in Nederland voorkomen zijn:

  1. Top restaurants
  2. Luxe restaurants
  3. Fast casual restaurants
  4. Casual restaurants
  5. Fastfood restaurants.

De Top restaurants tellen niet mee dit restaurantconcept start als luxe restaurant en daarna door Michelin opgewaardeerd wordt naar toprestaurant. Het 1e restaurantconcept waar we naar gaan kijken is het luxe restaurant.

#1.Het luxe restaurant

Het verzorgingsgebied van een luxe restaurant is de vestigingsplaats en de daaromheen liggende dorpen. De consument is bereid tussen de 15 en 25 min te rijden voor dit type restaurant.

De doelgroep(en) van een luxe restaurant bestaat uit de ervaren particulier, de connaisseur, de ervaren recreant met kinderen en de zakelijke gast manager. Het bestedingspatroon van deze doelgroep is redelijk hoog en er wordt verwacht dat er een goede kwaliteit/service gegeven wordt.

De gasten zijn bereid om een eind te reizen om een luxe restaurant te bezoeken. Het is daardoor niet nodig om een locatie in het centrum van een dorp of stad te hebben. Het luxe restaurant kan dus gevestigd zijn in een dorp, weg van het centrum.

Het imago van een luxe restaurant is dat je goede kwaliteit en service levert. Daarom kun je bij het kiezen van een pand in een wijk zitten met hoogopgeleide personen die dit weten te waarderen. Een herenhuis of boerderij past uitstekend bij dit concept.

De huur of koop van het pand buiten het centrum van een stad/dorp is laag, midden in het centrum is de prijs vanzelfsprekend hoog.

#2.Het fast casual restaurant

Het verzorgingsgebied van een fast casual restaurant is klein, tussen 1 en de 3 km.

De doelgroep bestaat uit de gelegenheidseter, de gelegenheidseter met kinderen, de ervaren recreant met kinderen, de dagelijkste eter en de dagelijkse eter met kinderen. Het bestedingspatroon van deze mensen is niet zo hoog.

Dit restaurantconcept heeft een centraal gelegen locatie nodig omdat de mensen die hier komen eten vaak snel even iets willen eten. De bereikbaarheid voor het winkelend publiek moet dus goed zijn.

De aanwezigheid van het uitgaansleven is een belangrijke factor om gasten je zaak binnen te krijgen. Denk hierbij aan theater en bioscoop.

De huur/ koop van een locatie is voor dit concept hoog.

Het imago dat een fast casual restaurant wilt uitstralen is dat je goed, snel kunt eten en drinken tegen een lage prijs.

#3.Het casual restaurant

Het verzorgingsgebied van een casual restaurant is net iets groter dan van een fast casual. Reden hiervoor is dat de gasten vaak langer te gast zijn en dus bereid zijn om verder te reizen, 1 tot 5 km.

De doelgroep: gelegenheidseter, gelegenheidseter met kinderen, de zakelijke gast manager, de zakelijke gast die komt vergaderen en de ervaren recreant met kinderen. Deze groepsvormen zijn bereid om ongeveer 25 tot 30 bij dit restaurantconcept te besteden.

Net zoals bij het Fast Casual restaurant is de aanwezigheid van winkelend en uitgaanspubliek belangrijk.

De huur/ koop van een locatie is voor dit concept hoog door de centrale ligging. Dit concept heeft daardoor een grote capaciteit aan zitplaatsen nodig om het rendabel te maken.

Het imago van een casual restaurant is dat je hier snel, tegen en goede prijs/kwaliteitsverhouding kunt eten.

#4.Het fastfood restaurant

Het laatste restaurantconcept is het fastfood restaurant. Deze restaurants vind je vaak op locaties waar veel publiek te vinden is. Denk hierbij aan het station, vliegveld, in het centrum van een stad of langs de snelweg. Het verzorgingsgebied is klein, daarom is de dichtheid van deze restaurants zo hoog.

De doelgroep die hier vaak te vinden zijn, zijn de gelegenheidseter, de gelegenheidseter met kinderen, de dagelijkse eter en de dagelijkse eter met kinderen. De doelgroep komt bij dit concept voor een snelle hap.

Voor het slagen van dit type restaurantconcept is een centrale locatie essentieel. Het restaurant heeft meestal veel zitplaatsen en is vaak ook kindvriendelijk ingericht.

Het imago is dat je snel en goedkoop even iets kunt eten.

Ik hoop dat het nu voor je duidelijk is in welke richting je moet gaan zoeken. Heb je inmiddels een locatie op het oog die aan alle criteria voldoen kijk dan eens naar de stappen die volgen.

Stap 2: Het bestemmingsplan

Nu dat je weet welke locatie past bij jouw restaurantconcept kun je gericht opzoek naar een locatie. Heb je een locatie gevonden kijk dan naar het bestemmingsplan, of er een horecagelegenheid gevestigd mag worden, en zo ja, wat voor soort horeca.

Wat is een bestemmingsplan?

In de bestemmingsplannen van de gemeente staat waar mag worden gebouwd en waarvoor een gebouw gebruikt mag worden. De gemeente maakt bestemmingsplannen voor alle grond die bij de gemeente hoort.

Er zijn nog een aantal zaken die voor jou als horecaondernemer van belang zijn:

  • Let op, dat als je een pand hebt waar nog geen horeca in zit of je aan de drank en horecawet kan voldoen.
  • Hoe zit het met de ontwikkelingen in de buurt? Staan er nog verbouwingen gepland waar je in de toekomst last van zou kunnen hebben?
  • Zijn de bebouwingsmogelijkheden van je potentiele locatie, geheel of gedeeltelijk benut?
  • Ligt de locatie in een hoofdwinkelstraat, een voetgangersgebied of een aanloopstraat? En gelden daar venstertijden?

Stap 3: Infrastructuur van het pand

Nu werpen we een blik naar binnen. Zijn er de juiste faciliteiten om een restaurant te starten? Hoe zit het bijvoorbeeld met stroomvoorzieningen voor de keuken? Is het mogelijk om in het pand een professionele horecakeuken te draaien? Hoe zit het met gasleidingen voor de kachel?

Hoe zit bijvoorbeeld de luchtcirculatie/airconditioning van het pand in elkaar? Het is wellicht raadzaam om hier een expert naar te laten kijken.

Stap 4: Welke bedrijfsactiviteiten verlenen de buren?

Je hebt een locatie op het oog, het bestemmingsplan gecheckt dan is de volgende stap: het bekijken van de bedrijfsactiviteiten van de buren. Het is handig om dit te checken zodat je geen overlast heb van elkaar. Het zou toch vervelend zijn als er een paar deuren verder een bedrijf zit dat bijvoorbeeld veel lawaai produceert en jij daar last van hebt. Check de onderstaande vragen.

  • Welke bedrijfsactiviteiten vinden er plaats?
  • Welke andere activiteiten zijn er toegestaan?
  • Hebben deze activiteiten een positief of negatief effect voor jouw restaurant?
  • Onderzoek of je met deze bedrijven kunt samenwerken en wat je kunt afspreken
  • Let ook op dat je je oriënteert op alle dagen van de week en niet alleen op maandagmorgen, terwijl misschien op zaterdagmiddag je terras door de weekmarkt geblokkeerd wordt.

Stap 5: Zichtbaarheid en toegankelijkheid

Factor nummer 5 is de zichtbaarheid en toegankelijkheid van het pand. Dit is een van de redenen waarom een gast voor je kiest.

Is het pand makkelijk te bereiken met de auto? En is het pand makkelijk te betreden voor voetgangers. En wat te denken voor mindervaliden, kunnen ze eenvoudig naar binnen?

Kunnen de leveranciers met hun vrachtauto dichtbij het pand komen om te lossen en te laden?

Dan de zichtbaarheid van het pand kunnen voetgangers die van beiden richtingen komen het pand makkelijk zien? En hoe zit het met fietsers? En gemotoriseerde voertuigen? Het beste is om dit zelf eens te ervaren door langs het pand te lopen, fietsen en te rijden.

Wanneer je restaurant opvalt is dit een vorm van gratis publiciteit. Dit houdt dus in dat je minder hoeft te investeren in bijvoorbeeld  lichtzuilen om het pand op te laten vallen.

Stap 6: De geschiedenis van de locatie

Vraag aan de vorige huurder waarom deze gestopt is met het huren van de locatie. Het kan zijn dat er al een aantal horecazaken op deze locatie gevestigd waren en failliet zijn gegaan.

Zoek uit waarom deze horecabedrijven failliet zijn gegaan. Was het het verkeerde restaurantconcept op de verkeerde locatie? Of was de locatie niet goed zichtbaar voor de consumenten.

Wellicht heeft de vorige huurder wel een succesvol restaurantconcept gehad en stopt hij om andere redenen met ondernemen.

Onderzoek waarom het restaurant op die locatie wel succesvol is geweest, en zo ja wat kun jij hiervan leren?

De vergunningen

Bedankt voor het lezen van dit artikel. Heb je nog op,- of aanmerkingen aangaande dit artikel dan kun je deze kwijt in het commentaargedeelte onderaan dit artikel.

Volgende week gaan we kijken naar welke vergunningen en wetten er zijn waarmee je rekening moet houden bij het starten van een restaurant.

Ik wens je een goede jaarwisseling!

 

Tot volgende week!

 

Erik

 

Afbeelding Techbirmingham via Flickr

 

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren