In 3 stappen een langdurige relatie opbouwen met nieuwe gasten

Wanneer je in de grote stad zit, zoals In 3 stappen een langdurige relatie opbouwen met nieuwe gastenbijvoorbeeld hier in Eindhoven, dan is de concurrentie groot. Als horecabedrijf kun je je onderscheiden van de rest door een goede en langdurige relatie op te bouwen met je gasten.

Ik heb voor jou een drie stappenplan geschreven, over hoe je een relatie opbouwt met nieuwe gasten met behulp van digitale media (lees e-mail).

#1. Creëer herhaalbezoeken

Een groot deel van de omzet in een restaurant is afkomstig van herhaalbezoeken!

Hoe kun je die herhaalbezoeken creëren? Laten we even kijken naar de huidige situatie tussen de gast en een restaurant.

Gast gaat uiteten, bestelt een 1,2 of 3 gangenmenu met de daarbij behorende drankjes, rekent af, belooft om nog een keer terug te komen en verlaat de zaak weer.

Oké ik heb het proces hierboven wel erg globaal beschreven maar je ziet: de gast bepaald wanneer, wat en hoeveel hij eet.

Hoe vaak zeggen de gasten “tot de volgende keer”? Naar mijn ervaring: Erg vaak! Komt deze gast dan ook daadwerkelijk terug en moet je als horeca ondernemer afwachten totdat de gast daadwerkelijk terugkomt? Of kun je de gast stimuleren om vaker terug te komen? zonder dat je als opdringerig wordt gezien.

Hoe kan je de online media inzetten om dit te bewerkstelligen? Bijvoorbeeld via de mail.

#2.Start met het verzamelen van e-mailadressen.

Als je dit nog niet doet: start met het verzamelen van gegevens van je gasten. Begin er vandaag nog mee. Onderstaand kaartje kwam ik bij een van mijn klanten tegen en het is nog simpel te maken ook.

Contactgegevens verzamelen

Laat de gasten het kaartje invullen als ze klaar zijn met eten, maar voordat ze de rekening krijgen. Als mensen dit kaartje invullen dan zijn ze ook echt geïnteresseerd in je restaurant. Ze willen dan graag op de hoogte gehouden worden over zaken die rondom je bedrijf spelen.

Waarom zou je e-mailadressen van je gasten willen hebben?

  1. Goede mogelijkheid om persoonlijk met een gast te communiceren bijvoorbeeld door middel van het versturen van een nieuwsbrief;
  2. E-mail verdwijnt niet zomaar: Alle andere social media kanalen kunnen naar verloop van tijd uit beeld raken bij het publiek. E-mail zal niet veranderen en dus zul je altijd via dit medium met je gasten kunnen blijven communiceren.

Zoals je ziet wordt er hier gevraagd naar de geboortedatum van de gast. Dit is omdat je dan de gast vlak voor zijn verjaardag kunt uitnodigen om zijn verjaardag bij jou te komen vieren. Volgende week meer over dit onderwerp.

 #3.Mail iedere nieuwe gast persoonlijk

Elke keer als je contactgegevens van een gast hebt verzameld stuur je de nieuwe gasten een mail. Bedank de gasten dat ze langs zijn geweest en dat je ze graag nog een keer terugziet.

Klinkt misschien raar maar bedenk dat tevreden gasten zorgen voor mond tot mond reclame. Iedere tevreden gast vertelt zijn goede ervaringen door aan ongeveer 3 andere mensen. Moet je nagaan wat voor positief effect dit heeft voor jouw bedrijf als meerdere mensen dit doen. Het kost vrijwel niets en je kunt er gelijk mee beginnen.

Je krijgt hiermee een goede relatie met je gast. Wat wil je nog meer?

Ik hoop dat je het leuk vond om mijn artikel te lezen. Zoals altijd is commentaar welkom, ik zie je reactie graag hieronder verschijnen.

 

Groet,

 

Erik

 

P.S Als je het artikel waardevol vind, deel het dan met je netwerk op Facebook.

Foto afbeelding: Reeves via Flickr

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren