Horeca Marketing van A tot Z alles in Vogelvlucht

We zijn nu bijna aan het eindeHoreca Marketing van A tot Z gekomen van de blog-serie Horeca Marketing van A tot Z. Ik heb geprobeerd om alles zo eenvoudig mogelijk uit te leggen zodat het zelfs voor een beginner goed te volgen is.

Natuurlijk zullen er nog wel een aantal zaken zijn die ik nog had kunnen toevoegen. Maar ik wilde horeca-ondernemers overtuigen om het nut van online marketing in te zien.

We hebben een aantal onderwerpen besproken en daarin stond een hoop informatie. In dit hoofdstuk wil ik de punten die je als horeca-ondernemer zou moeten weten nog eens onder de aandacht brengen.

#1:Persoonlijk merk

Een persoonlijk merk is vereenvoudigde afspiegeling van jou als persoon. Het is de associatie die men met jou legt. Het persoonlijk merk wordt gevoed door alle persoonlijke ervaringen die men met jou heeft. Goed of slecht. En dat leidt tot een reputatie.

#2:Waarom een persoonlijk merk

Bij het bouwen van een persoonlijk merk promoot je jezelf, de activiteiten van je restaurant, overwinningen die je behaalt, tegenslagen die je oploopt en de dingen die je dagelijks meemaakt. Je gunt de gasten een kijkje in je persoonlijke leven en belevenissen. Dat geeft hun het gevoel daarvan deel uit te maken.

#3: Een online merk

In een online merk presenteer jij jezelf aan de buitenwereld via het internet. Je vertelt online je verhaal aan de doelgroep zodat je daarmee interactie creëert en dus een community opbouwt.

#3. Een goede website = Essentieel

Het belangrijkste onderdeel bij het opbouwen van een online persoonlijk merk is de website. Nog te vaak wordt een website gezien als het visitekaartje van een bedrijf. Anno nu is dat niet meer zo. Als je het goed aanpakt is de website een online verkoopkanaal die 7 dagen per week 24 uur per dag geopend is.

#4: Eisen aan een horecawebsite van deze tijd
  • Zichtbaar op de tablet en smartphone
  • Wie is het gezicht van het bedrijf?
  • Huisstijl hetzelfde als het restaurant.
  • Sfeer
  • Menukaart eenvoudig te lezen
  • Mogelijkheid tot online reserveren
#5: Wie zijn je lezers

De titels is Dikgedrukt en onderstreept omdat als je dit niet goed in kaart hebt gebracht je ook niet weet wat je lezers willen. Zo kun je geen goed verhaal overbrengen dat veel gelezen wordt.

#6:Nieuwsbrief

De nieuwsbrief is veel effectiever dan social media. Het nadeel van social media is dat mensen veel informatie te verwerken krijgen. Het is daarom als restaurant lastig om op te vallen. Ook is de gemiddelde levensduur van een bericht vrij kort en dat is bij een nieuwsbrief niet zo. De gast bepaald namelijk hoelang de nieuwsbrief in zijn inbox blijft.

De kracht van de nieuwsbrief is dat je ervoor kunt zorgen dat je als horecaondernemer in beeld blijft bij je huidige gasten. Je zorgt er ook voor dat ze terug blijven komen en geïnteresseerd blijven in jouw restaurant.

#7: Facebook

Je Facebook bedrijfspagina is een verlengstuk van je website op Facebook. Alle informatie die de gast op je website vindt kun je ook op Facebook plaatsen.

Gasten brengen het grootste gedeelte van hun internettijd door op sociale media. Daarom is het een must om hier actief te zijn.

Bovendien is het een goed kanaal om je restaurant onder de aandacht te brengen van nieuwe mensen. Wanneer je vaste gast jouw pagina Liked dan komt het automatisch op de tijdlijn van je vaste gast en zien hun vrienden dat ze je pagina leuk vinden.

#8: Twitter

Twitter is een gratis microblog waar je informatieve berichten van maximaal 140 tekens kunt delen met je volgers. De kracht van Twitter is dat je eenvoudig een relatie kunt opbouwen met je gasten en dat je snel een online gemeenschap opbouwt.

Gebruik jij Horeca Marketing voor jouw restaurant? Ik ben zeer benieuwd naar hoe je het inzet.

Deel het hieronder hieronder in een reactie.

Foto afbeelding: Oliver Berghold via Unsplash

 

Andere berichten in de serie Horeca Marketing van A tot Z
  1. Hoe krijg je je restaurant vol met nieuwe en oude gasten
  2. Wat is het verschil tussen een offline en een online persoonlijk merk. Offline laat ik daarna voor wat het is. Vanaf hier gaan we verder met het geheim van een online merk.
  3. Hoe word je online onweerstaanbaar voor je gasten
  4. Wat moet je weten over je bezoekers
  5. Hoe blijf je zichtbaar bij je vaste gasten
  6. Wat elke horecaondernemer moet weten over Facebook
  7. Razendsnel contacten leggen met Twitter
  8. Van A tot Z nog eens in vogelvlucht.
About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren