Hoe start je een restaurant 30: Waarom gaan restaurants failliet?

Waarom gaan restaurants failliet

Je hebt alle artikelen van hoe start je een restaurant gelezen. Daarnaast weet je wat de huidige horecatrends zijn.

Je hebt ook een financieel haalbaarheidsonderzoek gedaan. Uit het onderzoek kwam naar voren dat jouw restaurant financieel haalbaar is.

Niets staat je nu nog in de weg om een restaurant te starten, denk je.

Maar ho, wacht eens even!

Als het zo makkelijk zou zijn, waarom hoor je dan van die horrorverhalen?

En waarom gaan 1 op de 3 horecazaken in het eerste jaar failliet?

Mijn eigen praktijkervaring, gesprekken met horeca-ondernemers heeft me een aantal inzichten gegeven. De meeste restaurants gaan failliet door een combinatie van factoren.

Welke dat zijn lees je hieronder.

 

Wat is reden waarom zoveel restaurant failliet gaan?

#1.  Eigenaren zijn onervaren

De meest voorkomende reden waarom restaurants failliet gaan is door onervarenheid.

Er zijn veel mensen zonder horeca-ervaring die dromen van een eigen horeca-bedrijf.

Ze denken dat het bestaat uit het huren van een pand. Dat vervolgens inrichten, personeel aannemen en eten en drinken verkopen.

Grof gezegd is dat ook wel maar er komt nog veel meer bij kijken.

Als je geen horeca-ervaring hebt is het moeilijk om in te schatten welke tegenslagen je kunt verwachten.

Als je geen horeca ervaring hebt, dan is het raadzaam om een horeca-expert in te schakelen. Deze expert kan ervoor zorgen dat de tegenslagen tot een minimum worden beperkt.

#2. Eigenaren werken niet in het bedrijf mee

Wanneer je eigenaar van een restaurant bent, betekent dat je mee werkt in/aan de zaak.

Dat betekent dus niet dat je een manager en een chef inhuurt om het restaurant en de keuken aan te sturen. Om vervolgens zelf op het terras te gaan zitten en te wachten totdat je salaris krijgt uitbetaald.

Ik haal je gelijk uit je droom! Ten eerste houdt het restaurant dat financieel niet vol en gaat het failliet. En als ondernemer zijnde ben je 24/7 met je restaurant bezig.

#3. Slechte locatie

Een belangrijke pijler in het slagen van jouw restaurant is de locatie.  Volgens een aantal restauranteigenaren bepaalt de locatie voor 75% het al dan niet slagen van een restaurant. Er moet van tevoren altijd een onderzoek verricht worden naar een locatie.

Want dat gaat vaak nog fout.

Wat kan ervoor zorgen dat een locatie slecht is?

  • De buurt zit niet te wachten op jouw restaurantconcept;
  • Te weinig voorbijgaand verkeer. Dus voetgangers, fietsers en auto’s;
  • Slechte zichtbaarheid van het pand;
  • Te weinig of geen parkeerruimte;
  • In de buurt zit eenzelfde concept met vrijwel hetzelfde menu, maar dan goedkoper.

Houdt deze factoren in je achterhoofd, wanneer je opzoek gaat naar een locatie.

#4. Slecht personeelsbeleid

Een belangrijk onderdeel in het succes van een restaurant is een  ingespeeld team. Op iedere positie wil je iemand hebben die jouw visie en restaurantcultuur ondersteund.

Het aannemen van verkeerd personeel, vooral op een managementpositie kan fataal zijn. Mocht je toch de verkeerde beslissing hebben genomen, neem dan afscheid van elkaar.

Niets is zo vervelend als je investeert in iemand die je niet kan helpen om je doelen te bereiken.

#5. Geen systemen

Een succesvol restaurant is gebouwd op 3 pijlers:

  1.  Goede systemen;
  2.  Zicht op de cijfers;
  3.  Een positieve restaurantcultuur

Je wilt als ondernemer dat er op een consistent niveau gepresteerd wordt. Systemen zorgen er voor dat dit kan.

Het werken met systemen zorgt er ook voor dat je georganiseerd te werk gaat. Elke dag op dezelfde manier, wie er ook aan het werk is.

Denk bij een systeem  aan een standaardreceptuur waarin staat hoe je een gerecht bereid. Of aan een kostprijssheet waarin je steeds de kostprijzen van de menugerechten berekend.

#6. Geen restaurantcultuur

Veel restaurants hebben dezelfde overeenkomsten, maar elk restaurant heeft een eigen cultuur. Neem je geen tijd om een restaurantcultuur neer te zetten dan is de kans groot dat je restaurant mislukt.

Een restaurantcultuur omvat de visie van jouw als horeca-ondernemer. Ondersteund door de kernwaarden van jouw restaurant. Eigenlijk is het de identiteit van jouw restaurant.

Taal, symbolen, normen en waarden horen hier ook bij.

Een restaurantcultuur zorgt dus voor consistency. Zo is het voor iedereen duidelijk hoe er tegen een gast gepraat moet worden. De restaurantcultuur heeft zelfs invloed het personeelsbeleid. Je zoekt namelijk personeel die bij de identiteit van jouw restaurant past.

#7. GASTvrijheid is slecht

Gastvrijheid is de manier hoe je omgaat met klachten. En je moet goed nadenken over hoe je met klachten omgaat. Want de gasten zijn kritischer dan ooit. Ze hebben ook genoeg alternatieven om naar toe te gaan, als jij ze niet biedt wat ze willen.

Daarnaast hebben de gasten ook platforms, zoals TripAdvisor. Waar ze hun ongenoegen kenbaar kunnen maken. Als er klachten zijn, dan moeten ze dus goed worden opgelost.

Kortom investeer tijd in het trainen van personeel, zodat ze weten wat ze moeten doen bij klachten.

De warme welkomst van een medewerker bij het ontvangst van een gast kan ervoor zorgen dat hij/zij al terugkomt of niet. Medewerkers moeten ook getraind worden in hoe om te gaan met lastige gasten.

Consistent zijn op hoe om te gaan met een gast is erg belangrijk.

#8. Geen zicht op de financiën

Een restaurant MOET zo snel mogelijk winstgevend zijn. En dat is moeilijk in een branche zoals de horeca omdat de marges zo dun zijn.

Daarom moeten horeca-ondernemers zichzelf verdiepen in hun  financiën.

Je moet de kasstromen wekelijks in gaten houden. Welke inkomsten en uitgaven zijn er? Is er voldoende geld om de salarissen en andere rekeningen te betalen?

Is er een goede balans tussen de kostprijs van de menugerechten en de verkoopprijs?

En hoe zit het met de personeelskosten? Zijn deze te hoog of te laag?

Daarnaast zijn er nog kleine zaken die onschuldig lijken, maar dat niet zijn. Breuk, verspilling en bederf zorgen dat ongemerkt omzet weg vloeit.

#9. Te hoge opstartkosten

Vaak zie je dat startende ondernemers (te) veel over hebben om hun droom restaurant te realiseren. De kosten zijn altijd hoger dan je begroot hebt.

Verbouwingen zijn duurder of lopen vertragingen op. De kosten van de architect zijn hoger of er zijn keukenspullen gekocht, die je later toch niet nodig blijkt te hebben.

Zorg er daarom voor dat je een vangnet hebt, in de vorm van een  financiële buffer. Dat is ongeveer 20% van de totale uitgaven.

Niet is zo vervelend om met een schuld te moeten starten.

#10. Geen marketing

Vandaag de dag schieten de horecazaken als paddenstoelen uit de grond en gaan net zo snel weer failliet. Consumenten hebben vandaag de dag veel keuze. Dus is het zaak om met jouw restaurant boven het maaiveld uit te komen.

Sterke marketing helpt jouw restaurant om dit te bereiken. Maak niet de fout hierop te bezuinigen. Of alleen uit te gaan van mond- tot-mond reclame.

Investeer desnoods in een horeca PR-bureau. Zij kunnen ervoor zorgen dat jouw restaurant de nieuwe hotspot kan worden.

Het belang van marketing wordt in de restaurant sector nogal onderschat. Er wordt gedacht dat  je er met een goed product (lees kwaliteit van het eten) en service wel  bent.

Helaas werkt dat niet zo, als je je bedrijf niet promoot dan gaan de gasten naar een restaurant die dit wel doet.

Conclusie

Het starten van een restaurant is een flinke uitdaging, maar de beloning die je er voor terug krijgt is groot.

Een goede voorbereiding en een ervaren team kan er voor zorgen dat bovenstaande factoren jouw niet in de weg zitten. En dat jouw restaurant een bekende plek wordt om naar toe te gaan.

Photo by Tim Mossholder on Unsplash

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren