Hoe start je een restaurant 29: De openingsdag

Hoe plan je de openingsdag voor een restaurant?

Het zijn spannende tijden voor jou als horecaondernemer! Want de openingsdag van jouw restaurant komt steeds dichterbij.

Het proces van een restaurant starten was er een van weken, maanden of misschien wel jaren.

Gedurende de startperiode heb je onderzocht welke fouten andere ondernemers gemaakt hebben. En of jouw droomrestaurant levensvatbaar is.

Vervolgens heb je jouw restaurant tot ‘leven’ zien komen in de ontwerpfase.

Om daarna heb de zakelijke kant van jouw restaurant te ontwikkelen.

Tot slot heb je nagedacht over hoe je jouw restaurant onder de aandacht gaat brengen en houden. Want je moet er natuurlijk ook voor zorgen dat de gasten steeds weer terugkomen.

Een van de laatste stappen die je in de startfase gaat zetten is het organiseren van een openingsdag.

Op deze dag kun je de gasten eindelijk laten zien wat je de afgelopen tijd bereikt hebt.

Vanaf dit moment, ga je bouwen aan relaties met je gasten zodat ze steeds blijven terugkomen.

Laten we eens kijken wat nu de ingredienten zijn van een succesvolle openingsdag.

 

#1. Plan de openingsdag

Dit klikt eenvoudig, maar er zijn toch een hoop dingen waar je rekening mee moet houden. Vanzelfsprekend is de eerste stap is om een datum te prikken.

Houdt hierbij rekening met eventuele andere activiteiten in de omgeving.

Vervolgens is het raadzaam om een draaiboek op te stellen. Hierin staat tot in detail beschreven wat er die dag gebeuren moet. Welke middelen hiervoor nodig zijn en wie welke taken heeft.

Denk aan deze vragen die in een draaiboek beantwoord moeten worden:

  • Hoelang duurt de openingsdag? Een hele dag of een paar uur?
  • Wil je tijdens de openingsdag het volledige menu draaien of een aangepast menu;
  • Hoe zorg je ervoor dat de gasten zoveel mogelijk van de nieuwe menukaart kunnen proeven?
  • Hoe verzeker je dat de doelgroep bij de opening aanwezig is?
  • Wat is het doel van de opening en hoe zorg je dat dit gaat gebeuren?
  • Welke openingsacties wil je gaan doen?

#2. Draai een testopening

Je doet er verstandig aan om voor de opening een aantal testdagen te organiseren. Je wilt namelijk niet dat je op de openingsdag voor de eerste keer moet draaien. Want dan gaan er gegarandeerd dingen fout, die je had kunnen vermijden. Een testlunch of diner zorgt er voor dat de kinderziektes er uit gaan.

Zodat je tijdens de openings een goede eerste indruk maakt op jouw gasten.

Bovendien is het voor het personeel fijner om een testopening te doen. Zodat ze al gewend zijn om als team grote groepen mensen te bedienen.

Denk bij het opzetten van een testperiode over de volgende zaken:

  • Hoeveel maaltijden wil je proefdraaien?
  • Wie nodig je daarvoor uit?
  • Wil je de volledige menukaart inzetten of alleen maar signature gerechten?
  • Hoe verdeel je de aandacht naar de gasten toe?
  • Welke prijzen hanteer je?
Hoeveel maaltijden wil je proefdraaien

Raadzaam is om een keer of 3 proef te draaien. Afhankelijk natuurlijk van het restaurantconcept dat je hebt. Start bijvoorbeeld met  het kiezen van een dag waarop je alleen lunch draait. Vervolgens een dag alleen diner en dan een dag met lunch en  diner. 

Hoe geef je iedereen de juiste aandacht?

Werk ook met tijdvakken. Dit zorgt er voor dat je niet iedereen te gelijk binnen krijgt, maar op diverse tijdstippen.

Laat bijvoorbeeld om 18:00 10 personen komen, om 18:15 weer 10 personen. Zo kun je de gasten voldoende aandacht geven.

Deel van het menu

Bepaal of je gasten kunnen kiezen uit de volledige menukaart of een aangepaste. Wellicht beter om in een testperiode voor een aangepaste menukaart te gaan. Zo kun je je beter focussen op de kwaliteit van de gerechten.

Welke prijzen hanteer je?

Wil je de gasten gratis laten eten, geef je een korting of hanteer je normale prijzen? Je houdt een testfase, dus misschien is het beter om lagere prijzen te hanteren. Bovendien wil je ook graag feedback van de mensen, dus daarvoor moet je ook iets terug doen.

Wie nodig je daarvoor uit? 

Je zult geneigd zijn om jouw restaurant meteen voor het grote publiek open te gooien.  Maar een testmaaltijd voor bekende personen geeft je een hoop informatie.

Dit om de simpele reden, dat bekende mensen eerder vergeven als er fouten gemaakt worden. En dat ze eerlijk hun mening geven als jij hun om feedback vraagt. Dit geeft jouw een inzicht wat de sterke punten van jouw restaurant zijn, maar ook waar je nog aan moet werken.

#3. Zoek je doelgroep op

Terug naar het plannen openingsdag! Voordat je je restaurant opent, start met het creeeren van herrie. Zoek uit waar je doelgroep zich in hun vrije tijd begeeft en breng ze een bezoekje.

Dit kan zijn een een fitnessclub, andere sportclub, buurthuis of wat dan ook. Een andere manier is om een kraam op de markt en de mensen die langskomen aan te spreken.

Of je kunt aanwezig zijn bij evenementen waar jouw doelgroep komt. Geef proefgerechten weg met daarbij flyers en de menukaart.

Vooral het geven van proefgerechten is erg belangrijk. De meeste mensen eten sneller dingen die ze normaal niet zo gauw eten.

Het geven van een deel van het menu maakt ze nieuwsgierig naar de rest.

#4. Werk aan je imago

Wanneer je je onder jouw doelgroep begeeft, denk eens aan het samen werken met een goed doel. Wat is een interessant goed doel waar jij alsmede jouw doelgroep warm van loopt?

Overweeg om een deel van de omzet van de openingsdag te doneren. Mensen zien graag dat bedrijven zicht inzetten voor een goed doel.

#5. Schakel de media in

Tijd om de media inspanningen te maximaliseren. Hoe dit het beste kan doen, heb ik in voorgaande artikelen uitgebreid beschreven. Als je hier meer over wilt weten, lees dan deze artikelen:

Toch wil ik nog op een aantal dingen kort ingaan:

Flyers

Dit is een ouderwetse een oude manier om mensen te bereiken. En het werkt nog steeds. Stuur flyers naar jouw doelgroep.

Wanneer je een flyer verstuurd, bedenk dan een korting of geef een gratis drankje of dessert.

Nederlanders houden van een mooie deal en dit overtuigd hun om sneller naar de opening te komen.

Zorg er voor dat je onderstaande info op de flyer hebt staan:

  • Naam en logo, dit is de eerste keer dat consumenten kennis kunnen maken met jouw merk;
  • Zorg dat de korting of iets anders opvallend is;
  • Een korte persoonlijke boodschap om de mensen uit te nodigen;
  • Datum en locatie;
  • Afbeeldingen van gerechten of het restaurant;
  • Telefoonnummer en link van de website om te reserveren;
  • Links naar social media.
Lokale media

De lokale media wil je natuurlijk ook hierin betrekken. Nodig mensen uit van lokalebladen. Door het inschakelen van de lokale media krijg je gratis publiciteit!

Zorg dat je tijdens de openingsdag denkt aan iemand die de PR doet. Deze persoon kan dan alle media te woord staan en ook een mediakit maken.

Het ouderwetse krijtbord 

Gebruik het krijtbord voor het promoten van belangrijke menugerechten. Het houten krijtbord kun je buiten op de stoep neerzetten. Zodat voorbijgangers lezen wat je aan te bieden hebt.

Conclusie

Een succesvolle opening kan er voor zorgen dat je snel naam maakt. Want de gasten zorgen voor een positieve mond tot mond reclame. En dat is nog steeds de belangrijkste promotiemiddel voor een restaurant.

Tot slot,  geef de gasten wanneer ze de openingsdag verlaten een klein presentje mee.

En vergeet ze niet te bedanken.

Ben jij al bezig om een openingsdag te plannen? Laat het me hieronder weten in het commentaargedeelte.

 

Photo by Leyre Labarga on Unsplash

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren