Hoe start je een restaurant 28: 3 onderschatte online media

Hoe start je een restaurant 23: 3 onderschatte online media

Vorige keer heb ik een start gemaakt met hoe je jouw restaurant het beste online kunt promoten. Het desbetreffende artikel ging over welke social media kanalen er zijn. Welke social media kanalen voor jouw restaurant geschikt zijn en hoe je ze kunt inzetten. Het artikel van vandaag gaat over 3 onderschatte online media. Die enorm waardevol voor jouw restaurant zijn.

Enorm waardevol omdat:

  • De online zichtbaarheid verbeterd wordt, want jouw restaurant is makkelijker vindbaar in Google;
  • Mensen die opzoek zijn naar nieuwe hotspots overtuigd raken om een bezoek aan jouw restaurant te brengen;
  • Je direct contact kunt hebben met jouw huidige gasten.

Als je deze 3 online media goed toepast, dan kun je in een concurrerende horecamarkt de gasten overtuigen om jouw restaurant te bezoeken.

Laten we eens kijken over welke 3 online media ik het heb:

  • TripAdvisor, door een recent gebeurd verhaal laat ik je zien dat goede reviews waardevol zijn.
  • Google My Business, deze tool zorgt voor een betere vindbaarheid in Google. Je kunt daarnaast zelf bepalen hoe Google jouw restaurant online weergeeft. Belangrijk omdat voor sommige mensen dit het eerste contact met jouw restaurant is.
  • E-mailmarketing, het verzamelen van e-mailadressen van gasten en het versturen van een nieuwsbrief. Dit gebeurd helaas nog te weinig. Ik laat je zien waarom je e-mailadressen moet verzamelen.

Online media #1. TripAdvisor

Ik zal je de kracht van TripAdvisor laten zien doormiddel van dit verhaal.

Oobah Butler is een journalist die artikelen schrijft voor Vice, een Amerikaans mediabedrijf. In zijn jongere jaren verdiend hij zijn geld door nep reviews voor restaurants te schrijven.

Hoe ging dit in zijn werk?

Restaurants betaalden Oobah 10 pond om een nep review op TripAdvisor te plaatsen. Dit terwijl het restaurantbezoek nooit had plaats gevonden.

Doordat een restaurant steeds van positieve reviews werden voorzien , steeg het hoger in de ranglijst. Dit leidde uiteindelijke tot meer bezoekers en meer omzet.

Dan, een aantal jaren later krijgt Oobah een openbaring. Hij ziet dat mensen vertrouwen blind op andermans ervaringen. Er wordt een restaurant gekozen op basis van reviews van andere mensen.

Is het dan mogelijk om een neprestaurant op de 1e plaats van TripAdvisor te krijgen?

Zijn missie werd: Met behulp van nep reviews een nep restaurant hoog in de TripAdvisor ranglijst laten komen.

De start op TripAdvisor

Oobah kocht een telefoon zodat het neprestaurant door Tripadvisor geverifieerd kon worden. Vervolgens vulde hij op TripAdvisor een adres in, zonder huisnummer. Zo wilde hij echtheid uitstralen.

Daarnaast konden mensen alleen reserveren op afspraak. Mensen konden niet spontaan langskomen, want dan zagen ze dat het restaurant nep was.

Stap 2 is het creëren van een online aanwezigheid, namelijk een website. Deze website moest er voor zorgen dat het net een echt restaurant leek. Ook verzon hij complete menugerechten, en maakte hij foto’s van de gerechten.

Restaurant The Shed at Dulwich was geboren.

Het restaurant begon op de 18000e plaats en was daarmee het slechtste restaurant van Londen, volgens TripAdvisor. Logisch ook want het restaurant had nog geen reviews.

Vervolgens ging Oobah aan het werk om reviews te krijgen. Hij benaderede familie, vrienden en kennissen om reviews te schrijven. Belangrijk was dat de reviews echt waren en geschreven waren op diverse computers. Anders zou de anti scammer technology van TripAdvisor zien dat het om een grap ging.

Naarmate het neprestaurant meer reviews kreeg, klimde zijn restaurant omhoog in de ranglijst. Inmiddels stond zijn restaurant op de 1456e plaats. Hij ontving dagelijks tientallen e-mails en telefoontjes. Allemaal van mensen die veel over zijn restaurant hadden gehoord en reservering wilden plaatsen.

Het werd nog gekker!

Het nep restaurant kreeg nog meer reviews en klom naar de 157e plaats. Bedrijven wilden samenwerken en stuurden gratis testproducten op. Mensen belden Oobah met de vraag of ze bij hem mochten komen werken. Daarnaast bleven ook de reserveringen nog steeds binnenstromen.

Op weg naar plaats #1.

Dan komt het restaurant de TripAdvisor top 100 binnen. En wel op de 83 plaats. Mensen vanuit de hele wereld sturen e-mails om langs te komen. Zijn Tripadvisorpagina werd in korte tijd 89.000 keer bezocht.

Ongeveer 6 maanden na inschrijving stond restaurant The Shed at Dulwich bovenaan. Een nep restaurant als best gewaardeerde restaurant van Londen!!

Het originele verhaal gaat nog verder. Mijn gedeelte stopt hier omdat ik de kracht van TripAdvisor en belangrijker nog dat van reviews wilde laten zien. Wil je de rest van het verhaal lezen? Klik dan op deze link.

Welke lessen kan je als horeca-ondernemer uit dit verhaal leren?

  • Reviews zijn erg belangrijk, of dit nu op TripAdvisor is of op Facebook. Mensen vertrouwen nu eenmaal op andermans ervaringen;
  • Schakel je directe omgeving in om (echte) reviews te schrijven. Dit geeft je restaurant in de beginfase een betere positie op TripAdvisor. Je ziet waar het toe kan leiden.
  • Een online aanwezigheid maakt het verschil. Zorg dat je website up-to-date is. Hetzelfde geldt voor de social media.

#2. Google Mijn Bedrijf

Google geeft een restaurant weer in de normale zoekresultaten én in Google Maps. Om weergeven te worden in Google moet je een Google My Business account hebben.

Wat is Google My Business precies?

Het is een hulpmiddel waar mee je kunt instellen wat Google laat zien in de zoekresultaten. Denk bijvoorbeeld aan openingstijden, foto’s of reviews.

Hieronder heb ik een voorbeeld, zodat je een idee krijgt van wat ik bedoel. Je ziet dat mensen eenvoudig toegang hebben tot een hoop informatie. Zonder de website van jouw restaurant te bezoeken.

 

Laten we eens kijken wat de voordelen van Google My Business zijn:

  • Niet onbelangrijk, het is gratis in gebruik;
  • Jouw restaurant heeft een betere vindbaarheid in de zoekresultaten en in Google Maps. Wil je dat mensen jouw restaurant vaker in de zoekresultaten zien dan adviseert Google om een Google My Business account te maken;
  • Makkelijk voor de gebruikers: Mensen die opzoek zijn naar een restaurant hebben snel de benodigde informatie bij de hand;
  • Inzicht in het gedrag van je gasten. Google My Business verzamelt gegevens van jouw gasten. Bijvoorbeeld, hoe vaak consumenten jouw bedrijf op Google vinden. Of welke acties mensen doen als ze de naam van jouw restaurant in hebben gegeven;
  • Je kunt een knop instellen, zodat mensen meteen kunnen reserveren;
  • Binnenkort kun je ook in Google My Business jouw restaurant menu plaatsen. Zodat het menu ook in de zoekresultaten komen. Nu hebben alleen restaurants in de VS toegang tot deze functie. De verwachting is dat restaurants in Europa snel volgen.

Hoe maak je een Google My Business account aan?

#1.Je hebt een Google account nodig om je te registreren. Als je een account hebt, ga dan naar deze website. Heb je geen Google account, dan kun je er hier een aanmaken;

#2.Als je eenmaal bent ingelogd, dan moet je je de naam van je bedrijf opzoeken en alle bedrijfsgegevens invullen.

#3.Dit is een belangrijke stap! Je dient je bedrijf te verifiëren. Dit doet Google zodat ze zeker weten dat jij de eigenaar bent van jouw restaurant. Google stuurt je via de post een verificatiecode. Het duurt een aantal weken voordat je deze code krijgt. Heb je de code ontvangen verifieer dan je account.

Voer je geen code in, dan blijft jouw restaurant inactief (op Google).

#4. Vul je profiel volledig in, met daarbij foto’s van het restaurant.

#5. Je hebt toegang tot een dashboard dat je vele mogelijkheden biedt.

Je ziet:

  • Hoeveel mensen jouw bedrijf online zien;
  • Je krijgt een overzicht van de demografische kenmerken van deze mensen;
  • Je krijgt een overzicht van alle reviews;
  • Je krijgt toegang tot Google Analytics data.

#3. De nieuwsbrief

Ik verbaas me er nog steeds over. Dat er zo weinig horeca bedrijven actief bezig zijn met het werven van e-mailadressen.

En dan heb ik het over e-mailadressen van gasten.

Wanneer je kijkt naar bedrijven in andere branches, dan zie je een tegenovergesteld beeld. Voor deze bedrijven is een e-mailadres een waardevol bezit.

Waarom?

Als mensen ’s ochtends wakker worden, dan is vaak het eerste wat ze doen hun smartphone checken. Meestal bekijken ze hun e-mails en social media.

Je zult nu vast denken: Ik heb al social media, is dat nog niet genoeg?

Nee.

Ten eerste niet iedereen die jouw restaurant bezoekt zit volgt jou op social media. Daarnaast is het zo, dat een social media bericht ook niet door iedereen gezien wordt. Op Facebook bijvoorbeeld, is het lastiger om als bedrijf je restaurant te promoten.

Met e-mail kun je juist direct met je gasten communiceren. Het is persoonlijk want je gasten vertrouwen je. Ze hebben namelijk hun e-mailadres aan jou verstrekt. Een e-mail wordt dus snel gelezen.

Hoe kun je het beste met de nieuwsbrief starten?

Er zijn speciale e-mailsoftware programma’s – betaald en onbetaald – die je hiervoor kunt gebruiken. Een bedrijf die deze software gratis aanbiedt is Mailchimp.

Het voordelen van deze e-mailsoftware:

  • De e-mailadressen van jouw gasten worden opgeslagen in een e-maillijst. Je kunt dan eenvoudig alle gasten een mail te sturen. Gebruik je geen emailsoftware, maar bijvoorbeeld een programma zoals Hotmail, dan zul je alle adressen in Word moeten plakken en iedere keer als je een mail stuurt de e-mailadressen kopiëren. Veel onnodig werk dus;
  • Je kunt gebruik maken van een template. Deze template kun je inrichten naar jouw huisstijl en dat ziet er toch net een stuk professioneler uit;
  • Deze e-mails belanden niet zo snel in de spam;
  • Je kunt een inschrijfformulier op de website plaatsen. Mensen die de website bezoeken kunnen zich dan online inschrijven voor de nieuwsbrief. Zorg dan wel voor een stimulans zodat mensen zich inschrijven. Geef bijvoorbeeld een coupon voor een kop koffie weg, in ruil voor het e-mailadres.

 

Wat kun je het beste in een nieuwsbrief zetten?

  • De laatste nieuwtjes van jouw restaurant;
  • Gun de mensen een kijkje achter de schermen;
  • Kondig speciale evenementen aan;
  • Maak foto’s van blije gasten in jouw restaurant;
  • Weekmenu’s

 Conclusie

De reden waarom ik dit artikel geschreven heb, is omdat horeca-ondernemers niet in de gaten hebben wat deze 3 online media voor jou bedrijf kunnen beteken.

Als je deze 3 online media inzet dan:

  • Wordt jouw website vaker weergegeven in de zoekresultaten en wordt dan dus beter bezocht;
  • Krijg je meer gasten in je restaurant, want meer positieve reviews zorgen ervoor dat je en plek wordt om naartoe te gaan;
  • Je blijft op de netvlies van jouw huidige gasten, door regelmatig een nieuwsbrief te versturen.

Dit lijkt me toch genoeg redenen om meteen van start te gaan?

 

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren