Hoe start je een restaurant 22: Social media voor horeca

Social media voor de horecaWelkom (terug) op mijn website! Vandaag gaan we verder met het creëren van herrie voor jouw restaurant.

Vorige week heb ik besproken hoe je je restaurant offline kunt promoten. Deze week gaat over het online promoten van jouw restaurant.

Hoe kun je nu communiceren met jouw gasten via social media?

Vroeger was het eenvoudig. Ofja vroeger, 15 tot 20 jaar geleden was er nog geen social media. Adverteren deed je via een vakblad, lokale krant of radio.

Tegenwoordig heeft iedereen een smartphone, met internet en is iedereen continue verbonden.

De mensen zijn zo verslaafd, dat er zelfs tijdens het autorijden nog even snel op de smartphone gekeken wordt.

Hoe ga je nu als  horeca-ondernemer starten in de social media jungle. In de jungle met  200 social media kanalen.

En niet mee doen aan social media is ook geen optie. Want als je niet mee doet dan verlies je op lange termijn.

88% van de consumenten een keuze voor een restaurant maken op basis van online reviews, reactie’s van andere mensen?

De betekenis van social media

Social media marketing is het proces van het creëren van content. Dit doe je in een bepaalde context voor een social media kanaal. Het doel hiervan is interactie met jouw fans. Zodat er verbinding ontstaat en fans gaan reageren op jouw content. Dat kan doormiddel van een reactie, like of het delen van een bericht.

Elk social media kanaal heeft zo zijn eigen content. Zo werkt op Instagram een afbeelding, op Youtube een video en op Facebook video, foto en tekst het best.

Het doel van dit artikel is om te laten zien dat elk kanaal uniek is en elk kanaal een andere strategie nodig heeft. Één ding is hetzelfde en dat is dat iedereen wil dat het bereik van een bericht zo groot mogelijk is.

Dat betekend zo veel mogelijk likes, reactie’s en gedeelde berichten. Zodat je verzekerd bent dat veel mensen het bericht zien.

Maar omdat voor elkaar te krijgen moet content deelwaardig zijn. Het moet zo goed zijn dat je volgers het willen delen met hun vrienden.

Enkele begrippen uitgelegd:

Content: Het soort bericht dat je plaatst. Dat kan bijvoorbeeld een artikel op een blog zijn, een status update op Facebook of een foto op Instagram. Voor elk social media kanaal hoort andere content.

Context: ” Hierbij kan zowel letterlijk “tekst” worden bedoeld als een situatie of verband of omgeving waarin iets gebeurt, aldus het woordenboek.

Dus LinkedIn bijvoorbeeld is een netwerk waarin mensen om zakelijke redenen actief zijn. Dat betekent dus dat jouw content hierop afgestemd moet zijn, zodat mensen hierop gaan reageren.

Hashtag: Wordt op deze manier aangeduidt #. Het wordt gebruikt om een onderwerp te beschrijven bijvoorbeeld #food. De hashtag zorgt ervoor dat content makkelijk gevonden en sneller gedeeld wordt.

Delen: Het betaalmiddel in social media land. Wanneer je content plaatst, dan wil je dat zo veel mogelijk mensen je berichten delen. Dan heb je het meeste bereik.

Engagement: Ik kon niet het juiste Nederlandse woord hiervoor vinden. Het komt er op neer dat jouw fans interactie hebben met de door jouw geplaatste content. Dat kan zijn een like, een reactie of het delen van een bericht. Waarbij delen het beste is.

Wat kan social media voor jouw restaurant betekenen?

Doordat je regelmatig content plaatst, blijf je op het netvlies van jouw volgers staan. Wanneer je content plaatst, dan zullen mensen op het bericht klikken. Dat zorgt weer voor verkeer naar de website.

Op de website aangekomen, wordt er gekeken naar het menu en de mogelijkheid om te reserveren.

Het handige aan social media is, dat je ook evenementen kunt aanmaken, zodat mensen kunnen aangeven of ze er naar toe gaan. Denk bijvoorbeeld aan vaderdag.

Ook kun zaken als dag,- weekmenu’s of recepturen plaatsen. Als je over een camera beschikt, dan kun je ook een keukentour opnemen of een video met de chef maken.

Social media biedt voor jouw gasten ook de mogelijkheid om reviews te schrijven. Heb je eenmaal actieve fans, dan zullen ze jouw restaurant van goede reviews voorzien.

Andersom geldt het ook. Wanneer iemand ontevreden is, dan kun je een mindere review verwachten. Reageer hier dan meteen op en zorg voor een passende oplossing. De gast zal blij zijn dat je iets met zijn klacht doet! Ook belangrijk, de andere volgers zien dan ook dat je klachten serieus neemt.

Hoe start je met social media

Ga je met een restaurant starten of ben je helemaal nieuw op social media? Dan is het verstandig om met 1 of 2 kanalen te beginnen.

Welke kanalen dit zijn, is afhankelijk van jouw doelgroep. Zoek uit waar jouw fans zitten en wordt daar actief.
Als je een keuze hebt gemaakt, dan moet je beslissen hoevaak je content gaat plaatsen. Begin bijvoorbeeld met 3x per week een bericht te plaatsen en als dat lukt werk dan toe naar dagelijks.
Het beste is om voor de lunch en of diner te plaatsen, zodat jouw doelgroep op de hoogte is van het laatste nieuws.
Wanneer je met social media begint, dan is het belangrijk dat je kwalitatieve foto’s hebt van:

  • Alle gerechten;
  • Het restaurant;
  • Het personeel.

Je hoeft daarvoor niet perse een professional voor in te huren. Iedereen beschikt over een smartphone en een digitale camera.

Belangrijk is om je personeel hierin te betrekken. Zij weten vaak goed wat voor content te plaatsen en hebben hier vaak ook meer ervaring in.

Besteed ongeveer 10 tot 15 minuten per dag aan online interactie met jouw gasten. Dit zorgt ervoor dat ze een betere binding houden met jouw restaurant.

Laten we eens kijken welke social media kanalen interessant zijn voor de horeca. Ik denk dat er voor de horeca 3 zijn:

#1.Facebook

Omzetverhogende acties horeca

Dit is de grootste van allemaal! Iedereen is bekend met Facebook en de meeste mensen hebben dan ook een account.

De reden dat mensen Facebook bezoeken is omdat ze in contact willen komen met andere mensen. Ze willen socializen, ze willen weten wat andere mensen aan het doen zijn. Wat ze lezen, kijken en dragen, luisteren en eten.

Zorg er dus voor als je content gaat ontwikkelen, dat je niet te veel verkoopt. Maar dat je je op bovenstaande redenen richt.

Let op!

Tot voor kort was het voor restaurants makkelijk om met 1 bericht veel volgers, likes, reacties en dus bereik te krijgen. Sinds kort is het bereik voor bedrijven, en dus ook restaurants omlaag gegaan. Daardoor kun je minder mensen bereiken.

Facebook wil dat mensen met elkaar de interactie aangaan. Daarmee bedoel ik de interactie met vrienden en familie.

Dit wordt dus als eerste op je Facebooktijdlijn getoond. Content van bedrijven worden niet meer zo snel getoond.

Moet je dan Facebook vermijden? Nee, Je zult andere soort content moeten creëren. Content die er voor zorgt dat mensen de interactie met jouw aangaan. Dus in plaats van een like een reactie.

Een reactie is dus waardevoller dan een like. Het doel is dus om een reactie uit te lokken.

Wil je toch dat veel mensen je content zien? Overweeg dan om te starten met adverteren op Facebook.

Wat voor content plaats je op Facebook? Content dat relevant, leuk, bruikbaar is.

Context: Afbeeldingen, video, tekstberichten

Als je Facebook content creëert let op het volgende zaken:

  • Is het bericht verrassend, vermakend of provocerend?
  • Is de foto opvallend en van goede kwaliteit?
  • Is jouw restaurantlogo op de foto zichtbaar?
  • Is het bericht interessant op elke manier voor iedereen?
  • Heeft het bericht een call to action?

#2.Instagram

Instagram is een app waar visuele content centraal staat. Er worden veel foto’s gedeeld.

Deze app is in 2010 op de juiste moment markt gekomen, op het moment dat de iPhone 4 werd gelanceerd. Deze iPhone was namelijk voorzien van een goede camera,voor die tijd. De app zorgt er voor dat je met je mobiele telefoon betere foto’s kunt maken.

Vandaag de dag wordt de app gebruikt door 800 miljoen mensen.

De mensen delen foto’s, taggen vrienden, gebruiken hashtags en liken wat andere mensen delen.

Context is dus foto’s. Instagram heeft van alle kanalen de hoogste engagement rate. Waarschijnlijk omdat het liken van een foto zo gemakkelijk is. Je hoeft namelijk maar 2 keer op een foto te klikken. Dit zorgt er voor dat er meer geliked wordt dan op bijvoorbeeld Facebook.

Een van de populairste onderwerpen op Instagram is eten en drinken. Ideaal dus voor een horeca-ondernemer om jou bedrijf te promoten.

Daarnaast zit de next generation veel op Instagram, dus als je een jonge doelgroep hebt is dit een ideaal kanaal.

Hoe gebruiken bedrijven Instagram?

Bedrijven gebruiken Instagram puur om engagement met hun volgers te creëren. De consumenten leren zo jouw bedrijf kennen. Als ze jouw restaurant eenmaal kennen dan pas kopen ze van je.

Let op deze zaken wanneer je content maakt

  • De foto’s moeten van goede kwaliteit zijn. Gebruik dus zelf gemaakte foto’s om je zelf er authentiek te laten uitzien;
  • Gebruik veel hashtags. Een bericht met 5 tot 10 hashtags is normaal om mee te communiceren;
  • Zorg dat je deelwaardig bent.

#3.LinkedIn

Promotie actie horeca

LinkedIn is opgericht in 2002 en is dus ouder dan Facebook. Het medium groeide niet zo hard, dus daarom duurde het langer voordat dit bekend werd bij het grote publiek.

In het begin was LinkedIn vooral een CV-bank, maar nu is het vooral een social medium waar genetwerkt wordt.

Momenteel zijn er 6 miljoen Nederlandse gebruikers op LinkedIn actief.

Waarom is dit een interessant medium voor een (startende) horecaondernemer?

Stel je gaat een restaurant starten en je bent opzoek naar startkapitaal. Een van de populairste financieringen in de horeca is crowdfunding.

Potentiële financierders gaan dan op onderzoek uit naar wie de ondernemers zijn. Ze beginnen hun zoek tocht dan op LinkedIn. Een goed ingevulde profiel is daarom goud waard.

LinkedIn groepen

LinkedIn groups is een handig optie. Je kunt als ondernemer lid worden van een netwerk, met professionals uit dezelfde bedrijfstak. Of met mensen met dezelfde interesses. Je kunt zo eenvoudig contact leggen met potentiële gasten.
Context: Professioneel. Mensen zijn actief op LinkedIn voor maar 1 ding: Zaken

Ze willen alles weten over wat er speelt in hun branche, welke vacatures er zijn, en  hoe kunnen ze beter presteren op hun werk.

Conclusie

200 social media kanalen zijn er momenteel! En dit aantal is nog steeds groeiende. Voor de startende horecaondernemer is het handig om er 2 of 3 te kiezen.
 
Welke dat zijn is afhankelijk van jouw doelgroep. Zoek uit waar ze online actief zijn.
 
Ik denk dat het gros van de consumenten te vinden is op 3 social media kanalen die ik beschreven heb.
 
Je weet nu alle belangrijke informatie van deze kanalen, hoe je van start moet gaan en wat de context is.
 
Niets houd je nu nog tegen. Zorg er voor dat je consistent bent in het plaatsen van je content.
 
Op welke social media kanaal ga jij je nu focussen?

 

 

 

 

 

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren