Hoe start je een restaurant 18: Een bestaand restaurant kopen

Hoe start je een restaurant 18: Een bestaand restaurant kopenTot nu toe heb ik alleen nog maar artikelen geschreven over hoe je van grond af aan een restaurant start.

Vandaag gaat daar verandering in komen! We gaan kijken naar de mogelijkheden om een bestaand restaurant te kopen.

De route die je aflegt om een bestaand restaurant te kopen verschilt niet zoveel dan wanneer je een restaurant van de grond af aan opbouwd.

In beide gevallen onderzoek je de markt, en maak je een financieel haalbaarheidsstudie.

Wat zijn dan de voordelen van een bestaand restaurant kopen?

Voordelen van een bestaand restaurant kopen

  • Je kunt een bestaand restaurant sneller heropenen;
  • De kosten zijn meestal een stuk lager, want het restaurant is al ingericht;
  • Het financiële risico is een stuk minder. Zeker als je een goedlopend bestaand restaurant overneemt;
  • Je kunt al putten uit een bestaande vaste gastenkring;
  • Je hebt meteen een goede cashflow;
  • Er is al een pand met de daarbij behorende vergunningen.

Dan de nadelen:

Nadelen

  • Het is een pittige klus als het restaurant niet loopt. Zeker als  het ook nog een slechte reputatie heeft. Dan is het nodig om een nieuw restaurantconcept te starten;
  • Het restaurant is verouderd, daardoor zijn er hoge onderhoudskosten;
  • Sommige mensen mijden het restaurant om eerdere ervaringen;
  • Het restaurant is ingericht naar de wensen en smaken van iemand anders. Dat moet wel bij jou als persoon passen.

Verder zijn er nog een aantal cruciale factoren waar je naar moet kijken bij aankoop van een bestaand restaurant.

Ik raad je aan om je hier goed in te verdiepen. Dit kan namelijk het verschil zijn tussen een winstgevend restaurant of een nachtmerrie.

Welke factoren zijn dat dan?

  • Het financiële plaatje;
  • De locatie;
  • De verkoopcijfers;
  • De groeipotentie;
  • De reputatie van het restaurant;
  • Welke vergunningen heeft het restaurant;
  • Wat is de conditie van de materialen en inventaris.

 

Maar de belangrijkste vraag die je moet stellen is: Waarom staat het restaurant te koop?

#1. Waarom staat dit restaurant te koop?

Er zijn een aantal redenen te vinden waarom een bestaand restaurant de verkoop ingaat.

  1. Om persoonlijke redenen. De eigenaren gaan met pensioen, moeten stoppen om gezondheidsredenen of er zijn familie problemen;
  2. Het restaurant maakt geen winst. De huidige eigenaren hebben van alles geprobeerd maar het is niet gelukt om het bedrijf winstgevend te krijgen. Dit is alamerend!! Hier moet je zien te achterhalen waarom het de huidige eigenaren niet is gelukt om het winstgevend te krijgen.

#2. Het financiële plaatje

Als het goed is ga je een ondernemingsplan schrijven of heb je die inmiddels al geschreven. Dan is het belangrijk dat je de financiën helder voor ogen hebt.

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: wat is het restaurantconcept.  En past dit concept bij jou als persoon?

Is het verstandig om het concept zo te houden of juist niet. Wil je het zo houden dan moet je jezelf afvragen of de omzet hetzelfde blijft, gaat stijgen of juist gaat dalen.

Bekijk ook of het restaurant seizoensafhankelijk is. Zo ja, wat kun je doen om het hele jaar gasten over de vloer te krijgen.

Vervolgens moet je vaststellen hoeveel geld je moet investeren om het restaurant te heropenen.

Pas dan kun je naar de financiële getallen kijken. Je moet weten hoeveel omzet het restaurant wekelijks, maandelijks en jaarlijks draait. Wat is het break-even point ? Wat zijn de eet- en drankomzetten, en wat zijn de kostprijzen van de gerechten?

Een andere belangrijke getal die je moet weten: Wat geven de gasten gemiddeld uit per bezoek?

Neem vervolgens ook de tijd om contact op te nemen met de huidige leveranciers. Hebben de eigenaren de rekeningen op tijd betaald en zijn er openstaande schulden. Check ook bij de belastingdienst en bij de bank of er nog schulden zijn.

#3. Locatie, Locatie, Locatie

Zoek uit wat de toegevoegde waarde is van de locatie aan het restaurant.  Is de locatie gelegen in het stadscentrum van Eindhoven, dan kun je er van uitgaan dat er veel voetgangers en misschien ook fietsers voorbij komen.

Daarnaast moet je om de tafel met de verhuurder van het pand. Want je moet weten of het huidige contract blijft of dat er een nieuw contact komt. Blijft het contract wat is dan  de looptijd? Kun je het pand daarna eventueel kunt kopen? Je moet ook weten met welk percentage de huur jaarlijks stijgt.

De locatie bepaalt voor 75% het succes van de onderneming. Het is dus van groot belang om de formule te bepalen, en dan te wachten op het juiste pand”. – Eddie van den Berg, Brasserie van den Berg Eindhoven

Via de huurders van het pand weet je wat de huurprijs per maand is. Dus dan kun je ook uitrekenen welke percentage van de omzet opgaat aan huur. Is het percentage hoger of lager dan de 8% van de omzet die in  horeca geadviseerd wordt. Vervolgens moet je uitzoeken of de huurprijs conform de markt is. Zit je eronder of erboven.

#4. Het restaurant

Het laatste onderdeel is het restaurantgedeelte. Wie is de doelgroep die het restaurant bezoeken en passen deze mensen bij jou als persoon?

Welke acties ga je ondernemen om de doelgroep te behouden en nieuwe gasten aan te trekken?

Vervolgens moet je uitzoeken hoeveel couverts het restaurant heeft. Wat zijn de piekmomenten en heb je dan genoeg plaats om in het aanbod te kunnen voorzien?

Daarnaast moet je naar de bar kijken. Welke rol speelt deze in jouw restaurant?

Restaurant inventaris

Vervolgens moet je de inventaris onder de loep nemen. Hoe oud is deze? Is de inventaris van de eigenaren zelf of zijn er delen gehuurd? En wat zijn de kosten hiervan per maand?

Uiteindelijk hebben we te veel moeten investeren in het restaurant om het draaiende te houden. Het volledige inventaris was niks waard en het achterstallige onderhoud heeft ons tientallen duizenden euro’s gekost. Daar zou ik nu veel oplettender in zijn –Pim Serné restaurant Parels Haarlem

Hoe zit het met reparatie en onderhoudskosten? Is alles netjes onderhouden en welke kosten zijn er de afgelopen jaren geweest? Vraag naar betalingsbewijzen om zeker van je zaak te zijn.

Wat is de reputatie van het restaurant?

De reputatie van het restaurant in de omgeving is erg belangrijk. Praat met mensen uit de omgeving om erachter te komen wat de reputatie is.

Je kunt daarnaast ook een hoop informatie online vinden. Bekijk de meningen van de gasten op de Facebookpagina van het restaurant. Ook de review websites zoals Tripadvisor of Couverts.

#5. Welke vergunningen zijn er?

Welke vergunningen zijn er bij het huidige concept aanwezig? Welke vergunningen moeten er bij een nieuwe eigenaar vervangen worden?

#6. Bonus Tip

De laatste tip die ik je mee wil geven is dit: Laat de eigenaar een concurrentiebeding tekenen. Een restaurant is gebouwd rondom de eigenaren. Die hebben hun eigen recepten, stijl van koken en serveren. Je wil niet hebben dat de verkoper in een later stadium een restaurant bij jou in de buurt opent.

 

Zoek de juiste experts

Nu weet je waarom het restaurant te koop staat. Dan is het zaak om te beslissen of je het wilt kopen en of je het geld hebt. Vervolgens moet je uitzoeken hoe je gaat betalen. Betaal je het bedrag ineens of liever in termijnen als dat mogelijk is. Zoek dan wel uit hoeveel de rente is.


Zoals je ziet is het kopen van een restaurant een ingewikkeld proces. Een proces dat je onmogelijk alleen kunt doen, gezien de vele zaken waar je verstand van moet hebben. Of het nu het inspecteren van het inventaris is of het lezen van een huurcontract.

Zoek daarom bij elk gebied een expert die jou kan helpen. Het is misschien een flinke investering zijn maar het is er wel een die het waard is. Het starten van een restaurant is een grote stap in je leven en het zou zonde zijn als het mislukt.

Bedankt voor het lezen van dit artikel! Heb je nog vragen en of opmerkingen over dit artikel? dan kun je die in het commentaargedeelte hieronder kwijt of op mijn Facebookpagina.

 

Erik

 

Photo by Toa Heftiba on Unsplash

 

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren