Hoe start je een restaurant 20B: Training van nieuwe medewerkers

Hoe start je een restaurant 20B Training van nieuwe horeca medewerkers

Het vorige artikel ging over het werven van personeel. De volgende stap in het proces is: training van nieuwe medewerkers!

Zoals je wellicht weet heb ik zelf jarenlang in de zwarte brigade gewerkt. Wanneer ik ergens nieuw begon, dan werd ik meteen in het diepe gegooid. Zeker bij de kleinere restaurant is dit vaak het geval. Dan is het lastig om snel ergens een draai te vinden.

Het belang van een goede training werd me pas duidelijk toen ik voor een groter restaurant (200 couverts) ging werken.

Daar duurde het inwerktraject een aantal weken. De training bestond uit een informatieve training en een praktijktraining. Tijdens het inwerktraject kwam ik erachter hoe fijn het is om getraind te worden zodat je goed beslagen ten ijs komt.

Je wilt tocht dat het personeel een bepaald niveau heeft, als je restaurant open gaat?

Een goede medewerker bediening bepaald deels de beleving van de gast. En die beleving zorgt ervoor dat de gast weer terugkomt. Maar hoe ontwikkel je nu zo’n training?

Voordat je je personeel kunt trainen is het belangrijk om na te gaan welk service niveau past bij je restaurantconcept. Vervolgens kijk je welke serviceniveau jouw doelgroep verwacht.

Met deze gegevens kun je een training gaan ontwikkelen. Een training bestaat denk ik uit 2 delen:

  1. Een informatieve training en
  2. Een praktijktraining.

De informatieve training

Je hebt een of meerdere nieuwe medewerkers aangenomen. Nu is het zaak om ze klaar te stomen tot volwaardige medewerkers. De eerste stap is een informatieve bijeenkomst waar allerlei zaken worden uitgelegd.

Denk hierbij aan:

#1.Uitleggen van de restaurantcultuur

Met de restaurantcultuur bedoel ik:

“Een restaurantcultuur is de manier waarop de dagelijkse gang van zaken er binnen een bedrijf aan toe gaat”. Het gaat er om hoe er met collega’s omgegaan wordt en wat de doelstellingen van het restaurant zijn.

Hier komt de waarom,- hoe,- en wat,- vraag goed van pas. Waarom ben je je restaurant begonnen, hoe ga je het doen en wat ga je doen.

#2.Wie zijn je gasten en welke beloftes maak je

Dit gaat over jouw uniek verkoop argument. Wat onderscheid jouw restaurant van de concurrentie. Wie is je doelgroep en wat kan je doelgroep verwachten als ze bij je komen eten?

#3.Hoe is de werksfeer in je restaurant

Is de werksfeer informeel? en mogen de medewerkers elkaar met de voornaam aanspreken? is een grapje af toe niet erg?
Of is het formeel en spreek je de Chef-kok aan met chef? en dien het personeel met 2 woorden te spreken?

#4.Bespreek het huishoudelijkreglement

Dit zijn richtlijnen hoe je binnen het restaurant met elkaar omgaat. Worden regels overtreden, dan kun je als werkgever de medewerker handhaven.

#5.Personeelszaken

Laat de medewerkers hun contract tekenen. Vertel wanneer ze uitbetaald krijgen, hoe ze vakantiedagen kunnen aanvragen etc. Tijdens deze bijeenkomst kun je bijvoorbeeld ook kleding uitreiken.

#6.Rondleiding door het restaurant

Geef de nieuwe medewerkers een rondleiding door het restaurant. Laat zien waar ze de kantine kunnen vinden, waar ze zich kunnen omkleden, waar de personeelsuitgang zit. Welke andere faciliteiten bij het restaurant horen.

#7.Leg uit hoe het trainingsproces er verder uit ziet

Wat kunnen de nieuwe medewerkers na deze informatieve bijeenkomst verwachten?

#8.Laat de medewerkers kennismaken met de chef-kok en restaurantmanager

Spreekt voor zich denk ik.

#9.Overhandig een kopie van de menukaart

Loop deze even door en beantwoord mogelijke vragen. Een kopie kunnen ze mee naar huis nemen en daar bestuderen.

Welke informatie moeten de medewerkers leren?

De nieuwe medewerkers hebben een informatieve training gehad. Maar dit is nog niet genoeg om zelfstandig te kunnen meedraaien. Daarvoor moeten ze nog het een en ander leren. Ze hebben nog meer informatie en praktijkervaring nodig voordat ze succesvol kunnen zijn.

Welke informatie hebben ze nodig?
  • Welke ingrediënten er in de gerechten gaan;
  • Welke dranken er geschonken worden;
  • Welke gerechten niet geschikt zijn voor mensen met bepaalde allergieën;
  • Tafelnummering;
  • Speciale promoties, denk bijvoorbeeld aan een weekmenu;
  • Informatie over bepaalde arrangementen;
  • Checklist om schoon te maken en de bijbehorende H.A.C.C.P-regelgeving;
  • Zaken met betrekking tot het huisreglement;
Daarnaast zijn er ook een aantal procedures die ze moeten kennen:
  • Hoe ga je om met gasten en wat te doen als een gast een klacht heeft;
  • Hoe ga je om met gasten aan de telefoon. Bijvoorbeeld met reserveringen aannemen;
  • Hoe werkt het kassasysteem. Hoe sla je een gerecht aan en hoe reken je een tafel af?
  • Hoe worden de gerechten bereid;
  • Hoe ga je om met geld;
  • Hoe tel je je omzet (vooral bij grote restaurants tellen medewerkers hun eigen omzet);
  • Hoe open en sluit je het restaurant.

Zoals je ziet, er is veel informatie voor de nieuwe medewerkers. Je moet er voor zorgen dat ze geleidelijk aan deze informatie tot zich nemen. Daarom moet je er goed over nadenken hoe je je training gaat inrichten.

Hoe ga je je nieuwe medewerkers trainen

Ieder persoon leert anders. De een leert door het zien van een video, de ander leert door het lezen van een tekst. Weer een ander luistert liever of leert door het te zien. Hier moet je rekening mee houden bij het ontwikkelen van een training.

In de horeca werken veel jonge mensen. Die staan bekend als de generatie millennials. Millennials zijn geboren tussen 1981 en het jaar 2000.

Laten we eens kijken hoe de millennials het liefste leren. De meeste horecabedrijven werken met deze groep mensen.

#1. Leren met video

Wanneer een millennial een probleem heeft dan zoekt hij via Google of YouTube naar het antwoord. Hier kun je een hoop how to video’s op te vinden waar ze het antwoord vinden.

#2. Leren met behulp van een mentor

Een millennial vind het fijn om door iemand ingewerkt te worden die dezelfde werkzaamheden verricht. Koppel ze daarom aan de mentor. Zo leren ze het snelst. Ze kunnen ze ook direct feedback ontvangen wanneer iets goed of fout gaat.

#3. Teambuilding heeft niets met leren te maken maar = belangrijk

Millennials vinden het fijn om vriendschappen te sluiten met hun collega’s. Ze zijn dan gelukkiger op het werk en nog belangrijker: Ze zijn productiever. Speel hier op in door regelmatig activiteiten te organiseren en houdt borrels na het werk.

Nu je deze feiten weet is het voor jou zaak om hier een goede combinatie in te vinden. Toch blijven er een aantal zaken die je niet op video of in de praktijk kunt leren. Je zult een aantal dingen op papier moeten zetten.

De informatie die de nieuwe medewerkers nodig hebben kun je het beste op papier zetten.

Geschreven materiaal

Het geschreven materiaal gebruik je wanneer medewerkers iets moeten onthouden zoals de menukaart. Daarnaast kun je geschreven materiaal gebruiken ter ondersteuning van hun werkzaamheden zoals een allergenenkaart of een checklist bij het schoonmaken.

Hoe zorg je ervoor dat de nieuwe medewerker het materiaal leest en alles in zich opneemt? Je kunt de menukaart en alle andere belangrijke informatie mee naar huis geven. Vervolgens is het zaak dat je gaat testen of de medewerker de informatie tot zich neemt.

Dit kun je doen door:

  • Vragen te stellen over trainingsstof. Deze vragen kun je op een informele manier stellen op rustige momenten op een dag. Een leukere manier om dit te doen is door de medewerkers een quiz te geven.
  • Aanmoedigen om zelf over de trainingsstof vragen te stellen. Wanneer je dit soort zaken doorleest heb je altijd vragen. Plan een moment voor of na werktijd in om even apart te zitten en over de trainingsstof te praten.
  • Maak alle informatie behapbaar. Geen langdradige teksten. Maar teksten met bulletpoints en veel gebruik maken van afbeeldingen of checklists.

Doe dit alles in snelbinders of mappen en leg het op plaatsen waar het makkelijk te vinden is.

De praktijk training

Er zijn een aantal dingen die je niet op papier kunt zetten. Die moet iemand in de praktijk ervaren, zoals bijvoorbeeld een kassatraining. Voor een dergelijke training is het beter dat je een training krijgt waarbij iemand het voordoet. Daarna doe je het zelf in de praktijk.

Hoe haal je het meeste succes in de praktijk?

#1. Laat elke stap zien. Stap voor stap de werkzaamheden uitleggen. Waarschijnlijk heb jij het al vaak gedaan maar iemand anders waarschijnlijk niet.

#2.Moedig vragen stellen aan. Stomme vragen bestaan niet, je bent alleen stom als je niets vraagt. Door aan te moedigen van het stellen van vragen stimuleer je dat iemand over de stof gaat nadenken.

#3.Laat de nieuwe medewerker eerst naar jou kijken en laat het daarna zelf doen. Zo laat je eerst zien hoe het moet. Daarna laat je nieuwe medeweker alles doen en kun jij toekijken en eventueel feedback geven.

#4.Plan trainingsmomenten altijd in op rustige momenten.

Zo heb je alle tijd om alles goed uit te leggen en wordt je niet steeds onderbroken omdat het druk is. Als dit niet kan zet dan een extra medewerker in die zich puur op het geven van de training richt.

#5.Laat medewerker meerdere weken meelopen. Wel onder begeleiding van een mentor natuurlijk. Geef ze naar verloop van tijd meer verantwoordelijkheden, zoals omgaan met geld.

Mijn ervaring met nieuwe medewerkers

Mijn ervaring in de horeca is dat nieuwe medewerkers vaak aan het luik worden gezet. Ze brengen dan de gerechten naar de gasten. Ze zien de gerechten en leren de tafelnummers. Aan het luik worden ze klaar gestoomd voor de werkvloer.

Vervolgens gaan ze de wijk in onder begeleiding van een mentor. Vaak hebben ze een kleine wijk die na verloop van tijd groter wordt.

Het restaurant ondernemingsplan

Door het trainen van medewerkers kun je je service niveau steeds weer verbeteren. Dit is fijn voor jou als eigenaar en belangrijker nog voor de gasten.

Wanneer de medewerkers daarnaast een hecht team vormen dan blijven ze gemotiveerd hun werk doen. Dit zal uiteindelijk bijdragen aan een prettige werksfeer en aan de omzet!

Volgende keer gaan je aan de slag met het schrijven van restaurant ondernemingsplan. Tot die tijd kun je met mij in contact komen via Facebook!

Hoe is het inwerktraject bij jouw restaurant geregeld?

Erik

Afbeelding via Jerry Wang on Unsplash

About Erik van Dullemen

Schrijft over wat er nodig is om een succesvol restaurant te starten en te runnen.