Hoe ontdek je wat de pijnpunten in jouw doelgroep zijn

Wat zijn de pijnpunten in jouw doelgroepDe laatste tijd heb ik nagedacht over hoe ik deze website succesvol kan maken. Als ik naar de horeca kijk dan zie ik dat alles is gebaseerd op relaties die een restauranteigenaar heeft met zijn gasten, leveranciers en dienstverleners.

Met mijn website Horecatweepuntnul richt ik me op restauranteigenaren, die met hun bedrijf een zetje in de rug kunnen gebruiken. Met behulp van (online)marketing help ik horecaondernemers meer omzet binnen te halen.

Het fundament van deze website staat op 2 pijlers namelijk: content creëren die restauranteigenaren nodig hebben en persoonlijke relaties met horeca ondernemers. Deze 2 pijlers zorgen ervoor dat deze website een succesvol horecaplatform wordt.

Pijlers in de praktijk

Hoe gaat dat nu in de praktijk? Om een relatie te starten en er tegelijk achter te komen welke problemen een restauranteigenaar heeft, heb ik besloten om ze simpelweg een e-mail te sturen. De respons op deze mails zijn meestal niet zo hoog, zo’n 5 a 6%. Daarom moet ik om een goed beeld te krijgen minimaal 300 ondernemers mailen. Door de restauranteigenaren een mail te sturen wil ik 5 dingen bereiken.

  1. Ik wil mijn website Horecatweepuntnul introduceren;
  2. Ik wil ze mijn site laten zien;
  3. Ik wil een relatie met ze starten;
  4. Ik wil erachter óf, en welke, pijnpunten zij ervaren;
  5. Deze pijnpunten ga ik bundelen in een artikel en in ruil daarvoor plaats ik een link naar hun website op Horecatweepuntnul

De vraag die ik ze gesteld heb is: Wat had u willen weten voordat u ging starten met uw restaurant. Deze mail heb ik als template gebruikt:

De e-mail die ik naar de ondernemers stuurde

Hallo

Graag wil ik de korte vraag stellen:

***Wat had u willen weten voordat u ging starten met uw restaurant***

Ik schrijf een artikel voor beginnende horeca-ondernemers. Zou u  bovenstaande vraag willen beantwoorden, dan zal ik als tegenprestatie uw antwoord vermelden in het artikel MET een link naar uw website. Dit betekent dat er meer bezoekers naar uw website komen!

Ik schrijf namens Horecatweepuntnul, dit bedrijf helpt horeca ondernemers hun omzet te vergroten door de online en offline vindbaarheid te verbeteren.

Mobiele websites, het versturen van nieuwsbrieven en het gebruik van Facebook, in de horeca valt er nog veel te winnen op dit gebied. De website horecatweepuntnul is dé online community voor horeca ondernemers waar informatie te vinden is over horeca marketing. Marketing is een middel waarmee je de verkoop van je diensten en service kunt verhogen. Op deze website kunt u gratis artikelen vinden over marketing in de horeca. Deze tips kunt u eenvoudig toepassen in de praktijk.

Het enige wat u hoeft te doen is het beantwoorden van deze mail. Ik ben benieuwd naar uw reactie.

Alvast bedankt, (ook namens de beginnende horeca ondernemer).

Om het respons op deze mail te verhogen heb ik alle restauranteigenaren een persoonlijke mail gestuurd: 300 e-mails met een persoonlijke aanhef. Ja het kost wat tijd om uit te zoeken wie nu daadwerkelijk de eigenaar van een bepaald restaurant is en ja het kost ook tijd om 300 ondernemers één voor één te mailen, maar de antwoorden die ik heb gekregen zijn dan ook goud waard!

Respons

Gelukkig kreeg ik na één dag al de eerste reacties binnen maar de dagen erna bleef het angstvallig stil in mijn mailbox. De respons die ik tot dan toe had behaald was zo’n 5% wat geen slecht resultaat is.

Twee weken later besloot ik iedereen die nog niet gereageerd had nog eens een mailtje te sturen. De dagen erna ontplofte mijn mailbox zowat, ik kreeg reacties zoals “ik heb het te druk en nog geen tijd gehad om te reageren” of “ik heb geen interesse om aan je artikel mee te werken” en dat is ook prima want zo weet ik tenminste dat mijn e-mail wel gelezen is.  Gelukkig waren er ook veel ondernemers die wel met een antwoord kwamen.

In totaal heb ik 300 e-mails verstuurd en 59 reacties gekregen wat neerkomt op een respons van 19,7%. Van die 59 waren er tot nu toe 37 bruikbaar. Dit aantal kan nog oplopen omdat er mensen waren die bedenktijd nodig hadden. Zelfs nu nog, 3 weken na het versturen van mijn 2e mail komen er reacties binnen.

Vorige week ben ik zelfs bij een aantal horeca-ondernemers op de koffie geweest omdat ze me hadden uitgenodigd naar aanleiding van mijn e-mail. Daarnaast heb ik ook met een aantal ondernemers telefonisch contact gehad.

De reacties op mijn website waren gelukkig positief. Ze zien in wat de voordelen van deze website zijn en dat het kan uitgroeien tot een waardevol horecaplatform.

Pijnpunten en andere zaken

Bij het lezen van een aantal antwoorden vielen me positieve en ook negatieve zaken op.

1.Een restauranteigenaar maakt lange dagen

Dit wist ik al door mijn eigen ervaringen in de horeca en dat heb ik hier nogmaals bevestigd gekregen. Het viel me op dat de ondernemers 5 dagen per week werken, zo’n 14 tot 16 uur per dag. Vaak zijn ze daarnaast ook nog aan het werk als ze een “vrije dag” hebben.

Ik wist alleen niet exact met welke zaken je als restauranteigenaar mee te maken krijgt. Natuurlijk verzorgen ze lunch en diner maar ze houden zich ook bezig met zaken als:

  • Het beantwoorden van de mail
  • Personeelszaken (urenlijsten, ziekmeldingen. contracten maken – up to date houden)
  • Het restaurant / terras onderhouden (veel opruimen / poetsen)
  • Marketingacties bedenken (website aanpassen / organiseren van evenementen /mailing maken / Facebook beheren)
  • Reparaties aan je pand/ machines plannen of zelf doen
  • Prijsvergelijkingen doen voor: verzekering/ telefonie/ energie/ afval etc.
  • Facturen versturen en betalen  inboeken van administratie
  • Inkopen doen  met vertegenwoordigers praten
  • Naar bijeenkomsten/ netwerken/
  • Wijnproeverijen organiseren
  • Leerlingen begeleiden
  • Personeelsgesprekken voeren.
2.Vergunningen

Vergunningen zijn één van de meest voorkomende punten die ik gek genoeg niet verwacht had als struikelblok. Ik weet dat het enige tijd duurt voordat je alle vergunningen binnenkrijgt en dat je in de ene stad of dorp de vergunningen sneller krijgt als in de ander. Het pijnpunt hier is dat men vaak in een korte tijd, binnen één maand!?, een restaurant wilt starten, en dan is het wel lastig om de vergunningen op tijd binnen te krijgen.

Het aller-moeilijkste was het vergunningen aanvragen. En dan niet de drank,- en horeca vergunning, maar de omgevingsvergunning (Milieuzaken etc)”

3.Personeel

Ik heb gemerkt dat het onderdeel personeel ook een gevoelige plaats heeft bij horeca-ondernemers. Het is lastig om aan goed personeel te komen en deze te behouden. Ook moeten ze natuurlijk betrouwbaar zijn, wat helaas niet altijd het geval is.

De instelling van personeel is ook een punt van aandacht, deze is niet altijd in lijn met die van de restauranteigenaar. Heeft het personeel dezelfde instelling als jij en passen ze bij het type restaurant wat je hebt?

4.Beleid en doelgroep

Ik heb me enigszins verbaasd over het feit dat er zoveel mensen een restaurant beginnen zonder het maken van een ondernemingsplan. Je hoeft van mij ook geen vuistdik ondernemingsplan te schrijven maar helemaal niets is een risico: Je pompt er een hoop spaargeld in, misschien leen je geld bij de bank, heb je een brouwerij contract, of heb je geld geleend bij vrienden. Met een beleidsplan kun je voor jezelf duidelijk maken hoe je deze schulden zo snel mogelijk weer kunt afbetalen.

Hetgeen wat ik had willen weten is; dat een duidelijk beeld en visie van wat je wilt bieden en waar je naar toe wilt met je restaurant de toekomst een stuk makkelijker maakt”.

Veel beslissingen in de horeca worden dus genomen op basis van emotie en niet op basis van goed beleid.

“In ieder geval had ik willen weten wie mijn  doelgroep wordt, is en zijn en hoe hou ik deze gasten in mijn zaak!”

Ondernemers die wel een plan hebben, hebben vaak (uitzonderingen daargelaten) aan de Hoge Hotelschool gestudeerd. Deze ondernemers zijn vaak succesvoller.

Succesvol heeft in mijn beleving niets te maken met het aantal sterren maar met weten hoe je een restaurant van A tot Z start, vermarkt en mensen je restaurant in krijgt, en als gast behoud.

5.Online aanwezigheid

Dit onderdeel zal ik kort houden omdat ik in het artikel: Hoe krijg je je restaurant vol met nieuwe en oude gasten al vaker heb beschreven wat horecaondernemers online moeten veranderen. Het viel me op dat de meerderheid van de restauranteigenaren zakelijk actief is op social media. Vaak plaatsen ze een aantal keer per week en hebben ze een groot aantal volgers.

Wat me verder opviel is dat restauranteigenaren social media zien als een promotiekanaal  en hun eigen website niet, gezien het feit dat de meeste restaurants geen mobiele website hebben.

Er zijn ook bijna geen restaurants die actief bezig zijn met het verzamelen van e-mailadressen van de gasten, wat ik jammer vind omdat het een goede marketing tool is om je gasten op de hoogte te houden van de ontwikkelingen rondom je restaurant.

Conclusie

Ik kan niets anders dan concluderen dat je echt gepassioneerd moet zijn om een horecazaak te runnen. Het runnen van een restaurant is meer dan alleen het draaien van lunch en diner. Het is hard werken. Desalniettemin denk ik dat veel problemen voorkomen hadden kunnen worden als er wat meer geduld was geweest bij de start van de horecaonderneming. Veel horeca ondernemers geven aan dat ze beter in het begin een beleidsplan hadden kunnen maken.

Bedankt weer voor het lezen van mijn artikel! Op of aanmerkingen op het artikel hoor ik graag hieronder in het commentaargedeelte of op mijn Facebookpagina!

Vond je dit artikel waardevol, deel het dan a.u.b met je netwerk op Facebook, Twitter of LinkedIn. Alvast bedankt.

Afbeelding via Unsplash Nicholas Swanson

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren