Hoe creëer je de perfecte belevenis voor de gast.

Door met je producten en diensten in te spelen op de zintuigen van de gast, kun je zijn stemming veranderen. Op die manier kun je een bezoek aan je restaurant tot een rijkere belevenis maken.

Wie wil dit nou niet?

Vorige maand kreeg ik voor mijn verjaardag het boek Verleid de klant. Een van de hoofdstukken ging over het beleving via zintuigen. Dit vond ik een interessant onderwerp om met mijn lezers te delen want in de horeca wordt dit nog niet veel toegepast. Terwijl het eenvoudig is om in te zetten.

Laten we eens gaan bekijken wat het is en hoe je het in kunt gaan zetten.

Hoe creëer je een belevenis?

Gasten ontvangen prikkels via hun zintuigen en die worden omgezet in beleving. En beleving is waar het omgaat bij een bezoek aan je restaurant.

Ieder mens heeft 5 zintuigen: zien, horen, voelen, proeven, ruiken. Laten we deze zintuigen eens stuk voor stuk onder de loep nemen en bekijken hoe we dit kunnen inzetten voor jouw restaurant.

1.Het Oog

Beelden worden in het algemeen beter onthouden dan woorden.

De beleving van je restaurant begint bij de uitstraling van je website. Dit is vaak het eerste wat een gast van jouw restaurant ziet.

Straalt de website jouw huisstijl uit? En geeft de website weer wat de gast binnen mag verwachten?

Een verzorgde uitstraling van het pand waar je restaurant gevestigd is, geeft een indruk van wat de gast binnen kan verwachten en draagt bij aan de totale beleving.

Dan de binnenkomst, wat krijgt de gast te zien krijgt bij het betreden van de zaak?

Hoe presenteer jij je bedrijf naar je gasten toe?

Tweede punt van aandacht is de verlichting. Licht (en ook kleur) draagt bij aan het creëren van sfeer en uitstraling in je restaurant. Heb jij hiervoor een lichtplan gemaakt?

2. De Neus

Je loopt in de supermarkt en ruikt dan ineens de lucht van vers gebakken brood. Krijg jij dan ook een hongergevoel?

Geuren spelen een belangrijke rol bij emoties, herinneringen en gedrag.

Bij inademen worden er signalen naar de hersenen gestuurd die allerlei associaties met zich meebrengen. Denk bijvoorbeeld aan: de geur verse koffie of de geur van vers gebakken appeltaart. Aangename geuren dragen bij aan de beleving. Bijvoorbeeld als je in je restaurant de openhaard aan hebt dan ruik je de geur van hout. Dit in combinatie met de warmte leidt tot huiselijkheid

Geur kan bijdragen tot een beleving maar heeft ook een keerzijde. Geur kan een negatieve  effect hebben denk bijvoorbeeld aan persoonlijke hygiëne. Een ober die niet lekker ruikt of juist teveel deodorant of aftershave.

En wat te denken van een WC die stinkt dan krijg je ook een vervelend gevoel.

3. De Oren

Oor

Zintuig het oor

Het is bewezen dat je met muziek de productiviteit van je medewerkers kunt verhogen.

Wanneer je gedurende de avond muziek draait met rustige warme klanken, dan nodig je je gasten om langer na te tafelen. Als je een aparte ruimte hebt met een bar, draai dan juist luide en snelle muziek. Dat past beter bij de beleving die de gast opdat moment zoekt.

Meer beleving zorgt voor meer omzet aan de bar.

 4. Voelen

Het grootste orgaan dat een mens heeft is de huid. Je kan als restaurateur de tastzin  (aanrakingszin ) van de gast benutten door de gast iets te laten voelen.

Wat zou je de gast kunnen laten voelen?

  • Fles wijn, gast leest het etiket en kan de fles vasthouden en zo op waarde schatten;
  • Warmte, door in de winter de openhaard aan te steken. Dit geeft warmte en gezelligheid;
  • In de zomer kun je juist laat op de avond terras verwarmers aanzetten om warmte en gezelligheid te creëren.

5. Proeven

Dit is voor een horecaondernemer een eenvoudig onderdeel om toe te passen. Het is een eenvoudige strategie die ervoor zorgt dat je meer gaat afnemen. Wanneer je de gast iets laat proeven wordt het hongergevoel opgeroepen.

Met een Amuse, (betekent: vermaak voor de mond) of aperitief zou je dit bijvoorbeeld kunnen doen. hiermee kun je de eetlust opwekken.

Na het eten zou je de gast een digestief kunnen geven. Bijvoorbeeld een Pepermunt.

Hoe zou jij kunnen inspelen op de zintuigen van jouw gasten?

 

 

Afbeelding via Unsplash

 

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren

  • Janneke

    Goed artikel zeg! Ik denk dat je echt een groot verschil kunt maken wanneer je met alle factoren rekening houdt. Ook bijvoorbeeld mooi tafellinnen kan hier aan bijdragen. Dit kan je immers zowel zien als voelen.