Het geheim van een online persoonlijk merk

In het artikel van vorige week heb ik besprokenResponsive website voorbeeld waarom je als horecaondernemer beter een persoonlijk merk kunt creëren.

Deze week gaan we op dit onderwerp verder en gaan we kijken wat het verschil is tussen een offline en online merk.

Hoe presenteer jij je direct aan de gasten

Als het goed is werk je je hele leven al aan je offline merk. Het offline merk gaat namelijk over hoe je jezelf en je bedrijf direct presenteert aan de mensen.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan je persoonlijke naam. Hoe denken de mensen over jou wanneer ze je naam zien of horen?

Bij directe presentatie kun je ook denken aan de kleding van het personeel, de huisstijl van je bedrijf of, als je die hebt, je visite kaartje.

Een minder bekende vorm van offline branding is iemand die je online ontmoet, een foodblogger bijvoorbeeld, die bij je over de vloer komt en met persoonlijk contact de band verstevigd.

Presentatie van je restaurant op het internet.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat een offline merk is. We laten het onderwerp voor wat het is. We zijn hier namelijk om het offline merk uit te bouwen naar een online persoonlijk merk.

In jouw online merk presenteer jij jezelf aan de buitenwereld via het internet. Je vertelt online je verhaal aan de doelgroep. Je doelgroep krijgt op deze manier een binding met je en gaat dan op je berichten reageren.

Je creëert daarmee een community.

Wat is jouw DNA

Voordat je je verhaal aan de buitenwereld kunt gaan vertellen is het belangrijk dat je nadenkt aan wie je het verhaal gaat vertellen.

Wie is je doelgroep?

Jonge gezinnen, studenten of zakenmensen.

Heb je al helder voor ogen wie je doelgroep is dan kunnen we naar de volgende stap.

Wat heb je te vertellen.

Het handigste is om te starten vanuit de kern van je restaurant.

  • Waarom ben je je restaurant ooit begonnen?
  • Wat zijn je doelen die je dit jaar wilt bereiken?
  • Welke emoties moeten de gasten ervaren als ze aan jou en aan je restaurant denken?
  • En wat is er zo bijzonder aan jouw restaurant?
  • Waarom moeten de gasten naar jou toekomen en niet naar je concurrenten?

Door hierover na te denken en dit online aan de gast te presenteren, laat je je van je persoonlijke kant zien. De doelgroep kan bij het lezen van dit verhaal zichzelf met jou identificeren.

 Volgende week

We hebben het verschil tussen een offline merk en online merk behandeld. We gaan nu door naar het volgende gedeelte: Hoe ondersteun je als horeca-ondernemer je persoonlijk merk online.

Andere berichten in deze serie
  1. Hoe krijg je je restaurant vol met nieuwe en oude gasten
  2. Wat is het verschil tussen een offline en een online persoonlijk merk. Offline laat ik daarna voor wat het is. Vanaf hier gaan we verder met het geheim van een online merk.
  3. Hoe word je online onweerstaanbaar voor je gasten
  4. Wat moet je weten over je bezoekers
  5. Hoe blijf je zichtbaar bij je vaste gasten
  6. Wat elke horecaondernemer moet weten over Facebook
  7. Razendsnel contacten leggen met Twitter
  8. Van A tot Z nog eens in vogelvlucht.

 

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren