Het geheim van een mobiele website

Hoe belangrijk is een mobiele website?

Er is de laatste jaren veel veranderd op het gebied van websites. Een jaar of 5 geleden keken mensen via de PC of desktop naar een website.

Tegenwoordig daalt het PC en desktop gebruik en neemt de smartphone het internetgebruik deels over. Consumenten lezen e-mails, checken hun social media updates, zoeken naar informatie en kopen zelfs producten via de smartphone. Kortom, de smartphone is booming. Daarom is het belangrijk dat jouw website zichtbaar is op de smartphone en tablet.

Mobiele website

Een website moet goed zichtbaar zijn op de smartphone en tablet.

Wat is een responsive website

Er zijn veel restaurants die een website hebben die op de gewone computer zichtbaar is. Daarnaast hebben ze vaak een extra mobiele website draaien.

Dit is nogal onhandig omdat er dan extra onderhoud bij komt kijken. Daarnaast zijn er in deze samenstelling extra kosten om een 2e website te laten draaien.

De beste oplossing is om een responsive website te hebben. Dit is een website die zich automatisch aanpast aan de grootte van het scherm waarop de bezoeker kijkt. De afbeeldingen, tekst en structuur van de website wordt ook aangepast. Het maakt dus niet uit of dit het scherm van een tablet of smartphone is.

Voordelen van een responsive website:

  1. Websitebezoekers hoeven niet te scrollen of in te zoomen;
  2. Navigatie makkelijker;
  3. Betere gebruikservaring;
  4. Lay-out blijft hetzelfde, met 2 websites is dit vaak niet het geval.
  5. Google heeft een voorkeur voor responsive websites
  6. Slechts één website te onderhouden

Voordelen voor de horecaondernemer

De meeste voordelen die ik hierboven heb geschreven zijn vooral handig voor de gasten. Welke voordelen zijn er nu voor de horeca-ondernemers.

1. Door het gemakkelijke gebruik van de website is het drempelverlagend voor de gasten om te reserveren. Daardoor heb je de investering die je doet snel terugverdiend.

2. Website is makkelijker bij te houden.

3. Merkversterkend, de website ziet er op smartphone en tablet representatief uit. De gast heeft daardoor een betere beleving.

4. Je wordt niet constant van je werk afgehouden omdat er gasten bellen die een tafel willen reserveren. Dit gebeurd nu online.

Responsive website = meer omzet

Hoe kun je nu met een website anno 2014 omzet maken? Consumenten kijken ongeveer 40 keer per dag op hun smartphone. Waarschijnlijk hebben ze dit ook gedaan toen ze naar jouw restaurant zochten. Als jij in het bezit bent van een responsive website is het voor de website bezoeker eenvoudig om de juiste informatie te vinden en eventueel te reserveren. De consument hoeft namelijk niet veel moeite te doen om een reservering te plaatsen.

Heb je geen responsive website, dan moet de websitebezoeker scrollen, zoomen en een hoop moeite doen om aan de juiste informatie te komen. Daar hebben ze geen zin in en gaan ze liever ergens anders heen.

46% van de bezoekers komt nooit meer terug als een mobiele site niet goed werkt.

Onlangs heb ik een case geschreven over restaurant Ann054.  Ik heb een half jaar geleden hun website omgezet naar een responsive design.

De conclusie na een half jaar is dat er 5 tot 10 reserveringen per week extra binnen komen en dat de helft van de websitebezoekers de site bezoekt via de smartphone.

Als dit geen goede reden is om een responsive website te nemen….

 

 

Vond je dit een waardevol artikel? Deel het dan met je netwerk door het bericht te liken, delen of te tweeten.

 

 

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren