Hoe je een Facebook bedrijfspagina maakt

Wist je dat 7,9 miljoen Nederlanders een Facebook profiel hebben?En dat er in de horeca nog steeds veel restaurants zijn die geen Facebook bedrijfspagina hebben?

En er veel restaurants zijn die er wel een hebben maar nooit gebruiken omdat het teveel tijd kost en omdat er geen duidelijke doelstellingen zijn?

Waarom een Facebook bedrijfspagina maken?

  • Gratis online promotie voor je onderneming;
  • Je kunt je naamsbekendheid vergroten en de gastenkring snel zien groeien;
  • Gasten kunnen op je bedrijfspagina recensies achterlaten;
  • Facebook bedrijfspagina wordt geïndexeerd door Google, waardoor je bedrijf beter vindbaar is in zoekmachines;
  • Gasten worden je online ambassadeurs.

Ik ga je in deze blog leren hoe je goede doelstellingen kunt formuleren en hoe je snel een Facebook bedrijfspagina kunt aanmaken.

Doelgroep

Een goed plan begint met het vaststellen van je doelgroep. Wie wil je gaan bereiken met je doelgroep? Deze doelgroep heb je al vastgesteld in je ondernemingsplan. Heb je nog geen doelgroep? Lees dan het artikel doelgroep kiezen voor ondernemers.

Vaststellen van je doelen

Wat wil je gaan bereiken met je Facebook bedrijfspagina? Wanneer is het geslaagd? Hieronder heb ik een aantal voorbeelden van doelen voor je op een rij gezet;

  • Verhogen van verkeer naar je website
  • Band opbouwen met gasten en potentiele gasten.
  • Opbouwen van je merk
  • Producten verkopen via Facebook
  • Meer Facebook likes

Maak voor je zelf een aantal Facebook doelstellingen zodat je goed van start kunt gaan.Een goed  doelstelling is volgens het SMART-principe geformuleerd en ziet er dan zo uit;

  • Groei van Facebook likes met 25% per maand.

 

Nu we de doelstellingen en doelgroep in kaart gebracht hebben kunnen we gaan beginnen met het aanmaken van een Facebook bedrijfspagina.  Je hebt wel een persoonlijk Facebookaccount nodig om een bedrijfspagina aan te maken. Heb je die nog niet dan kun je die aanmaken op www.facebook.com

1.     Inloggen op je Facebook pagina

Log in je op je persoonlijke Facebook pagina en klik rechts bovenin in het scrolldown menu en kies op pagina aanmaken. Dan krijg je onderstaand scherm. Ik zou je adviseren om te kiezen voor lokaal bedrijf /lokaal bedrijf. Dit zijn namelijk de bedrijven met een fysieke vestiging.

Hoe je een Facebook bedrijfspagina maakt

2.Categorie aanmaken en persoonlijke gegevens.

Kies dan in het scrolldown menu voor categorie Restaurant/café. Vul daarna je overige basisgegevens in accepteer daarna de voorwaarden van Facebook.

FB Categorie kiezen

FB persoonlijk

3.Basis informatie toevoegen

Een goede omschrijving van je onderneming is belangrijk want je –potentiele- gasten krijgen dit te zien en deze beschrijving wordt ook geïndexeerd door Google.

Zorg er daarom ook voor dat er veel keywoorden in deze teksten te vinden zijn. Deze beschrijving komt onder je profielfoto te staan dus zorg ervoor dat de beschrijving maximaal 155 tekens bevat. Vul daarna de link naar je website in en kies een Facebook adres. Denk over het Facebookadres goed na, het kan daarna niet meer veranderd worden en je wilt dat mensen je gaan vinden via dit adres. Deze Facebook link wordt pas actief als je meer dan 25 likes hebt.

Bevestig dat je een echt bedrijf kiest en druk op informatie opslaan.

FB Info

4.Profielfoto kiezen

Je profielfoto komt op je pagina links onder omslagfoto te staan en wanneer je berichten plaatst, aan de linkerkant van het bericht. De afmeting van de profielfoto  is 180 pixels hoog en 180 pixels breed.

FB Stap 2 profielfoto

5. Bereik meer mensen.

Deze optie zou ik nog niet kiezen omdat je beter eerst met natuurlijke groei een Facebooklijst kunt opbouwen. Deze optie kun je in een later stadium alsnog toevoegen. Klik op overslaan en gefeliciteerd! Je bent nu eigenaar van een Facebook bedrijfspagina! Je bent nog niet klaar want er moeten nog een aantal dingen gebeuren.

FB stap 3 bereik meer mensen

6.Omslagfoto

Oke, de basis van je account is nu klaar en als het goed is hebt je die nu voor je.

Nu gaan we de omslagfoto veranderen. Klik aan de rechterkant op omslag foto toevoegen. Deze foto komt net als je profielfoto bovenaan in je Facebook bedrijfs pagina en is door iedereen te zien. Kies een foto dat bij je onderneming en andere online activiteiten zoals bijv je website past. De afmeting van deze foto is 851 pixels breed x 315 pixels hoog. Als je foto te groot is  dan kun je de foto uploaden en met behulp van de muis de foto positioneren naar het deel wat je wilt laten zien. Houd bij de omslagfoto rekening met het feit dat ze niet meer dan 20% aan tekst mogen bevatten.

7.Verander pagina instellingen

Nu moeten we nog  de over pagina invullen. Zorg ervoor dat je hier alle belangrijke punten van je bedrijf highlight.FB instellingen

 

8. Privacy instellingen

De privacy instellingen zijn standaard al ingesteld door Facebook maar ik zou ze maar even nalopen. Het gaat er hier namelijk over wie wat van je profiel mag zien dus neem hiervoor even de tijd.

FB privacy

9. Berichten maken

We zijn nu bij de laatste stap aangekomen, berichten maken. Het is belangrijk dat je eerst een aantal berichten maakt voordat je mensen gaat uitnodigen voor je website omdat ze anders ze op een lege pagina terecht komen en dan misschien niet gaan liken. Als je een paar berichten hebt gemaakt moet je zelf je pagina ook even liken en kun je eventueel via e-mail vrienden uitnodigen. Ik ben hier geen voorstander van maar als je dit toch doet zorg er dan wel voor dat je een persoonlijk bericht naar je vrienden stuurt.

Nu aan de slag!

Je hebt gezien dat je snel en eenvoudig een Facebook pagina kunt opzetten.

Mocht je problemen tegenkomen dan kun je die hieronder plaatsen.

 

Fijne dag nog verder!

 

Groet,

Erik

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren