Een online relatie opbouwen met je gasten

Herken je dit? Je bent horecaondernemer enEen online relatie opbouwen met je gasten

Je hebt een mooie website

Maar de bezoekers aantallen vallen tegen.

Je wilt nieuwe gasten je zaak intrekken maar je weet niet hoe?

Nog maar weinig horecazaken maken gebruik van een nieuwsbrief. Met een nieuwsbrief kun je eenvoudig een online relatie opbouwen met je (vaste) gasten en nieuwe relaties opbouwen.

Wat kunnen horecaondernemers ermee?

Een aantal weken geleden schreef ik een artikel over Top chef Jonnie Boer. Daarin beschreef ik hoe Jonnie van De Librije een merk heeft gecreëerd en van zijn gasten fans heeft gemaakt.

Éen van die technieken die hij toepast is het versturen van een nieuwsbrief.

Het versturen van een nieuwsbrief is een bijzonder effectief middel omdat het doorklink percentage van nieuwsbrief naar website , tussen de 10 en 15%, vrij hoog ligt in vergelijking met andere marketingmiddelen.

Je behaalt snel resultaat, in een kort tijdsbestek kan je met behulp van een e-mailprogramma een goede nieuwsbrief versturen.

Het is lastig om met je website een hoop bezoekers te trekken. Wanneer een internetgebruiker op je website belandt dan kan het zijn dat hij je nog niet goed kent.

De internetgebruiker zal niet zo snel iets bij je kopen of reserveren. Vaak verlaat de bezoeker je website weer net zo snel als dat hij op je website terecht is gekomen en is de kans dat hij terugkeert heel klein.

Om ervoor te zorgen dat de bezoekers toch terugkeren of iets bij je koopt kun je een inschrijfformulier op je website plaatsen.

Daarmee worden ze lid van je nieuwsbrief. Als ondernemer heb je dan de beschikking over een naam en een emailadres.

Wanneer je ze een nieuwsbrief verstuurd met waardevolle informatie en links naar je website dan keren ze terug op je website.

Het is dan wel noodzakelijk om gebruik te maken van een e-mailprogramma.

Prettig voordeel: elke euro die je in e-mailmarketing stopt krijg je er gemiddeld 21,48 euro voor terug.

Zo kun je online een vertrouwensband opbouwen en een langdurige relatie aangaan.

Welke e-mailprogramma’s zijn er?

Er zijn veel e-mailprogramma’s op de markt, ik heb er een drietal voor je geselecteerd. Optie 1 en 2 zijn Engelstalig, optie 3 is Nederlands.

  1. Aweber;
  2. Mailchimp ;
  3. Autorespond
Wat voor informatie zet je in een nieuwsbrief?

Het is belangrijk voor de lezer dat je e-mails waardevol zijn anders gaan ze zich uitschrijven. Dat wil dus zeggen dat je niet alleen aanbiedingen verstuurd maar dat je bijvoorbeeld ook recepten deelt.

Dus laten zien hoe je de gerechten klaar maakt. Je stelt dus je gratis je kennis beschikbaar.

Een voorbeeld uit de praktijk

Laatst kwam ik een blog tegen van Leonard Elenbaas, een chefkok die zijn recepten deelt op de website en vervolgens zijn kennis deelt met zijn volgers via e-mail.

Voordelen van e-mailmarketing op een rij
  • Bouwen aan  (nieuwe) relaties, met e-mail marketing kun je bouwen aan langdurige relaties met je gasten.
  • Hogere omzet
  • Gasten raken meer betrokkenen met je onderneming.
  • Gasten komen niet vaak op je website en doormiddel van het sturen van e-mails houd je contact met ze.
  • Je zorgt op deze manier ook voor extra traffic naar je website.
  • Gasten blijven zo op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in je bedrijf zonder je website te bezoeken.
  • Door links te plaatsen in de nieuwsbrief kunnen gasten naar je website komen.
  • Jij bepaalt wanneer je nieuwsbrieven verstuurd.
  • Elke euro levert gemiddeld 21,48 euro op.

 

Wat vind je van het idee om e-mail in te zetten?

Ik ben benieuwd naar je mening! Laat hieronder een reactie achter.

 

Als je dit artikel interessant vind, like mijn Facebookpagina en blijf op de hoogte van mijn laatste artikelen.

 

Groet,

Erik.

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren

%d bloggers liken dit: