Creëer in 7 Stappen Je Social Media Plan

Creeer in 7 stappen een social media plan

Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus (Marc Lammers FIH coach)

Tijdens mijn online-onderzoek 5 Meest Gemaakte Online Fouten door Horecaondernemers viel het me op dat er maar weinig restaurants gebruik maken van een Social media strategie.

Gebruik van een Social Media Plan in de horeca

In dit voorbeeld neem ik het Facebook gebruik in de horeca onder de loep omdat dit het meeste wordt ingezet door horecaondernemers.

De restaurants die 1 scoren zitten niet op Facebook en degene die 3 punten scoren zitten wel op Facebook maar plaatsen onregelmatig berichten. Kenmerk van een goed (Social media) communicatie plan is een zekere regelmaat in de geplaatste berichten, waardoor het restaurant onder de aandacht blijft van zijn volgers.

Meer dan de helft van de restaurants heeft een score lager of gelijk aan 3.

Daar lijkt geen duidelijk Social media plan achter te zitten.

Er valt hier nog veel te winnen. Daarom onderstaand een artikel over hoe je een Social media plan maakt.

Stap 1: Bepaal je Doelstellingen

Hoe kan Social media jouw restaurant helpen? En welke doelstellingen wil je bereiken? Het is belangrijk te weten welke richting je uit wilt gaan als je Social media gaat inzetten.

Een doelstelling kan bijvoorbeeld zijn;

  • Meer gasten binnenhalen;
  • Of juist meer gasten in slappe tijden;
  • Meer omzet per gast;
  • Meer reserveringen ver van te voren in plaats van op het laatste moment;
  • Je restaurant willen profileren bijv. als duurzaam/biologisch/kindvriendelijk of culinair hoogstaand.

Heb je eenmaal je doelstellingen bepaald, zorg er dan voor dat je ze meetbaar maakt. Zo kun je steeds meten hoever je gevorderd bent met het bereiken van je doelstellingen en kun je zo nodig bijsturen. Een handige tool om een doelstelling meetbaar te maken is door het gebruiken van het SMART-principe.

Een doelstelling volgens het SMART-principe kan zijn:

Groei van online reserveringen van 5% per maand.

Stap 2: Wie is je Doelgroep

Ik zie vaak dat restaurants geen duidelijke doelgroep hebben. Het is juist belangrijk om die goed in kaart te hebben zodat je gasten zich met jouw zaak kunnen identificeren.

Met wie wil je online een relatie opbouwen? Dat kunnen dus meerdere doelgroepen zijn, bijv. Singles (die s ’avonds laat nog iets komen eten) en 65+ ers (die overdag voor koffie met taart komen).

Heb je meer informatie nodig over hoe je je doelgroep kunt bepalen? Geen nood, daar heb ik aan gedacht.

Stap 3: Wat ga je Communiceren?

We hebben nu in kaart gebracht wat je doelstellingen zijn en met wie we moeten communiceren. Nu is het van belang dat we ervoor gaan zorgen dat je een online relatie met je gast opbouwt.

De berichten, die je communiceert moeten afgestemd zijn op de betreffende doelgroep, waardoor je die aan je restaurant bindt.

Je kunt nieuws brengen over:

  • Recepten;
  • Evenementen die je als bedrijf organiseert;
  • Samenwerkingen die je met andere bedrijven in de regio hebt;
  • Marktonderzoek wanneer de mening van je doelgroep wilt weten.

Heb je nog niet helemaal duidelijk in beeld hoe je je restaurant online wilt profileren?

Uiteraard kun je het bovenstaande nieuws via off-line media, zoals kranten of huis-aan-huis media verspreiden. Het zal je niet verbazen dat ik meer de voorkeur geef aan on-line: Het is actueler; Het bereik wordt steeds groter; Het belandt niet in het oud papier; Het is relatief goedkoop. Overweeg altijd wel of je niet ook off-line iets moet doen voor een digibete doelgroep. Zorg dan wel dat je een relatie legt naar je on-line berichten.

Stap 4: Het Online Medium Bepalen

Aan de hand van de resultaten die we nu hebben kunnen we gaan kijken welke Social media kanalen je gaat inzetten voor welke doelgroep en waarom? Facebook, Linkedin of Twitter? Of heb jij een doelgroep die bijna of helemaal geen Social Media gebruikt.

Stap 5: Timing van je berichten

Bepaal wat de beste tijd is om je bericht te plaatsen zodat je online doelgroep jouw bericht te zien krijgt op zijn of haar tijdlijn. De beste tijd is afhankelijk van je doelgroep.

Tip: Het maken van berichten vergt creativiteit en kost behoorlijk wat tijd. Ook het reageren op berichten van je doelgroepen kost tijd en aandacht. Denk vooraf dus goed of je dat zelf wil doen of dat je dat uitbesteedt. Doe je het zelf,  zorg er dan voor om een “voorraadje”  berichten aan te maken, zodat er geen gat valt als je het plotseling even druk hebt.

Stap 6: Interactie met je Doelgroep Aangaan

Je plaatst je berichten online en er wordt door iemand gereageerd. Ga je antwoorden op alle berichten? Dat is namelijk niet nodig, maar op welke berichten ga je dan wel reageren?

En wat te doen wanneer je een negatieve reactie van iemand krijgt? Die ligt dan “op straat”. Hoe ga je dit oplossen? En binnen welke tijd?

Stap 7: Meten=Weten

We zijn aanbeland bij de laatste stap van het Social media Plan.Het is van belang dat je meet zodat je weet of je op schema ligt met de uitvoering van je plan. Zorg ervoor dat je regelmatig je Facebook Insights bekijkt en je Google Analytics pagina. Hieruit kun je bijvoorbeeld halen waar je website bezoekers vandaan komen, welk deel van je site ze het interessantst vinden en of ze via de PC of mobiel inloggen. Allemaal heel belangrijk om te weten of je je tijd en energie aan de juiste dingen besteedt en of je inderdaad je doelgroep bereikt.

Hoe zit het met jouw Social media plan?

Heb jij een Social media plan? En zo ja welke stappen heb jij er in staan? Laat het me hieronder in een reactie weten!

Geen Social media plan? Graag help ik je ermee op de weg!

 

Succes met Social media activiteiten

 

Fijne dag nog verder!

 

Erik

Afbeelding via Flickr

About Erik van Dullemen

helpt horecaondernemers meer omzet te genereren door hun online aanwezigheid te verbeteren

  • Ruud

    Beste Erik, ik heb nog geen enkele online aanwezigheid. Ik vraag mij af of het zinvol is om een website te laten maken, en of het niet verstandiger is om alleen een Facebook-pagina aan te maken, aangezien ik daar dezelfde informatie op kwijt kan. Raadt jij mij dit aan, of vindt jij dat een website nog steeds relevant is?

    • Erikvd44

      Beste Ruud,

      Bedankt voor je reactie! In het algemeen raad ik aan om het allebei te gaan doen. Een website is meestal het kloppend hart in je online marketing waar alle informatie over je bedrijf te vinden is en jij als horeca-ondernemer je verhaal vertelt. De social media kanalen zijn het verlengstuk van de website waar je je restaurant promoot.

      Bovendien zijn er nog steeds mensen die geen FB pagina hebben. Die kan jij als horeca-ondernemer dan niet bereiken.

      Met een website en FB-pagina vergroot je je online zichtbaarheid. Om een specifiek advies te krijgen voor jouw casus kun je mij natuurlijk een email sturen op info@horecatweepuntnul.nl.

  • Pieter Prenen

    Hoi Erik, Leuk artikel ik denk dat het wel altijd handig is om eerst de doelgroep te bepalen in de vorm van buyer persona (type gasten) en daarna per doelgroep een strategie te bepalen die aansluit op de doelen van de organisatie. Uit veel onderzoeken blijkt dat marketing op basis van buyer persona vele malen effectiever is omdat dit beter aansluit.